Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #1 Skrevet 7. januar 2009 Jeg er ikke så vant til å ha bil, som dere kanskje skjønner... Det er heller aldri jeg som har styret med bilvask osv. Nå er jeg imidlertid singel og bilen begynner å se ut som en rullende møkkhaug, jeg har ikke vasket den siden jeg overtok den og det var i juli :-( Problemet er at jeg aldri har vasket en bil utenpå før (inni går helt greit), så jeg vet faktisk ikke hvordan man gjør det "riktig". Hva slags vaskemidler skal man bruke? Må man gjøre noe annet enn å bare vaske den? Og hvis man skal vaske bilen i en maskin, hvilken bensinstasjon har best maskin..? Er det dyrt? Må jeg ta av noe på bilen? Jeg tenkte å vaske den i maskin nå først, men jeg vet ikke om det er dumt hvis den er veldig skitten? Jeg føler meg skikkelig flau nå som spør om så teite ting, så jeg håper dere kan svare seriøst :-/ Jeg vil jo gjerne prøve å ta vare på bilen, og jeg vet jeg ikke har vært noe flink hittil.
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #2 Skrevet 7. januar 2009 Hehehe.. tru meg du er ikke den eneste dama som ikke helt veit oppned på bil og bilstell:) Ta deg en tur innom statoil eller no så spør du om en bilvask der. Bare spørr og grav når du er der, de fleste som jobber der hjelper deg gjerne. (hvis de ikke er helt blåst da)
<3 N & M <3 Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 hei hei:) De vaskemaskinene som er av merket Turtle på bensin stajsoner er gode maskiner. Du bør spørre etter en vask som har under spyling nå på denne årstiden. dette pga at veiene blir saltet og saltet ødelegger bilen! Det du må ta av på bilen når den skal inn i en vaskemaskin er å sku av/dytte den antennen.( er forskjellig fra bil til bil) og eventuelt ta inn speil. Betjeningen er sikkert behjelpelige med dette:) YX stasjoner og Shell/Seven Eleven stasjoner har gode maskiner!
<3 N & M <3 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 så det ble litt skrive feil. gikk litt fort i svingene! håper at du skjønte hva jeg skrev fordet:)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 herregud, jeg har jo allerede svart deg på gaysir! ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Så det nå, men haha, du trenger vel ikke røpe at jeg er en lesbe som ikke virker på babyinternettet også! *fnise* HI
Gjest -<<- Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Om du bor i Oslo, så kan jeg anbefale bensinstasjoner som tilbyr håndvask. De vasker bilen inni og utenpå for sånn rundt 200-lappen. Ligger en på Rosenhoff som er kjapp og grei, men flere steder som skilter med dette på indre østkant. Mvh lesbe som ikke virker.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 du er outet for hele verden! jeg føler meg forresten hakket mer lesbisk etter mitt vellykkede (ahem) bilvaskeeventyr i går.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Du var jo dritflink, jeg ble så imponert atte! Litt vannlekkasje inn i bilen kan jo tross alt skje den beste ;-)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 Takk, pila! Godt å høre at vi er flere i ustand...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Ingen problemer med å lese det, og tusen takk for at du svarte! :-)
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 For all del IKKE vask bilen i sånne maskiner. De ødelegger bilen helt. De blir ripete og stygge. Bruk heller penger på å vaske i sånne båser med høytrykkspyler. Bare legge på såpe over hele bilen og så vasker du nedenfra og opp mot taket. Evnt dra innom en bilpleie og få gjort det skikkelig. Og så et lite tips: kjøp polish og ta på det på rutene utenpå, da preller all dritten og vannet av så da sparer man spylevæske også jeg har hatt bilen min i ett år nå og jeg har fortsatt ikke fyllt på med spylevæske en gang.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #13 Skrevet 7. januar 2009 Oi, takk for tipset! ...Jeg har hatt bilen siden juli, og har allerede brukt TO kanner spylevæske, i tillegg til det som var på fra før :-/
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #14 Skrevet 7. januar 2009 Du skal ikke vaske nedenfra og opp mot taket!! Det er mest stein og grus nederst og det vil du ikke dra med deg opp mot taket. Da får du i alle fall en ripete bil. Start på toppen av bilen og jobb deg nedover. Felger/hjul tar du til slutt.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #15 Skrevet 7. januar 2009 Jeg er hu som skrev ovenfor her om å vaske nedenfra og opp. anonym 15.24. Er du bilpleier?? For hvis ikke bør du ta de tipsene jeg ga deg. Man starter foran på fangeren og skiltet (da står man så man ser inn i fronruta). Ikke ta panseret enda. Så går man videre til siden og tar skjermen. Den ene felgen foran, videre til døra (nedenfra og opp), neste dør, skjermen bak og fangeren bak. (husk felgene etterhvert som du kommer dit) Så gjør man akkurat det samme på andre siden. Helt til slutt tar man panseret fra siden, bagasjelokket og så taket. Hvis ikke all såpen er borte går man over kjapt. HI: hvis du vil ha ripete bil så gjør du det motsatte av alt jeg har sagt. Men det er dette som funker:)
<3 N & M <3 Skrevet 7. januar 2009 #16 Skrevet 7. januar 2009 ang det med at maskinene liksom skal ripe bilene! det gjør ikke det som er nye! for i de nye maskinene er det ikke børster lenger, men pusseskinn som har tatt over for børstene:) så er helt trygt å kjøre bilen inn i en NY vaskehall:)
hva nå? Skrevet 7. januar 2009 #17 Skrevet 7. januar 2009 det som må gjøres er at du må først spyle av møkke også kan du kjøre i en vaskehall.. hvis du kjører bilen din full av møkk i en vaskehall så sprer den grus og dritt rundt på bilen din og da kan det bli riper. lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #18 Skrevet 7. januar 2009 Om du skal vaske bilen for hånd, så for all del ikke bruk zalo....ser at noen gjør det. Støtter hun over som sier det er bedre å vaske bilen for hånd. Vaskehaller er ikke bra...
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2009 #19 Skrevet 7. januar 2009 Hehe, du er ikke den eneste som ikke kan dette, men bedre å spørre her enn å bruke min framgangsmåte: Dette skjedde i innledningsfasen av et forhold. Han tilbød seg å vaske bilen min som selvsagt var litt i skitneste laget. Jeg sa at det kunne jeg klare sjøl. Turde ikke prøve disse høytrykkspylergreiene i nærheten for da kunne han jo se hvor hjelpeløs jeg var. Så enden på visen var at jeg satt meg i bilen, kjørte tre kvarter og fant meg en bensinstasjon med vaskehall. Der skulle antennen løsnes, og den satt godt fast. Så jeg måtte spørre en mann om hjelp. Fikk låne en knipetang av han, men fikk den fortsatt ikke av. Så måtte be han løsne hele greia. Så kjørte jeg inn i vaskehallen, men vaskinga starta ikke. Plutselig banker samme mann på ruta: Du må rygge litt tilbake. Du har kjørt for langt fram. Skal jeg sette den på plass for deg også? Da tenkte jeg: Dumme kvinnfolk som skal klare alt selv. (Var vel kanskje ikke et så seriøst svar, men håper du tilgir meg)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2009 #20 Skrevet 8. januar 2009 anonym her fra lenger oppe som IKKE bruker maskiner. Du kan like gjerne kjøre inn bilen din i de maskinene hvis du vil ha riper. Det er det samme om du spyler bilen først eller ikke. Og hvis noen lurer på hvorfor man skal begynne å spyle av bilen nederst og så bevege seg oppover så er det pga når du begynner øverst så renner all såpen av bare. Begynner man nederst så tar man av såpen lag for lag. Men hvis bilen ser ut som en gjørmeklump på hjul så er det best å gå over med svamp også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå