Gå til innhold

Dere som har allergier i familien, hvordan gjør dere det med pålegg og innføring av middag ol??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen til jenta vår har MASSE alergier, bla mot fisk.

Hun er straks 8 mnd og jeg tenker at det snart er på tide å begynne med brødskive, men hva kan jeg ha på? Er jo litt redd for at hun skal få alergier hun også så vil være så forsiktig jeg kan uten å bli hysterisk.... hehe :-)

Noen som har noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi har en liten gutt med alvorlig melkeallergi og han har reagert på andre ting også.. Han er for liten til at prikketestene slår ut riktig. Men det ble påvist melkeallergi når han var bare 4 uker, stakkars liten, han fikk allergisjokk og sluttet å puste..

Så her er vi veldig forsiktige med maten :S

De rådene vi har fått er å ikke utelukke ting fra kostholdet fordi vi er redd for at han kanskje kan være allergisk.

Det kan gå ut over ernæringen og vekst.

Vi holder oss unna egg, melk og nøtter for det er de allergiene som oftes går ut over pusten. Dette har vi fått beskjed om på sykehuset.

Vi prøver ut en og en matvare i 4-5 dager for å se om det kommer noen reaksjoner. Det er ikke alltid reaksjonen kommer første gangen men kanskje andre eller tredje gangen da kroppen kjenner det igjen..

Vi tester alltid ut ny matvare tidlig på dagen og er det en dag som det en snøstorm ute eller noe annet som kan gjøre det vanskelig å komme seg avsted så drøyer vi det :)

Snakk med helsesøster om dette også, kanskje hun kan gi deg noen svar :)

Lykke til! håper jenta di ikke har noen allergier! :)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Er nettopp det du har opplevd som jeg ikke vil oppleve.... :-)

Men får gjøre som deg, og prøve ut litt og litt over tid og krysse fingrene.

Skrevet

Hei!

Jenta vår har egg allergi, dette fant jeg ut ved at hun reagerte på morsmelken når jeg spiste egg eller eggholdige varer.(rødflammete på hele kroppen)

(Familien på min side har mye allergier: egg-, melke-, fisk- og skalldyr-,nøtte-, pollen-,husstøv- og dyreallergi. så var veldig ops på dette selv om verken jeg eller mannen min ikke har noen allergier selv.)

Jeg fikk henvendelse fra legen på helsestasjonen min til smestad legesenter (oslo,smestad) dei har egen barneallergiologiskavdeling.

Vi var der første gang når hun var rundt 4 mnd, ble prikktestet og tok blodprøve. Da fikk vi svar på at hun hadde sterk eggallergi og grense verdier på melk.

Er der gjevnlig til tester og samtale, dei er veldig flinke og hyggelige. Tar en bekymret mor på alvor :)

Fikk beskjed at hvis jeg får flere barn så er det bare å komme med engang ,for de tester nyfødte!

Snuppa vår er nå 9 mnd:)

Har ikke begynt med brød ennå selv om hun har mange tenner, men tenkte at det snart er på tide :) sukk, var så enkelt når hun bare trengte pupp :)

Få henne testet så slipper du å lure :)

Skrevet

Man kan jo teste dem men man kan ikke stole på resultatene :(

Når vi prikktestet gutten vår så fikk vi ikke noe utslag på melk selv om verdiene ligger på 19,8 (veldig høyt)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...