Gå til innhold

Er det noen andre som har/har hadt premature rier / seneleie? Erfaringer med dette?

@prikos

Anbefalte innlegg

Har nå i snart 2 uker hadt "ordentlig" rieaktivitet - ikke bare kynnere lenger. Er nå i Uke 20+2 (Svangerskap nr 2), og har fått klar beskjed om att det ikke gjøres noen ting for å stoppe dem før jeg har passert over i uke 23.

Veldig trist og frustrerende, i og med att jeg kjenner babyen sparker og beveger seg mye. I går var riene så kraftige og intense att vi dro inn til føden. Livmorhalsen hadde blitt kortere siden forrige kontroll (1.jan) og det var muligens en liiiiten åpning i den nå. Ingen lekasje av fostervann enda heldigvis. De snakka også om hva som skjedde hvis jeg kom over i uke 23 og fortsatt hadde fosteret i magen (for oss er det babyen vår - ikke fosteret vårt!). Da er det full pakke med en gang, med innleggelse på St. Olaf (nasjonalt senter for fostermedisin) frem til fødsel og forsøk på å stoppe riene medikamentelt.

Per nå er det altså bare tilbake hjem, ligg så mye som mulig og ta smertestillende ved behov. Kan gjerne komme inn på føden når fødselen kommer.

Kan jo ikke gjøre noe annet enn å ligge helt dønn i ro, med beina høyt. Og det gjør jeg selvsagt, og har gjort de siste 2 ukene - kun oppe på wc.

Noen andre som har opplevd dette, har erfaringer med dette og att det har gått bra evt ikke bra? Noen som har fått behandling/det er blitt satt i gang tiltak på før uke 23?

Fortsetter under...

Hei! Har ikke opplevd akkurat det du forteller om men må bare si at jeg føler med deg! Synes det er veldig urettferdig at det ikke blir satt igang tiltak før uke 23!!

I mitt 2 svangerskap ble det kritisk, men ikke før uke23 heldigvis. Var innlagt i 6 uker med strengt sengeleie og hadde også bekken i senga den første uka. Riehemmende drypp og livmorhals nede på 4 mm. Men utrolig nok gikk det bra;)

Håper det går bra med deg og at du holder ut til uke 23 iallefall!! Krysser fingrene for deg, lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...