Gå til innhold

Kan noen som har Bugaboo chameleon hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Jeg bor i USA, og skal ha barn i slutten av mars. Har noen spørsmål til dere med Bugaboo chameleon vogn nederst, supert om dere kan hjelpe.

Her er i USA det ikke det samme utvalget i barnevogner som hjemme i Oslo, men de har Bugaboo og OTH (Mountain buggy som det heter her) til gode priser. (Amerikanerne foretrekker bilseter med understell til, siden de kjører mye mer bil enn de går tur utendørs). Jeg var egentlig bestemt på OTH Urban jungle etter å ha prøvd den i Oslo, og den var kjempegod å kjøre. Kjøpte Odenwalder dunpose på salg i Norge før jeg dro (det var bare et par dager siden, tips til dere som ser etter samme: den er satt ned med 500 kr på Baby shop i Hammerborggt. nå) .

Jeg bor i et kjølig område i USA med noe snø om vinteren, omtrent som Oslo, og liker å gå mye tur (men ikke så mye i skogen, bor i en småby). Grunnen til at jeg ble skeptisk til OTH, var etter å ha lest her på forumet at barnet vokser ut av bagdelen rundt seks måneders alder (vi har lange babyer i familien), og at sportsvognen ikke kan snus. Så da vil babyen måtte kjøre fremovervendt hele neste vinter uten beskyttelse av bagen. Jeg tenker at det er bra å kunne se på babyen mens man kjører, før han er fylt ett år?

Spørsmålene mine er følgende:

1: I sommer- og juleferiene bor jeg i bygård i Oslo sentrum, 2 1/2 etasjer uten heis. Jeg blir lenge av gangen og tar med vogn. Jeg kan ikke sette vognen i oppgangen. Er det lett å demontere og løfte ut bag-en på Bugabooen, slik at jeg kan låse fast understellet til sykkelstativet og ta babyen og bagen med meg opp i leiligheten? (Dette virket ganske greit på OTH-vognen).

2: Hvor lenge liker babyer vanligvis å ligge i bagen (altså ikke i sportsvogndelen)? Lurer på om det er sannsynlig at jeg bruker bagen neste høst og vinter, når babyen er mellom syv og elleve måneder.

3: Er det fryktelig vanskelig å montere opp understellet og sette på bilsete? (Altså ha spedbarnet i bilsete i bilen, understellet i bagasjen og så montere opp alt sammen når man feks. skal på kjøpesenter)?

4: Nå som det er vinter og litt snø og is i gatene, bruker dere vognen deres? (Ser det er veldig delte meninger om Bugaboo egner seg på vinterføre).

Hvis dere hjelper meg ved å kommentere på ett eller flere av spørsmålene, er jeg kjempetakknemlig! Er ikke så mange å spørre her borte, og det virker som det er mange som kan mye om vogner her på forumet.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har begge vognene, både OTH og Bugaboo Cam

Spørsmålene mine er følgende:

1: Er det lett å demontere og løfte ut bag-en på Bugabooen, slik at jeg kan låse fast understellet til sykkelstativet og ta babyen og bagen med meg opp i leiligheten? (Dette virket ganske greit på OTH-vognen).

Bugaboo bagen er mye letter å ta av og på enn OTH bagen. Du får også MaxiCosi adaptere til den sånn at du kan klikke bilsetet rett på. Det får du også til OTH, men den patenten deres er skikkelig dum og kan ikke brukes når man har gått over til sportsdel.Hvor mye man trenger dette er jo en annen sak, babyer skal ikke ligge så lenge i bilsete, noe de tydeligvis glemmer i USA.

2: Hvor lenge liker babyer vanligvis å ligge i bagen (altså ikke i sportsvogndelen)? Lurer på om det er sannsynlig at jeg bruker bagen neste høst og vinter, når babyen er mellom syv og elleve måneder.

De fleste babyer går over til sportsvogn rundt 6-8 mnds alder. Da blir de nyskjerrige og vil sitte opp og følge med.

3: Er det fryktelig vanskelig å montere opp understellet og sette på bilsete? (Altså ha spedbarnet i bilsete i bilen, understellet i bagasjen og så montere opp alt sammen når man feks. skal på kjøpesenter)?

Både OTH Og Bugaboo er ekstremt enkle å få opp og ned i bilen. Bare vært obs på at OTH tar masse plass da den er laaang. Får ikke plass i min Audi A3, da må jeg demontere hjule og skvise den inn.

4: Nå som det er vinter og litt snø og is i gatene, bruker dere vognen deres? (Ser det er veldig delte meninger om Bugaboo egner seg på vinterføre).

Bugaboo er grei på sånt vær som det er nå, men virkelig ikke på vinterføre. Du får vinterhjul som kan monteres, men da blir vognen ikke spesielt god å trille, det er noe med vinkelen på håndtaket som gjør at den er litt vond å feks få opp på fortauskanter etc, noe som forsterkes veldig når ikke de små hjulene er på. Syns Bugaboo har mye bra med seg, bagen er stor og masse finesser, og ikke minst at den kan snus begge veier.

Jeg bruker Bugaboo til shopping, småturer og den ligger i bilen. Men det er OTH jeg bruker når jeg skal gå tur. Den er fantastisk å trille! Bagen er ikke kort, men den er lite dyp. Bugaboo bagen er lang. Skal du reise frem og tilbake så har Bugaboo en bra reisebag, OTH har en også men den er ikke like polstret.

Jeg startet med OTH med kjøpte Bugaboo da pjokken var 5 mnd for jeg ville ikke snu han enda. Lå to mnd i bagen så satt jeg på sportsdelen. Nå har han blitt 1,5 år og jeg kommer til å selge Bugaboo og beholde OTH.

1. Ja

2: Jeg byttet til sportsdel da snuppa var 6,5 mnd, men de blir jo ikke isttnede i 90 grader i sportsdelen, jeg syns den var kjempefin for en så liten baby også, hun kom litt opp og kunne følge med. Brukte den stort sett på liggeinstilling da hun var så liten.

3: Har ikke adapter, så vet ikke.

4: Jeg bruker buggis nå om vinteren og uten vinterhjul. Blir det for mye snø eller slaps snur jeg håndtaket og kjører med de store hjulene først. Det er ikke supert, men funker for kortere strekk.

Hei! Ut fra det du skriver tror jeg du blir mest fornøyd med en Bugaboo innledningsvis, ihvertfall til barnet er over 1 år. Jeg kjøpte OTH som første vogn, det sto mellom den og Buggis, og jeg angrer kanskje ørlite på det nå. Det er særlig dette at barnet vokser fort ut av bagen og da må over i fravendt sportsdel som ikke er så godt. Datteren min ble for lang og aktiv allerede ved 4 måneder, ville over kanten på bagen, og jeg har ikke likt/liker fortsatt ikke å ha henne vendt bort fra meg. (selv om hun sovner sporenstreks i OTHs sportsdel, det skal sies!)

Dette at du skal løfte bag opp i etasjer og ta den mye "av og på", gjør også at buggisen nok er best i første omgang. Den er enda litt lettere å "kippe" av og på enn OTH.

Buggisen blir også minst sammenslått og er trolig mer praktisk å ta med på fly. I bil er OTH håpløs, vi hadde den i bagasjerommet på en stor Skoda Octavia her for litt siden, og selv der var plassen bare akkurat..(mannen min ble superirritert, for han ivret mest for bugaboo!)

Buggis-bagen kan du helt fin bruke til barnet er sikkert 11 måneder, den er dyp og lang.

OTH har langt bedre trilleegenskaper, og håndtaket er bedre/mer ergonomisk, men som vogn nr. 1 til første barn, ville jeg valgt Bugaboo om jeg var deg. Det optimale er vel å ha begge to! Jeg har vært og tittet på Buggis i dag, tror nesten ikke jeg klarer å la være å investere i en...Sukk, disse vognvalgene!! ;) Lykke til! Heldig du som bor i USA - for der går jo ihvertfall prisene an!

Jeg har Bugaboo, jeg syns den er litt i spinkleste laget. Understellet er av ganske dårlig kvalitet og blir lett skjevt. Dette er jo en reklamasjonssak, men har hørt mange som sliter med det samme. Sønnen min er 15 mnd og det begynner å blir trangt med vinterpose i sportsdelen. Vognen har masse fine finesser, men den er langt i fra optimal. Skal du reise bør du ha reisebagen da vogna ikke tåler så mye trøkk uten å bli skjev. Men denne først og så bytte ut til OTH hørtes ut som en god plan, det er ikke mange som bare ender opp med en vogn da man finner ut at behovet er annerledes etter hvert. Får du kjøpt den i USA og så selger du den i Norge når du er ferdig med den vil du jo også nesten gå i pluss økonomisk, det er veldig gode bruktpriser på finn på Bugaboo.

Du som bor i USA har jo en drøss av utvalg!! Jeg hadde villet sett på denne om jeg var deg : orbitbaby.com eller bare søk på orbitbaby, den er skikkeli kjekk, har et vennepar som har den de bor i USA, men tipper den er like håpløs som boogaboo på vinterføre!! Jeg hadde tenkt litt på den, men vurderer boogabo pga pris!! Hva koster en boogaboo i USA!?

Annonse

Tusen takk alle sammen for innspillene! De har virkelig hjulpet meg å bestemme meg - foreløpig. Det er masse snø her nå, og jeg har også lyst til å gå turer litt utenom flate gater, så jeg kjøpte en OTH / Mountain Buggy. Regner med at jeg må kjøpe en vogn til etterhvert, og har virkelig lyst på Bugaboo, men nå har jeg i alle fall en til de første månedene med barnet. Det som avgjorde valget var prisen - det er umulig å finne en Bugaboo på tilbud, fra en forhandler med garanti på vognen. Sjekket også ut orbitbaby, men den var ennå dyrere enn Bugaboo ja :-)

Til deg som spurte om prisen: Prisen her er jevnt over 899 dollar for Bugaboo Cameleon (6400 kroner - dollaren er blitt veldig mye dyrere siden i sommer!). Mens Mountain Buggy Urban Jungle 2007-modell med bag kom på 468 dollar tilsammen (3330 kroner). Kjøpte selve vognen fra albeebaby.com, som også har butikk i New York hvis noen skal på ferie der. Sportsvogndelen kom på 319 dollar, mens bagen kom på 149 (kjøpte den ny på Ebay, men ville ikke turt å kjøpe hele vognen der i fall reklamasjon). Ser ut som det er en del reklamasjoner - på alle typer vogner, egentlig.

Så får vi se hva det blir til etterhvert, om jeg ender opp med to vogner som de fleste her synes å gjøre :-)

Igjen, tusen takk for hjelpen!

Så fint med tilbakemelding med informasjon om N.Y. forhandlere og priser! Stor takk. Tenkte på hva du hadde gått for - gøy at det ble OTH, da! Jeg har OTH som eneste vogn selv, og den er virkelig helt uovertruffen på vinterføre og snø og ujevnt underlag, så du har helt sikkert gjort et riktig valg ut fra situasjonen. Og OTH-bagen er super, den - helt til barnet begynner å bli ca. 4-5 mnd - og da er det jo sommer, og lettere å gå over til sportsvogn eller evt. buggis. :) Kos deg med snø, vinter og bebis. Her i Oslo er det vårstemning. Null snø, men sol i dag!

Tusen takk! Når det gjelder albeebaby, sier de på nettsiden at de kan ha forskjellige priser i butikk og på nett - verdt å vite om man planlegger besøk. Men verdt å titte innom, særlig om dollaren går ned i pris igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...