Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4år er så vanvittig sen til å spise. Han liksom glemmer seg når han sitter ved bordet. Alt annet blir interessant, bortsett fra maten. :(

Jeg må liksom sitte og si "du må huske å spise" under hele måltidet ellers kan han sitte i flere timer. Nå er jeg ikke hysterisk om at han skal spise masse, men forventer at det skal spises frokost, lunch og middag. Kveldsmat blir det ikke alltid siden middagen er veldig sen.

Er det noen som har noen gode råd? Siden han er interessert i å lære klokken så sier jeg ofte at frokosten skal være ferdig innen sånn og sånn (og gir aldri mindre enn 30min tid siden vi allerede har sittet i et kvarter når jeg sier det...) Det hjelper av og til men så glemmer han å følge med klokken og jeg må mase om det istedet for å be ham spise.

Holder på å bli gal av dette også fordi vi ikke klarer å ha et normalt måltid sammen, men vi sitter og maser på ham hele tiden. Må vi sette av flere timer til middagen? nå bruker vi ca en time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, den var kjent! Sånn var det her og. Vi maste oss grønne til hvert måltid, og alt ble negativt. Tror jenta mi grua seg like mye til maten som vi gjorde. Vi tok en liten prat med henne og forberedte henne på at det kom forandringer. Så satte vi på ovnsklokka på 35 min. Da klokka ringte, ryddet vi av bordet uavhengig om hun hadde spist eller ikke. Vi maste ikke en eneste gang, kun da vi satte oss til bordet, ble hun påminnet at det var nå det var middag og at hun måtte spise. De første dagene ble hun ganske paff da vi plutselig tok tallerken hennes før hun hadde spist noe særlig. Så fikk hun kveldsmat til vanlig tid. Men de dagene hun ikke hadde spist noe til middag, fikk hun bare brødskive med smør, og ikke pålegg. Etter en uke spiste hun middagen sin uten å klage, for det var skikkelig kjedelig å ikke få pålegg på kveldsmaten sin. Må sies at det var en kjip følelse å se at hun var sulten etter middag og at hun ikke fikk mat før kveldsmat, men det har vært en lekse. Nå har vi det kjempekoselig ved matbordet, og hun sier hver dag at hun gleder seg til middag. Er jo ikke sikkert det funker på alle barn, men det er hvertfall verdt å prøve noen dager. Vær sterk og lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...