mei&mi + marcus :) Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Har en liten gutt som snart er 4 uker. Ammingen har gått kjempefint fram til nå. Føles som om jeg ikke har nok melk, han skal ha mat hele tiden, har ikke melkespreng eller lekker noe heller,, Er det mulig å bare miste melken da?? Han kaver mye når han har puppen i munnen, vrir på seg og drar den i alle retninger. Det er ikke ofte han tar skikkelige sugetak, ligger bare å småspiser. Noen ganger når jeg klemmer på brystvorten etter han har spist så kommer det ingenting ut før jeg har prøvd en stund, da kommer det et par dråper. Han sover ikke lenge om gangen før han våkner å ska ha mat igjen, maks en time.. Hva er det som skjer her??
Sirtiella & lille Amalie Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 min mor mistet melken etter 3 uker pga stress... så du kan miste melka etter en mnd.. har du prøvd å gitt han bare ei flaske med tillegg da å skjekke om han reagerer annerledes.. at han føler seg mer mettet og sover bedre?
Tonen Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Jeg syns ikke du skal prøve med tillegg! Melken din reguleres etter tilbud og etterspørsel. Dersom du har lite melk akkurat nå er det kjempeviktig at gutten din får suge mye, slik at produksjonen tar seg opp. Gir du en flaske tillegg nå går brystene dine glipp av sugingen og produksjonen forblir lav. Du skriver at han småsuger og kaver endel. Dersom han ikke suger effektivt kan det føre til at brystene ikke får god nok beskjed om at produksjonen må økes. Du kan få hjelp til god ammeteknikk på helsestasjon eller via ammehjelpen (ammehjelpen.no) Vår generasjon mødre (viser til Sirtiella fødeklars innlegg) fikk lite veiledning vedr amming, og mange gav fort opp. Vi bør kanskje ikke tro at vi har lite melk fordi mor hadde det. Du mister ikke melken helt plutselig. Ikke stress med at du får ut lite med håndmelking. Babyen får ut langt mer. (Jeg har masse melk, men bruker laang tid ved pumping.) Ellers er det viktig at du ikke stresser mer enn nødvendig. Det virker klart inn på melkeproduksjonen. Sov når han sover, spis og drikk godt. Ikke legg for mange planer fremover til produksjonen har tatt seg opp. De aller fleste kvinner har nok melk til å kunne amme barna sine, men noen må slite mer enn de som er naturlige storprodusenter. Men gutten din er så liten, så det går seg sikkert til. Økedøgn og hyppig amming er ikke uvanlig. Jeg ammet ofte hver eller annen hver time selv de første seks ukene, men så gikk det lengre tid. Lykke til!
babygullz <3 vilde Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 ikke stress med å få opp produksjonen igjen!! som d sies, kan man MISTE melken av stress, så da virker d lite logisk for meg å pine seg gjennom stress med å få opp produksjonen igjen med å legge til baby i hytt og kanin, og ungen gjerne ikke får nok da blir d lite koselig med misfornøyd og sulten baby... ville gitt morsmelkerstatning og se om han reagerer annerledes, tror d blir lettere for dg å slappe av når baby er god og mett. så kan du jo pumpe opp produksjonen, spise maltblokker, drikke ØL, drikke mye vann og spise godt for å få opp produksjonen, om du ønsker d å ha melk...
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Er veldig enig i det "Tonen" skriver. La han få suge mye slik at han klarer å få ut den siste skvetten som er den som metter mest. Bare stimuler sugingen hans ved å stryke han på kinnet når han sovner eller kile han på innsiden av hånden...det fungerte hvertfall her. Helsesøsteren sa til meg at de 6 første ukene så var det ikke uvanlig å amme hele tiden. Det pleier å løsne når de blir litt eldre. Lykke til!
Lillepusen-78 Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Jeg har mye melk, gutten min er 3 mnd. Når jeg klemmer på brystvorten etter amming kommer det veldig lite ut. Brystvorten blir bare hard liksom. Men gutten min veide 7,5 kg da jeg veide ham sist, så han får i seg det han trenger.... Er sikker på at melkeproduksjonen vil tilpasse seg gutten dins behov :-)
Gjest Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 Om du tror du har lite melk kan du finne frem en håndpumpe å pumpe deg litt ofte for å stimulere melken til å komme...Trenger ikke holde på lenge men bare flere ganger daglig. Jeg har aldri slitt med melken min,å jeg pumper meg fortsatt 1 gang daglig. Du kan også dusje deg i varmt vann å prøve å få ut melk i dusjen. Håper melken kommer mer gradvis...
Frøken Freken Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Husk at utdrivningsrefleksen kommer i rykk og napp - derfor trenger ikke barnet nødvendigvis suge så hardt for å få i seg melk. Jeg ga opp amminga selv, så jeg er kanskje ikke den rette til å gi råd (på den annen side - få har vel lest så mye om amming som jeg, eller oppsøkt ammepoliklinikk like mange ganger). Hvis jeg var deg ville jeg gått på helsestasjonen og veid ham før og etter amming - da vil du få et bilde av hvor mye han får iseg. Ikke alle får ut så mye når de håndpumper, og det er ikke verdt å få hetta dersom du prøver dette og lite kommer ut. Stress er din største fiende, akkurat nå. Da jeg ga opp hadde jeg fått mange klapp på ryggen av andre som hadde slitt, men som fikk det til til slutt - det var da vi veide før og etter amming at det viste seg at barnet mitt faktisk ikke fikk i seg mat. Men kjenner andre som har opplevd det motsatte - vært sikre på at de ikke får i barnet mat, mens veiinga viste noe annet.
LilleBjella Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Ser du har fått mange svar, men ville bare si at det er jo ikke brystvorten man ska klemme på for å få ut melk. Vet ikke om jeg kanskje misforstår deg, og at du mente det annerledes, men hvis jeg klemmer på selve brystvorten, så kommer ikke en dritt ut:) Klemmer jeg deretter lenger opp på brystet, ytterst på det brune området, så kommer det melk som bare det. Bare lurte på om du egentlig visste hvordan du skal håndmelke?
mei&mi + marcus :) Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2009 Tusen takk for svar alle sammen. Etter å ha ammet han fra halv ti til halv ett i går kveld/natt så følte jeg meg ganske mislykket. Han sov ikke mer enn 1-1,5 time gjennom natten før han ville ha mer. Føler at brystene aldri får tid til å fylles opp skikkelig før han må ha mere, de er alltid myke, blir ikke harde som de ble for bare en uke siden. Kanskje jeg bare stresser mer med dette enn nødvendig. Pumpet meg litt i dag bare for å sjekke og det kom bra med melk ut. Han tok flasken fint også.. Synes bare det er så rart at han ikke virker fornøyd etter å ha lagt så lenge ved puppen. Kanskje det bare er en overgang, alt kan jo ikke gå knirkefritt heller.. Jeg får pumpe litt innimellom ammingen for å se om brystene fylles opp mer. Har ikke gitt han tillegg, og vil helst ikke gjøre det heller. Ikke enda. Har ingenting i mot det sånn sett, min første fikk tillegg fra hun var ca 8 uker og er i dag en frisk og smart 5 åring. Og til deg som svarte meg sist her. Jeg mente ikke akkurat selve brystvorten da.. hehe.. visste bare ikke hvordan jeg skulle formulere det men regnet med dere forstod hva jeg mente..
Erlinda Skrevet 7. januar 2009 #11 Skrevet 7. januar 2009 Hei. Kan komme med noen forslag jeg også da. Beklageligvis kan du nok miste melka så fort, men prøv å ikke tenke på det, da kan det bli værre. Pass å så du drikker mye vann, helst ikke sukkerholdige drikker. Det er masse forslag for hva du kan spise for å holde på melka.Det jeg gjorde var : spiste havregrøt kokt på vann til frokost, tok 1 ss linfrøolje, 2 stk vitamin 24 og drakk mye vann hver dag. Dette gjorde jeg helt fram til juletider, da begynte hun å få middag og da ble det litt mindre amming. Har det gått så lang tid har melkproduksjonen som regel standert. Kan fortelle noe anngående melkproduksjon. Jeg skulle opereres i skulderen i begynelsen av desember, så jeg måtte pumpe meg for å ha mat 1 døgn til lilletuppa. Dette begynte jeg med midten på nov, men det ble bare mindre og mindre melk for hver gang. De første gangene satt jeg nesten 30 min før det begynte å komme melk, frustrerende. Dette går jo litt på syken for oss mamma'er, slik er det vel bare. Gruvet meg til operasjonen også, det gjorde det vel ikke bedre. Så jeg utsatte den operasjonen og pumpinga, da kom melka for fullt igjen, takk og pris for det. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå