lengter daler ned i skjul... Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 kan dere fortelle litt om symptomene..... feber? slappe? osv. hvor lenge var dere surklete? hvor tette og surklete var de? hvis det går å beskrive. hva ble behandlingen? sykehus?
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 kan ikke forklare helt symptomer og slikt, men min bror fikk RS virus når han var veldig liten, og da tetnet han HELT. mamma tok han med til sykehuset, der var han en god stund, og måtte etterpå mates med mm med mme pulver i og velling for å få opp vekta. ehhh... ble vel ikke mye til svar detta, men han er 18 år nå, og frisk som ei fele;) Pluss at han var den tjukkeste babyen i bygda når han ble frisk, for da måtte han jo fortsette på det matregimet han var vant medXD
Linn og gullet Skrevet 7. januar 2009 #3 Skrevet 7. januar 2009 Er på sykehuset nå med gutten min som har fått rs virus. Fått masse info, skal se om jeg husker. RS viruset er det vanligste forkjølesesviruset. Er farlig for premature barn, de med lavt immunforsvar, kroniske lunge og hjertelidelser. Kan ha feber, men vanligst med snørrete og litt slapp, som vanlige forkjølelser. Gutten min fikk diagnosen astma 2.juledag, ble trolig smittet av rs her på sykehuset.. Han er nå kjempetett, og må ha oksygentilførsel og intravenøst i hodet. Sånn som jeg forstår, er dette et tilfelle i enden av skalaen. Jeg og pappan har trolig fått viruset vi også, og har bare litt sår hals..
husmus &2 Skrevet 7. januar 2009 #4 Skrevet 7. januar 2009 RS virus ER vanlig forkjølelsevirus så sympomee er da selvsagt de samme.
hegebil Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Lille Adam fikk RS virus da han var 7 uker - det begynte med litt grining og surklende pust, men han hadde aldri feber. Da han ikke drakk av brystet gikk jeg til fastlegen og han ble deretter innlagt på barneklinikken. Her fikk han inhalasjon for å løse opp slim i brystet samt melk via sonde i nesen. Etter 5 dager ble vi utskrevet. Da var surklingen borte og han kunne drikke selv av brystet. Han er nå 4 måneder og har vært frisk etter dette
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Hvis en har rs viruset..ville dette slått ut på sånn blodprøve som tas i fingen på babyen hos legen? Min gutt har d slik dere beskriver...Vært slik siden torsdag kveld. På mandag tok legen blodprøve og sa at cpg'en var fin hvis jeg husker riktig betegnelse... men er litt redd for han blir ikke bedre for dagene som går...Og lurer på hvor lenge jeg skal vente før jeg eventuelt tar kontakt med lege igjen...
(:)mamsemumsen(:) Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 min datter var innlagt på barneklinikken natt til igår pga det de antok var rs virus, hostet, tett nese og laget små slimete bobler som kom ut munnen, dette var visst veldig typisk for viruset sa de. Tok rs-prøve ved å hente sekret fra lant inni nesen, så tror ikke det kan sjekkes via blodprøve, men er ikke sikker. Hun fikk innhalasjon 5 ganger iløpet av tiden vi var der, men vi reiste hjem før svaret på prøven kom da de mente hun var på bedringens vei, så nå håper vi på fortsatt framgang:)
Asobi Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 RS-virus testes fra slim/sekret fra nese. Ikke vanlig å analysere ved blodprøver. Typisk for RS-virus hos nyfødte og babyer er slimet som ligger i munn og svelg. RS-viruset kan gi bronkiolitt hos små barn og da vil de få større respirasjonsproblemer. Inhalasjon er vanlig behandling av RS-viruset. Mange barn får også ernæringsproblemer fordi det er vanskelig å ta bryst/drikke fra flaske med tett nese og slim og for mange også nedsatt almenntilstand. Dessuten kan også slimet føre til mer gulping og løs avføring. På sykehus legger man derfor ofte ned en sonde for å gi tilstrekkelig med næring. Ikke et morsomt virus, men heldigvis god behandling for det. Voksne kjenner gjerne ikke så mye til viruset. Kanskje bare litt snørr og sår hals. Skulle vært omvendt....
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 Hmm, nå ble jeg usikker på hva jeg skal gjøre...Det som ble beskrevet over her nå er akkurat slik lillegutt har det...Men når vi var hos legen så var han helt rolig og hadde lite slim/bobler i munnen..Han hørte at det var litt lyder når han lyttet på lillegutt..men sa det nok bare var en forskjølelse han måtte komme seg gjennom...Men ingen bedring siden mandag..Og pusten er litt verre... Går RS-viruset over av seg selv eller må en ha behandling.??
(:)mamsemumsen(:) Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 ja, de kan komme seg gjennom det på egenhånd, men dersom de sliter med pusten eller med å få i seg væske er terskelen lav for å legge inn spedbarn, særlig de under 3 mnd da de har lite reserver å gå på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå