Gå til innhold

Hvor mye melk i doegnet ved 15 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vaar har slitt med lav vekt helt siden 6 mnd, og selv om han spiser relativt godt, har han ikke lagt paa seg nevneverdig siden 1-aars kontrollen, da han var 75 cm og 8,4 kg. Jeg har ammet hele tiden, men etter at jeg ble gravid med nr. 2 i slutten av oktober, maatte jeg ta et avbrekk fordi jeg var veldig daarlig i flere uker. I den perioden begynte han aa drikke helmelk av flaske morgen og kveld, og i loepet av noen uker har vektkurven endelig begynt aa skyte fart - naa er han snart 15 mnd, fortsatt bare 75-76 cm, men endelig over 9-tallet: 9,2-9,3 kg. Ettersom matinntaket for oevrig ikke har endret seg, gaar vi ut fra at det er melken som har hjulpet, og naa faar han en kombinasjon av bryst og helmelk, rundt 7 dl i doegnet (primaert morgen og kveld), noen ganger mer dersom vi ogsaa bruker melk i groet.

Jeg ser det er mange andre foreldre som gir barna sine lettmelk, og jeg er usikker paa hva som egentlig anbefales til barn som har problemer med aa legge paa seg - hva slags type melk, og evt. hvor mye melk i doegnet? Fra en tidligere blogg ser jeg at en mor ogsaa gir barnet sitt energipulver; vi har aldri blitt anbefalt aa gi noe annet enn vanlig, sunn mat (frukt, youghurt, groet/fullkornsprodukter og middag med kjoett, fisk og groennsaker), men dersom noen har positive erfaringer med energipulver (og kan anbefale merke og evt. hvor det faaes kjoept), er jeg interessert i aa faa mer informasjon. Paa forhaand takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også en liten gutt som legger på seg lite. Nå på 1 års kontroll var han 8,6kg og 76cm. Han har hele tiden vært veldig gla i melk, men spiser godt ellers også nå. Vi har iallefall fått beskjed om at de ikke skal ha mer enn ca 5dl per døgn, dette fordi for mye melk hindrer opp tak av jern og næringsstoffer.

Ville gitt H-melk siden den er mer fettholdig og næringsrik.

Skrevet

snuppa her e 16mnd å på 15mnd kontrollen var hun 73cm å endelig rundet 9kilo var vel 9300 eller noe son.. vi gjir ekstra lett siden det e det vi drikker å det sa de gikk helt fint på helsestasjonen så lenge hun ikke begynte å ta av.. vi fikk besjed om å ikke gji hel melk, husker ikke helt hvorfor, men det var noe med det fette som var i.. har også hørt det med ikke mer enn 5dl i døgnet.. jeg ville hvertfall gidd lett melk hadde jeg vært deg..

Skrevet

Hei!

Min gutt (snart 14 mnd.) ville ikke ha pupp lengre når han var 8,5 mnd. Tok da kontakt med h.stasjon for info om melkeproduktmengde i døgnet. Fikk beskjed om ikke mer enn 6 dl i døgnet, dette inkl. yoghurt. Stor melkemengde går på bekostning av fast føde sa de. Aktivitetsnivået øker med alderen og da trenger de mer og mer fast føde, som igjen er mer energigivende enn væskeinntaket kan gi. Husker fra b.hagen en gang at "drikkebarn" (de som drikker opp alt de får og maser etter mer) ikke fikk så mye å drikke før etter maten.. Min gutt var 76,5 cm og 9300 gram på 1-års kontrollen..

Skrevet

Hei,

stor melkemengde kan sikkert gaa paa bekostning av fast foede, men i vaart tilfelle faar han melk bare pa tidspunkter hvor han normalt ikke ville spist noe (dvs. etter kveldsmat eller foer frokost) og i saa maate kommer jo melken og alle kaloriene i tillegg til vanlig mat - hvilket sannsynligvis er grunnen til at han har lagt paa seg. Jeg er imidlertid mer bekymret for om hoeyt melkeinntak bremser opptak av jern og andre viktige stoffer, og om dette ogsaa gjelder for syrnede melkeprodukter som youghurt. Gutten vaar er veldig glad i alle former for youghurt (ogsaa naturell og tykk, gresk youghurt), og det er en av de faa ting han alltid spiser opp uten aa noele. Broedmat er det langt verre med, mens middagsmat er saann midt paa treet - han spiser alt han faar servert, men ikke alltid i store mengder. Jeg har for oevrig ikke merket noe mindre appetitt paa "vanlig" mat etter at han begynte aa drikke vanlig melk, saa det er vel et relatiuvt godt tegn paa at melken ikke erstatter fast foede i vaart tilfeller.

Skrevet

Hei.Jeg fikk høre av helsesøsteren att H-MELK burde man ikke bruke pga det var ikke det sunne fettet.Burde heller bruke LETT-melk:)Er mindre av det usunne fettet,men alt er ellers likt.

Skrevet

Og jeg har fått beskjed om at barn alltid bør få H-melk fordi de trenger ekstra kalorier... :) Altså, jeg tror man må gjøre det som virker logisk i sammenhengen og med en liten og tynn pjokk virker det logisk at han trenger mer fett. Tror ikke det er usunt siden jeg har fått beskjed om å gi det.

Skrevet

Heisann!

Jeg har en "El slanko" til sønn..Han var 8105 gram og 72,5cm på 1 års kontrollen. Han er lik meg da jeg var baby, veide 10,2 på 2 års kontrollen jeg da!

Vi gir han flaske med lettmelk når vi står opp og han drikker ca 3 dl melk i døgnet. Han spiser masse, men legger ikke på seg så mye. Er spent på 15mnd kontrollen neste uke.

Vi har også fått beskjed om at vi kan gi gutten vår den melken vi drikker, trenger ikke å kjøpe egen melk til han.

Dessuten så tror jeg ikke du skal gi barnet ditt energipulver. Barna spiser det de trenger, og er han blid og fornøyd så slapp av.

PS! fikk mye pes fra helsestasjonen fra fødselen av til jeg viste de helsekortet mitt, da fikk pipen en annen lyd-" da er han lik deg" fikk jeg høre..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...