Gå til innhold

Hjelpes meg.. Ang. problemer med nattesøvn hos min datter! :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vært så flink å sove nettene gjennom siden hun var vel 2 mnd. Men nå, de siste par ukene, har hun vært grei å legge som vanlig, men våkner ofte etter 1 time og ILLSKRIKER!! Trodde jo i starten at hun hadde slått seg på en eller annen måte, men det var ikke det. Dette har skjedd så mnage ganger nå at jeg vet det ikke er tenner, det er ikke våt bleie, det er ikke magevondt, det er ikke mammatrøst, det er ikke smokken, det er ikke sult eller tørst, det er ingenting.. Bortsett fra at hun blir rasende når jeg ikke tar henne opp, og hun kan holde på med den skrikinga i 3-4 timer.

Dette igjen resulterer jo i at hun er slakt om morgenen, og må ofte sove etter frokost. Rutinene her begynner sakte, men sikkert å gå i knas..

Er dette en fase? Jeg skjønner ingenting.. Og blir i elendig humør av å bruke 4 timer hver kveld på gråt, skrik, hyl, og i tillegg når ikke noe nytter.. :-(

Har prøvd å ha henne oppe, og da er hun sååå blid og skal leke og være aktiv, så derfor tar jeg henne ikke opp når jeg vet at det er sånn. For nå er det sovetid enten hun vil eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å skrive at hun er 8 mnd.

Skrevet

hmm.. kanskje jenta di begynner å få VILJE.. dette med at hun kanskje skjønner at hun kommer opp når hun griner lenge nok? hva med å sette på noe rolig musikk når hun legges?

har også hatt slike netter med gutten vår, men fant aldri ut hva som var galt, var også veeeldig blid når han fikk komme opp, og da skjønner jeg jo at aha, han vil OPP:)

tre kvelder med gråt i senga, så er han tilbake til sitt gode jeg..

Skrevet

Hun sover ikke for lenge på ettermiddagen da

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Nei, siste lur er unnagjort FØR kl. 16, og hun sover ikke mye på dagtid mer. 2 korte lurer; en på tidlig formiddag og en rundt kl. 15.

Ja, vilje.. det er det jeg tenker på. For den type skriking hun har fått siste tiden er "sinna-skriking". Hun viser tendens til samme type gråt dersom jeg må ta fra henne noe hun ikke får leke med.

Huff.. er dette vanlig? Er det fordi hun er mer bevisst på seg selv og det å oppnå vilje? Allerede nå??

Skrevet

skjønner godt hvordan du har det...

datteren min på 7 måneder er helt lik. men hun våkner i 3 tiden hver natt... da må jeg sitte oppe med henne i ett parr timer ellers hyler hun. og min stakkars samboer skal jo på jobb så vil jo ikke vekke han heller.

jeg håper det bare er en fase og etter det jeg har hørt av mine venniner med barn så er det det også.... noe som har hjulpen mye for oss er å ha ca 30 ml med kamillete i flasken hennes før sengetid... da blir hun litt roligere.

vi får nok bare bite tenna sammen og krysse fingrene for at det går over.

lykke til videre :)

Skrevet

ung_20:

Takk for godt råd, det skal jeg forsøke. Jeg blir så lei meg når hun styrer så fælt, mest fordi hun ikke forstår at det fortsatt er kveld, at hun må sove, at jeg bryr meg og at jeg er her. Men å f.eks sitte på rommet hennes til hun sovner.. Jeg forsøkte det noen ganger, og resultatet var at hun våknet mer, begynte å leke i senga og gjøre seg til.. *himle litt med øynene* Men søt da ;-)

Jeg merker at dette opplegget hun har hatt siste ukene gjør dagene ikke helt optimale for henne da hun er kjempetrøtt om morgenen, og virker direkte uopplagt :-(

Skrevet

tror disse små får vilje ganske kjapt ja, de har jo alltid brukt gråten for å oppnå noe, siden de ikke kan bruke ord. og hva er vel bedre enn å sitte oppe å leke å få oppmerksomhet i de sene timer?

huff, nei er ikke lett. det skjærer i mammahjertet å høre på det;)

da tenker hvertfall jeg at vi må bare vise hvem som er sjefen først som sist, beinhardt ja, men til den lilles eget beste:) mener ikke at man skal la de illvræle i flere timer. brukte å gå inn å gi smokken med jevne mellomrom, ikke slå på lys ikke prate, IKKE ta opp.. 3 kvelder sier mange er alt som skal til, beintøffe kvelder..

håper det ordner seg for dere også..

Skrevet

Mathiasinmamma: Helt enig med deg! Har flt meg ufattelig streng og slem, men nå er det nok. Vi må få tilbake hverdagen vår, kan ikke ha det sånn at vi begge må sove etter frokost grunnet hyl og skrik med legginga kvelden før!

Dette er vel en av de mindre morsomme sidene med å være mamma ;-)

Skrevet

jaa, d finnes bedre sider gitt:) heldigvis..

hvordan går det ikveld da?

Skrevet

Nei, det står på som verst her nå.. Har vært inne på rommet hennes hvert 5. minutt siden kl 1945, og hun hyler, gråter, raser og er helt hysterisk. Det er som det alltid pleier.. :-( Vi bor i en liten leilighet, så hun hører meg, og hører tv'n, osv, så det kan ikke være det at hun føler seg ensom (håper jeg).

Romdøra hennes er heller ikke lukket igjen, og det er god temp. der inne.

Føler jo omtrent at ALT er galt siden ingenting er bra nok. Men å ta henne opp for trøst blir bare tull. Trøster og stryker henne i senga, men det funker ikke spesielt det heller.

Skrevet

hva om du hadde prøvd å gjøre det helt stille en liten stund? lukke døra til rommet hennes, skru av tvn å lage minst mulig lyd. sier ikke at sånn det er for oss er det for deg, men her må poden ha det stille de første par timene når han legger seg(har heldigvis stort hus og ingen problem), ellers blir han veeldig forstyrra. akkurat som om han lurer på hva som skjer der ute (nysgjerrig alder?!)

bare en tanke fra meg.. føler me deg så du vet det altså!

Skrevet

of da, det er ikke lett med de forskjellige fasene. Min datter på nå ti måneder hadde en fryktelig tullefase rundt 8 mnd alder..Samme hadde hele barselgruppa. Det står i bøkene at de i den alderen har mye uro i kroppen grunnet den motoriske utviklingen. Alt skal testes i nattetimerne, selvom de egentlig er trøtte og trenger søvnen..

Vi brukte opp/ned metoden fra en dansk hjemmeside. Det hjalp oss litt, men plutselig bare ga det seg og nå sover hun fint de fleste netter.

Lykke til, håper det løser seg snart for dere og nattesøvnen kommer tilbake

klem

Skrevet

Hei igjen :)

Hun roet seg og sovnet rett rundt kl 21. Så da var det "bare" litt over 1 time med hysterisk gråt i dag. Jeg vet at det er mange som sliter mer enn jeg, men den gråtinga.. huff, skjærer seg inn i både hjerte og hodet.. :-(

Tusen takk for alle gode råd, støtte og oppmuntringer her i kveld! Jeg var på nippet til å ta henne opp, emn bet tenna sammen, gav henne smokken, holdt hånda litt på brystkassa hennes før jeg gikk ut igjen. Og det ble faktisk stille. Nå har ho sovet i 30 min. allerede, så da er natta hennes i gang :-)

TUSEN TAKK, JENTER!!! :-D

Skrevet

Hei.

Jeg ville bare si meg enig med kamille teen :) Vi har brukt den noen dager nå, og han sover i ett fra ca 1900 til alt mellom fem og halv sju :)

Dette er luksus for oss siden han har hatt uendelige oppvåkninger om natten :o)

Men vi blander det med grøten :) håper og tror at det er det som gjør at han sover bedre nå ;)

Han er forresten 1 år nå, men har hatt det sånn siden dag 1 :s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...