lillepersille82 Skrevet 6. januar 2009 #1 Del Skrevet 6. januar 2009 For et styr det er å være selvstendig næringsdrivende på tur ut i fødselspermisjon. Jeg har hatt utallige samtaler med NAV og fått utallige ulike svar på samme tid når det gjelder sykeforsikringa mi (hvis jeg blir sykemeldt) og hvordan jeg skal regne ut fødselspenger. Det viser seg da at den pensjonsgivende inntekten min for 2008 ikke vil telle med hvis jeg søker fødselspermisjon fordi denne ikke er ferdigliknet før i september. 2008 er da det beste inntektsåret mitt på toppen av alt... Takket være ei snill og hjelpsom dame på NAV, fikk jeg da omsider det svaret jeg håpet på, nemlig at jeg kunne jo bruke sykeforsikringa mi. Forutsett at jeg var sykemeldt ved oppstart av permisjon. Bare sånn obs obs til alle andre selvstendig næringsdrivende. Har dere sykeforsikring (eks.100% lønn fra 17.dag slik jeg har) så sykemeld dere før permisjonen starter. Da får dere med 2008 også, hvis det er til fordel for dere. Jeg misunner virkelig alle lønnstakere som bare sender inn søknad med tall fra arbeidsgiver. Dere aner ikke for et styr det er å være selvstendig næringsdrivende på tur ut i fødselspermisjon. Nå sitter jeg og må få regnskapet for 2008 i orden slik at regnskapsfører kan bekrefte det for meg slik at jeg kan sende det inn til NAV og få oppjustert sykeforsikringa. På toppen av det hele må jeg selv stå ansvarlig for husleia der jeg jobber inntil jeg har fått vikar. Ergo kan det hende jeg må betale flerfoldige tusen i måneden selv etter jeg har gått ut i permisjon. Grrr!!! Måtte bare lufte litt frustrasjon...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139392068-flere-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende-der-ute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninsoer Skrevet 9. januar 2009 #2 Del Skrevet 9. januar 2009 hva driver du me da? er et forferdelig arbeid me regnskapet. holder på å ordner til mannen min. jobber selv utenom så slipper heldigvis å stresse får å få d ferdig før e ska i permisjon. men er et skikkelig styr uten like hær i komunen i hvertfall får å få fikset papirene til nav uten at jeg driver selvstendig selv. er pappan oxo selvstendig næringsdrivende? i så fall burde dere se på forsikringen om han har krav på permisjon med lønn.. vet en som ikke ha riktig forsikring å måtte ta permisjon uten lønn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139392068-flere-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende-der-ute/#findComment-139411418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillepersille82 Skrevet 9. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg er fysioterapeut i privat praksis. Barnefaren er ikke selvstendig næringsdrivende så vi skal vel sånn sett ikke trenge å tenke på forsikring for hans del. Han tjener vel opp selv? Må bare sjekke for sikkerhets skyld, har vært mye opp og ned med NAV, vet nesten ikke hva jeg skal stole på lenger... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139392068-flere-selvstendig-n%C3%A6ringsdrivende-der-ute/#findComment-139416417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå