Sarah70-har 2 gull Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Jeg venter på å komme igang med søskenforsøk nr. 2 på Ullevål, tipper spraystart blir i midten av februar. I mellomtiden er det bare å vente, sjekker jevnlig ass.bef.-forumet for å glede meg over andres suksesser. Men hva kan man gjøre i ventetiden for å forberede kroppen? Jeg gikk noen kg opp i vekt etter svangerskapet, de tenker jeg å ta av. Og så har jeg kommet igang med trening igjen - etter å ha trent regelmessig i mange år har jeg hatt en pause fra tung-treningen (derav også kiloene, tenker jeg...) Kostholdet er sunt fra før, men søtsaker kutter jeg (nesten) ut. Jeg hadde dårligere eggkvalitet på siste test enn da vi fikk vårt første ivf-barn. Håper en lettere, sunnere og mer trent kropp virker positivt. Er det noe annet man kan gjøre for å forberede seg? Hva gjør dere?
lillebie på`n igjen Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Hei Sarah70 ) ser ut som vi ligger likt i løypa til neste forsøk, skal også ha spraystart ca i midten av februar, og jeg er UTOLMODIG!! er inne å leser alle solskinnshistoriene som popper inn hver dag, og håper at jeg skal være like heldig neste gang:o) Jeg har hatt to ivf forsøk bak meg, og første gangen trente jeg litt, holdt meg unna godis i rugeperioden og drakk ikke/røyket ikke på et par mnd før... forsøket ble nagativt. så til 2 forsøk gikk jeg ned nesten 10 kg (har litt ekstra på kroppen) og ble nesten trent av all treninga i flere måneder, spiste bra , godis bare en gang i uka, holdt meg unna alkohol...tygde vitaminer og sto på som en liten helsefreak, men. ble ikke gravid da heller..... så nå i jula har jeg spist og kost meg , tatt meg en fest eller to og prøvd å ikke tenke på hva som venter meg om en liten måned! men i dag er det pån igjen, med å spise sunt, ta vitaminer og begynne på trene, og håpe på at jeg klarer 5 kg til før neste forsøk, alt for at sjangsene mine skal bli bedre til neste forsøk:o) men for å oppsummere, så tror jeg det rett og slett må være gullegget som gjør at man blir gravid, for så sunn som jeg var i månedene før forrige forsøk, burde jeg vært gravid for lengst hehe men jeg tror absolutt det er viktig å være så sunn man orker å være, for at kroppen skal være lettere motakelig og du forstår hva jeg mener. men trenger noe tips til hvordan tiden skal gå bittelitt fortere frem til start jeg også.. ) skal til NY om halvannen uke, det hjelper nok på det også )
MK73 Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Hei, Sarah70 og lillebie :-) Hvis alt går som det skal, så kommer jeg også igang med neste forsøk i februar, men kanskje en ukes tid før dere to. Det er litt vanskelig å vite når det blir pga at jeg hadde MA, SA og utskraping i desember, så jeg vet ikke hvordan syklusen blir. Skal sjekkes av både Riksen og Aleris før jeg får grønt lys for nytt forsøk, så nå håper jeg at kroppen snart er normalisert igjen. I mars skal vi få positiv test, damer!! Mhp forberedelser så henger jeg meg på det lillebie sier. Jeg tok av 15 kg før jeg begynte med IVF, det tror jeg var lurt. I tillegg så er det nok lurt å prøve å komme seg i bedre form (riktig vekt og kosthold, mer trening etc) - men det er viktig å ikke stresse seg opp pga det. Aller viktigst tror jeg en positiv innstilling er, sammen med at vi sikrer at kroppen føles OK før vi starter - og at vi har det bra. Ved et tidligere forsøk tok jeg akupunktur ukentlig flere måneder før, det hjalp meg ikke. Ved det samme forsøket satte jeg også samboer på en pillekur, men det hjalp heller ikke. Tvert imot hadde han ved sist forsøk best kvalitet noensinne, og da hadde han ikke gjort noe bortsett fra å passe på temperatur etc rundt testiklene (ikke varmt vann, ikke trangt undertøy etc). Jeg tror lillebie har rett når hun sier at det skal være et/to "gullegg", og for noen av oss henger det også sammen med medisinering (type, dose og respons). Ved forrige forsøk kuttet jeg koffeininntaket (drikker vanligvis ikke ikke mye kaffe, men masse te) ved å kutte kaffen og drikke koffeinfri te. Det var ikke noe spesielt offer for meg, men jeg tenkte jeg skulle prøve. Så ble jeg utrolig nok gravid, men det tror jeg hadde mindre med koffeinet å gjøre og mer med at jeg gikk på nye medisiner. Denne gangen skal vi lykkes!
Sarah70-har 2 gull Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2009 Hei, lillebie og MK73! Takk for svar! Hm, ser ut til at den beste oppskriften er å leve alminnerlig sunt og vente på gullegget. Ser at noen av jentene anbefaler wheatgrass for å bedre eggkvaliteten, jeg spurte etter det i helsekosten men de fører det ikke. Kanskje det ikke er tillatt? Jeg hadde en hormonverdi (husker ikke hva den heter) på 10 sist, grensen er 12 på Ullevål. Ved første ivf var den på 6, så den har blitt mye dårligere. Lurer på om dette er årsaken til at vi ikke lyktes sist - de sa at egget de satte inn var kjempefint. Vel, men det er bare å vente - som deg er jeg veldig utålmodig, lillebie. Det sies at sjansen for å lykkes med ivf er stor når man har lyktes 1 gang allerede, men jeg nærmer meg halvgammel (blir 39) og er litt på tuppa. JA - måtte alt gå godt så vi får våre babyer til neste jul!
MK73 Skrevet 7. januar 2009 #5 Skrevet 7. januar 2009 Hei, Sarah70! Ja, jeg tror kanskje de som har kjøpt wheat grass har kjøpt det på nettet. Du kan sikkert få noen tips om hvor det kan kjøpes hvis du lager en tråd på det. Hormonnivået ditt trenger ikke ha noe med suksessraten å gjøre. Jeg satte inn kjempefine egg de 4 første gangene uten å være så mye som i nærheten av en kjemisk graviditet engang. Skjønner at du er utålmodig - men det jeg har funnet ut er at det jo slett ikke hjelper ;-) Jeg er heller ingen ungsau (blir 36 iår) selv om jeg er noen år yngre enn deg, og jeg føler meg også litt på tuppa innimellom, men vi blir jo bare mer stressa hvis vi lar oss selv bli for spente og utålmodige. Jeg vet jo at det er særdeles vanskelig, men jeg må i alle fall beherske meg for ikke å gå i kjelleren, etter 4,5 års prøving, 5 forsøk, og en tvillingraviditet som endte i SA og MA før jul. Vi må tro at dette skal gå bra - hvorfor ellers holde på? Klemmer fra meg til dere begge.
MK73 Skrevet 7. januar 2009 #6 Skrevet 7. januar 2009 Ehh... Det jeg skulle frem til mhp hormonnivået var at mine verdier er helt fine, og jeg fikk inn flotte egg 4 ganger uten suksess. Med andre ord kan det dessverre være mange andre grunner til at dere ikke ble gravide.
MK73 Skrevet 7. januar 2009 #7 Skrevet 7. januar 2009 ..og det jeg mente var at det ikke er sikkert at hormonnivået ditt er et problem! Det skulle i grunnen være noe positivt, men idag var det vanskelig å få det frem slik det var tenkt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå