Gå til innhold

Lite melk i ENE puppen (samme som ammedeb.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever å ha lite melk i ene puppen min..

Pumpet ut 20 ml på en god stund der nå..pumpet andre i 5 min og pumpet ut 40 ml.. ?

Drikker masse vann og ammete, spiser bra og føler meg OK uthvilt.. uansett så er det jo bra med melk på ene siden.. er dette vanlig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også mer melk i den ene puppen en den andre. Og det er favoritpuppen hans, det virker som han må jobbe mye mer for å få noe ut av den andre. Kommer ikke ut noe særlig når jeg prøve å pumpe heller....Rart

Skrevet

Jeg hadde også mer melk i ene enn andre puppen da jeg hadde melk. (Pt flaskemor). Kjenner en som endte opp med å kun amme på ett bryst, da det brystet var lettest å legge til barnet på. Endte med at hun ikke fikk melk i den andre brystet, fordi hun nok alltid la til på "yndlingsbrystet". Hun følte seg ikke spes komfortabel med en stor og en liten pupp.Mener å ha hørt at en skal legge til på det brystet med minst melk i først, for å stimulere produksjonen, men er ikke sikker.

Skrevet

Dette skjedde meg meg også, men jeg bare la til snuppa oftere til det brystet med lite melk en liten periode, og straks tok produksjonen der seg opp igjen! :)

Skrevet

ringte ammehjelpen og fikk råd om å legge henne i tvillingstillingen. fungerte bra, sugde mye bedre... lettere å bare gi henne andre siden så ho blir mett og god,må være disiplinert nå:P

Skrevet

Jeg har også mer melk i det ene brystet.... Er litt størrelsesforskjell pga det, har dere andre også det??

Skrevet

Jeg har også en pupp med mindre melk i. Det er den som i utgangspunktet var minst (før svangerskapet). Jeg ble sår på den de første par ukene, og favoriserte nok den andre puppen for mye for å slippe unna smerten. Fremdeles er det mindre melk i den. Jeg pleier å legge til først annenhver gang, for jeg vil jo ikke at melkemengden i "superpuppen" min skal gå ned, heller. ;)

Skrevet

Veldig vanlig å ha ett bryst som ikke melker like godt som den andre. Som regel er den puppen litt mindre enn det andre også. Slik er det hos meg og, men jeg har aldri tatt hensyn til det under mating. Han tar bare ett bryst pr måltid, får annahvert. Synes ikke han blir raskere sulten av den "dårlige" puppen enn av"superpuppen". De små får ut mer når de suger enn hva vi får ut når vi pumper.

:)

Skrevet

Jeg er inne i min andre periode hvor babyen ikke vil ha den ene puppen. Første gang satte jeg "jord og himmel i bevegelse" for å få henne til å die på dårlig pupp, og etter 2 skrekkelige uker, hvor jeg drev med alt fra vennlige til ikke fullt så vennlige metoder, fungerte det, så var det bare en uke til å øke melken på og alt var greit.

Inntil julen nå, hvor det rotet seg til litt og ble noe mer pumping enn amming, og hvor vi brukte litt MME som erstatning for MM ca 10 måltider.

Jeg øker produksjonen igjen nå, som fungerer veldig fint, og så jobber jeg med å få henne til å ta dårlig pupp også, men vet det kan ta en uke eller to før hun gjør det. Tror jeg må lure henne i søvn, skal bare pumpe opp volumet litt først, sette av to dager til å pumpe den annenhver time hele dagen, det vet jeg fungerer. Det er andre gang jeg opplever dette, og første gang brukte jeg for lang tid før jeg tok grep, da var dårlig pupp nesten tom, men kom etter 3 uker opp i god produksjon igjen (60ml etter 3 uker). Denne gangen sluntret jeg bare ca 8 dager, og gikk rett på å øke produksjonen igjen etterpå, så jeg vet det er mer melk i dårlig pupp nå, så tror det skal gå lettere å få henne til å die på begge.

Det å tilby dårlig pupp først fungerer for meg bare når det er god produksjon igjen i dårlig pupp, og det er det ikke før hun OGSÅ dier der, i hvert fall hos meg.

Så jeg har noen triks til på lager som fungerer for meg:

Hvis du ammer liggene (har sluttet med det jeg da, men her er rådet):

Ligg på den siden du ville gjort dersom den beste puppen skulle tilbys, men tilby den med minst melk! Altså, lur babyen til å tro h*n får favorittpuppen.

Legg til på den litt dårlige puppen mens babyen sover, aller best fungerte det for meg da jeg var ute og trillet og tok opp babyen i full dress osv, det var kaldt osv, jeg stimulerte litt og fikk ut noen dråper, og det var nok varmere og deiligere enn kald luft, så jatakk, babyen diet.

Sist men ikke minst (for dere som ikke får dårlig samvittighet av å snyte babyen for full god pupp da, hehe....som meg, fnis....alt går noen få dager) Pump god pupp FØR barnet dier, la barnet så die på nesten tom GOD pupp (og ja, babyen blir frustret og irritert) sånn at h*n må jobbe litt for å få melken, og så (trylle trylle) tilbyr du dårlig pupp (som du selvsagt ikke har pumpet på forhånd og som du har samlet opp litt i) og deeeer var det mer melk ja.

Huff....litt stygg den siste der, og kanskje litt risiko for at barnet ikke vil die mer, men tror egentlig ikke det. Du har jo ferdig utpumpet på flaske, og det kan du tilby, dersom utpumpet fra god pupp, en runde på nesten tom god pupp og en runde dårlig pupp - totalt sett ikke blir nok.

En annen ting, som i hvert fall jeg synes er lurt, er å ikke gå opp til mange hull i smokken på flasken (dersom du som meg har en baby som tar begge deler) men la det være litt mer jobb å få ut melken fra flasken enn puppen.

Og.....jeg er ikke så nøye med temperaturen på flaskemelk, MM altså, sånn at pupp ALLTID er å foretrekke, for der er det konstant, varm og deilig temperatur, mens flaske er litt ymse.

Det var alle mine stalltips og dette fikk jeg gang på dårlig pupp med sist.

Denne gangen gjør jeg alt unnatt tvang, som ikke var noe morsomt sist, babyen ble litt traumatisert av at jeg tvang på puppen, men var helt besatt av at hun skulle tømme det noen ganger, og det gikk over etterhvert.

Det er også noe med selve stillingen, tror min baby har liggestillingnekt noen ganger, at det egentlig ikke har så mye med puppen å gjøre. Da er det tvillinggrepet som gjelder, eller å gå rundt i rommet og amme, det fungerer også ofte bedre enn å sitte.

Lykke til!

Jeg er for ordens skyld ikke ammehjelper, bare litt ammenerd etterhvert...synser og mener masse, hehe...og en som skal få til dette med amming til mye bedre enn med første barn, hvor melken stanset litt ved 5 mnd og sakte men sikkert forsvant litt etter litt og helt ved 10 mnd. Mer kunnskap nå, og mer suksess også.

Skrevet

Synes forresten det er stas med en ekte ammehjelper her inne, strålende at Expat er her, og korriger gjerne mine råd, det blir bare utfyllende og bra. Spesielt dersom jeg gir råd som du vet egentlig ikke er bra (bare at jeg fikk det til å funke, som jo kan være tilfeldig).

Rotet litt med det ene rådet, og mente selvsagt:

"Huff....litt stygg den siste der, og kanskje litt risiko for at barnet ikke vil die mer, men tror egentlig ikke det. Du har jo ferdig utpumpet på flaske, og det kan du tilby, dersom en runde på nesten tom god pupp og en runde dårlig pupp - totalt sett ikke blir nok."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...