Gå til innhold

Anna Wahlgren vs. sovecoach - greier ikke 2t soevn paa dagtid (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prover aa innfoere rutiner for minien paa 4 mnd. Det gaar ganske fint og for tiden proever vi foelgende:

spise - 2 t vaaken - 2 t soevn

legge seg ca 20-20.30 etter litt risgroet og pupp

droemmemaaltid i soevne kl 23 (foerste gang i natt, mini vaaknet og skrek, men roet seg etterpaa)

sov til 4 ( uten maaltid 23 har dette pleid aa vaere 1.30-2)

vaakner mellom 6 og 7

Problemet er at han ikke er glad i aa sove paa dagtid. Foerste lur blir 45min, deretter omtrent 1t 45min, saa 1t. Dette blir litt lite soevn paa foeler jeg, i tillegg til at mini vaakner tidlig paa morgenen. Jeg lar han sove i vogna, og maa kjoere litt for aa roe han ned. Proever aa trappe ned slik at han paa sikt skal greie aa sovne selv. Paa kvelden sovner han til siste pupp, dette er vel heller ikke helt etter modellen.

Hva gjoer jeg naar han vaakner "foer tiden", gir jeg mat med en gang som Anna Wahlgren sier, eller skal jeg proeve aa holde 4 t mellom maaltidene som sovecoach sier?

Er 1.gangsmor og har null erfaring... Har flyttet mye de foerste 4 mnd, og er derfor fornoeyd med at mini i det hele tatt skjoenner at natt er natt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bestemte meg nylig for å brenne Barneboka. Gullet har aldri fulgt den hersens standardmodellen uansett hvor mye jeg har prøvd. Når hun skriver at man må jobbe for å holde et spedbarn våkent i 1,5 time, vrir jeg meg; gullet har lett gjort 10-12 timer i strekk fra han ble født :-)

Babyer er like forskjellige som oss andre, det er rett og slett ikke alle som trenger så mye søvn. Jeg klarer nå etter 4,5 måneder å få ham til å sove en kort (45 min) og en lang (par timer) økt ila dagen, pluss at han sover nesten hele natten. Storfornøyd med det! Jeg er for øvrig tilhenger av at babyen får mat når den er sulten, når de er så små, må de få lov til å sette agenda, tenker jeg... Lite hjelp dette her..Beklager det! :-)

Skrevet

Slenger meg på Berta - skjønner godt at dere tyr til litteraturen for å få hjelp når noe er vanskelig - men selv blir jeg bare hyperstressa av å lese for mye om hvordan ungene skal være. (Kan bli litt stressa av dib også).

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Ja, jeg er nok et godt rutinemenneske selv, saa det er nok derfor jeg foeler det er godt aa foelge en slags plan. Tenkte bare 45 + 45 + 1t45 blir for lite for en saa liten en i loepet av dagen, men kanskje han ikke krever mer. Natta er jo bra, med kun en amming i natt etter jeg proevde aa gi mat "i soevne" kl 23. Grunnen til at jeg forsoeker aa holde programmet er at jeg har litt angst for aa faa en unge som ingen greier aa legge slik at vi aldri kan ha barnevakt. Foeler meg litt mislykket naar venninner legger babyen rett ned i sengen, stopper i smokken og gaar ut av rommet - og kan komme tilbake to-tre t senere... Klipper haaret mens bestemoren passer og gir flaske. Huff, jaja, det gaar seg kanskje til av seg selv? Er det greit aa trene paa at babyen skal legge seg selv naar de er litt stoerre, slik at pappaen ogsaa kan? Akkurat naa er det kun puppen som gjelder paa kvelden, og den kan ikke byttes ut med flaske.

Skrevet

Jeg er en av de heldige som kan legge snuppa ned, og la henne finne roen selv. Jeg er også et rutinemenneske, og det later det til at hun er og for hun har på en måte innført rutinene hos oss. Mat - lek i 1 - 2 timer, sove, mat osv. Jeg ville også forsøkt å få barnet til å sove mer om jeg var det, for de sier jo at "søvn avler søvn" - og det er godt for både mor og barn å få litt fred og ro. Jenta mi sov forresten nesten ikke i det heletatt på dagen før hun ble 8-9 uker gammel, så forandret det seg av seg selv.

Må forresten få legge til at det bare er jeg som kan få snuppa mi til å sove så lett, når faren har styringa blir det mye mer sutring.

Skrevet

Vi har det nok litt slik som frøken freken, at snuppa (4 mnd i dag :o) er flink til å sove på dagen og roer seg greit i vogna. Men hun sover egentlig ikke så mye mer enn din jente. Ca 1 time fra 9 til 10, Da må hun sove igjen fra ca 12.30 til kl 15, og så en liten dupp på ca 30 min fra 16.30 sånn ca. Hun har begynnt å tulle så fælt på nettene nå, så vi har også begynt med "drømmemåltid" kl 23. Første gang i går og da sov hun mer eller mindre rolig fram til 04.30, fikk mat og sov til 07.00. Det var utrolig mye bdre enn den siste mnd! Ser ut som om våre jenter kan ha litt samme mønster, og vår jente er stort sett bare blid og fornøyd så lenge hun er mett og opplagt.

Har du prøvd å la henne sove ute? Det er vidundermiddelet her i huset :o)

Skrevet

er det vanlig at de sover 2 t ved hver soveperiode da?

synes det høres ganske mye ut jeg..

her sover han 45min - 1,5 - 2,5 t - 45 min i løpet av dagen.

han sover også bedre ute, så legger han ut hvis det er varmt nok til det...

husk at han er 4 mnd, og alle rutinene kan en ikke få på plass over natten... gi det litt tid, men jeg synes nå dere er på veldig god vei jeg... virker som vi har det ganske så likt. her funker det veldig bra med disse sovetidene! Men han trenger EN dupp som er lengre enn 45 min i løpet av dagen.

Lillegutt er 5 mnd her, og det er de siste ukene at han også er i godt humør også på kvelden. tidligere var han så trøtt kl 17, at det gikk i gråt nesten konstant her de to timene til legging.

Så mye her går nok på tid, tålmodighet og utvikling. Og helsigvis er vi ulike, men kan virke frustrerende når det finnes så mange metoder som gir en "oppskrift" og høres fornuftig ut. men som en ikke helt får til i praksis. se hva som passer dere, og ikke bli for opptatt av disse metodene. en lærer jo å kjenne disse små ganske så godt etterhvet!

Lykke til.

Skrevet

Jeg har denne gang prøvd å se hvordan bebisen vil ha det, heller enn hva som står i bøkene.

Mini er 3 mnd, våkner ca kl 9 og jeg ammer ham før morgenstellet. Så er han våken 1-2 timer før han som regel vil ha mat igjen og tar en liten dupp på 30-45 minutter, enten i vogga eller i mei tai. Da gjør jeg litt husarbeid, spiser frokost og slikt. Så spiser han igjen og leker litt, men blir raskt trett nå. Ca kl 12-13 legger han seg i vogna og han står ute på trappa og sover i 3-4 timer. Om jeg vil går vi tur, men om jeg vil sove eller gjøre noe annet har jeg god tid til det. Han våkner som regel kl 15-16 og spiser. Så er det to smådupper før klokka blir 19-19.30, da er det kveldsstell og mye mye mating før klokka blir 21, da er det nattinatt. Sover til rundt klokken 6, mat og bleie, og sover til kl 9.

Har vært slik i 1,5 mnd nå, deilig egentlig. Eneste som er slitsomt er tiden på sen ettermiddag/kveld hvor han er sulten støtt. Spiser seg opp til natta tror jeg. Føler seg litt utsugd og sliten når klokka blir 21:)

Lykke til med egene rutiner, følg med på barnet ditt noen dager, se om det er noe der å bygge rutiner på. Om du synes han sover for kort, kan du kanskje trille tur når du merken han holder på å våkne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...