Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en stor baby på 4,5 mnd. Han veier ca 9 kg

Han har bare fått morsmelk til nå. men nå ammer jeg så og si hele tiden- også om natten. Kan det være tid for grøt?

Noen her som har fått beskjed fra HS at begynne med grøt pga stor baby som trenger mer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en gjennomsnittlig vektig baby, som er 5 mnd, fullammet til nå, men med noen MMEflasker i julen (10 kanskje) og de fikk hun i stedet for MM, men nå er vi tilbake på fullamming igjen siste to ukene. For en mnd siden ammet jeg en gang på natten, mens nå er det jammen meg 3-4 igjen, som å gå tilbake til tidlig barseltid. Jeg vil heller komme i gang med mat enn å gi ekstra MME.

Hadde som ambisjon å fullamme og bare det til 6 mnd, men hvorfor utsette meg for å være supertrøtt igjen hele dagene akkurat nå? Og hvis hun gir signal om at hun er veldig sulten hele tiden, og det er nok melk (for det vet jeg, pumper nemlig rester etter amming), men tydeligvis vil ha noe mer enn melk så begynte jeg å leke litt med grøt i dag, maisgrøt valgte jeg. Og så fikk hun ørlite frukt i går. Det går rett ned.

Fordelen med å komme i gang med mat er at babyen kanskje lettere tar mat rett og slett. Husker at jeg begynte litt sent sist, jeg valgte med nr 1 å gi MME i stedet for å begynne med mat, så jeg ammet og ga MME. Da endte jeg opp med en baby som ble litt vel glad i flasken rett og slett (jeg var dum nok til å gi større hull i flasken også, mens denne gangen holder jeg på de smokkene med et hull i, til nøds to) og som var litt vrang da vi skulle gi mat.

Så jeg er tilhenger av pupp og mat, og så gir vi flaske med MM (en sjelden gang MME dersom tomt for MM) de neste to mnd, og jeg skal amme før jeg gir mat, ikke etterpå som jeg gjorde sist. Forrige gang mistet jeg melken i tur og orden fra 5mnd og utover, det var helt tomt på 10 mnd, og da jeg prøvde å få den i gang igjen, så gikk ikke det. Denne gangen skal jeg forsøke å amme et år, så får vi se.

Langt svar på kort spørsmål, hehe...lykke til.

Jeg tror det betyr mer at babyen din signaliserer at han er sulten hele tiden, enn vekten til babyen, i forhold til om når man skal starte med mat. Å vente helt til 6 mnd er for de fleste litt krevende rett og slett, og heller ikke så lurt alltid i forhold til å få barn som evt. er litt kresne på om de vil ha mat.

Skrevet

Hei,

Førstemannen hos meg var 9,7 kg når han var rundt 4,5 mnd.

Jeg begynte med litt grøt på denne tiden, for jeg syntes jeg ammet alt for mye og flere ganger om natten.

Min erfaring var at det bare ble tull med grøten og han sov faktisk enda kortere om natten.. kuttet ut etter en ukes tid og fortsatte bare med mm. Når han var 5,5 mnd prøvde jeg meg igjen og denne gangen gitt det mye bedre og jeg ammet ikke lengre om nettene når han var 6 mnd.

Tror det er veldig individuelt om grøten fungerer når de er så små..

Minstemann hos meg er når ca 4,5 mnd og jeg ser at han også begynner å tulle litt. Han er ikke riktig så stor som storebroren sin, men jeg kommer til å vente med grøt til han er rundt 5,5 mnd.

HS har aldri anbefalt meg heller å begynne tidligere, men så er det veldig forskjell på helsesøstrene også da :)

Skrevet

Kan også legge til at jeg fikk ned 5-6 små skeier med grøt i dag på denne måten (det er jo uvant for dem å svelge noe sånt i begynnelsen): En skje grøt, en munn mm på flaske, en skje grøt, en munn mm osv. Babyen smilte og lo litt, så det var visst i orden. Så får vi se om det fortsetter, tok seg en lur 0930-1130 i dag, og ville jammen meg sove til fast tid i tillegg, altså 1300 og sover enda, for første gang med grøt innabords, så det må kunne kalles vellykket. Og vi som har slitt litt med å få rutiner på plass etter jul med ivrige slektninger som likte at hun var våken da det passet DEM, hehe...ja, dere vet sikkert.

Skrevet

har også en stor baby, og hs sa at vi burde begynne med grøt en uke før han var 4 mnd siden han drakk mye mme og begynte å våkne mye på natten....

Skrevet

Jupp! Gutten vår var stor og krevde mer melk enn jeg kunne tilby ved 3 1/2 måned. Nettene var jeg oppe 5-6 ganger og det ble uholdbart for meg. Begynn med risgrøt eller maisgrøt, vent bittelitt med havregrøt (pga) gluten var rådet jeg fikk. Vi startet med ett måltid om kvelden (ca 1/2 porsjon) og var snart oppe i ett måltid formiddag og ett kveld. Ble mye bedre om nettene, selv om jeg fortsatt er oppe 1-2 ganger hver natt. Han er 5 1/2 mnd nå.

Skrevet

Har noe av den samme utfordringen jeg nå... Min lille gutt er 3 mndr og 3 uker, og har begynt å kreve mer mat oftere. Han veide 7,7 på 3 mndr kontrollen så er også en stor gutt, men har vært veldig fornøyd på bare mm frem til nå.

Har vel etter endel fundering bestemt meg for å prøve såvidt med grøt nå, kommer til å gå innom HS for å høre med dem i morgen. Prøvde faktisk såvidt med en smaksprøve risgrøt nå i kveld, og lillegutt var ikke helt fornøyd, hehe... Den ble nok muligens litt for kald også.

Grunnen til at jeg nok kommer til å velge grøt fremfor mme er at han har hatt en tendens til å foretrekke flaske istedetfor pupp (lat liten gutt, hehe...). Og jeg vil gjerne fortsette å amme så lenge som mulig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...