Tuppelura08 og Dada02 Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Her strever vi med å få til gode rutiner. Snuppa er straks to måneder og er skikkelig urolig på kvelden. Vi har nå begynnt å prøve å legge henne før oss. Har nektet å legge seg før oss på soverommet inntil nå. De to siste kveldene har hun sovnet mellom syv og åtte i sengen sin på soverommet. Men hun våkner igjen etter bare en time og er da lys våken. Etter at hun har fått mat får vi henne ikke til å sove igjen før mellom 23 og 01. Noen som har noen tips og gi her?
Septemberprinsen Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Frem til gutten vår var en måned la vi ham når vi la oss, men etterhvert savnet særlig jeg litt tid for meg selv om kvelden. Vi begynte derfor å legge ham 15 minutter tidligere for hver uke (av og til lot det seg gjøre å flytte leggetiden med 15 minutter to ganger i uken), og nå legger vi ham 19.30 hver kveld. Når det nærmer seg leggetid merker en nå på ham at han er veldig klar for sengen. Vi har vært heldige for han sover frem til ca kl 5 om morgenen, mulig dette kommer av at han de siste timene før han legger seg, "bunkrer" opp melk- han vil ammes i ett sett. Noen kvelder får han også flaske med mme... Det som også har vært viktig for oss ved legging, er at han skal klare å finne søvnen selv. Har dere kanskje pleid å bysse henne i søvn, slik at det er det hun er vant til nå?
Tuppelura08 og Dada02 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2009 Ja, vi har kanskje vært litt dumme der...Bysset og bysset til hun har sovnet, eller hun har sovnet ved puppen. Men vi har forsøkt å legge henne våken også...det ender med hylskriking!!! Men i går gikk det greit. Da la vi henne klokken halv åtte. Hun sovnet vel og merke i armene mine da også. Men etter en time...klokken ni så våknet hun igjen...da var hun sulten igjen. Det er etter denne duppen det har vært vanskelig å legge henne. Hun skriker med en gang hun blir langt ned. Men vi har de siste dagene begynnt å bade henne mellom seks og sju, så får hun pupp, noen ganger ett lite tillegg og deretter pupp igjen for så å legge henne. Skjønner bare ikke hvorfor hun våkner etter bare en time?? Er ikke økedøgn det er snakk om heller..
Septemberprinsen Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Jeg er ikke så veldig erfaren med babyer, men kan det tenkes at dere skulle hatt en litt mer gradvis nedtrapping av leggingen? Det blir kanskje litt plutselig å legge henne kl 23 den ene kvelden, for så å innføre leggetid i 19-20 tiden? Hva med å legge henne 5 minutter tidligere for hver kveld, da venner hun seg kanskje mer til de tidlige leggetidene... Eller kanskje du kan prøve å gi henne mye og ofte bryst de siste timene før legging, så samler hun opp litt å gå på liksom. Vi har også en uro over sengen som spiller samme sangen hver kveld, og så viser den små sommerfugler og blomster som danser over taket. Siden gutten vår er kjempeinteressert i lys så ligger han og studerer disse til han blir så trett at han sovner av seg selv. Tror også at en bare må være tålmodig når en innfører nye rutiner, så vil de små etterhvert innstille seg på endringene etter noen dager/uke. Håper det klaffer for dere etterhvert!!
Grateful mom Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Vi trappet gradvis nedover fra ca kl 23, ca en halvtime av gangen, merket at hun ble trøttere tidligere og tidligere på kvelden. Tror vi var nede i rundt kl 20 når hun var 3-4 mnd og hun har holdt seg på kl 19 siden da. Jeg hadde ikke giddet å legge henne så tidlig, dersom hun våkner etter kort tid og er lys våken. Da tror jeg jeg ville ventet litt og lagt henne når vi la oss, og forsøkt tidligere og tidligere. Men slik fungerte det for oss... skjønner at du vil ha kvelden tilbake..
Tuppelura08 og Dada02 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2009 Takk for alle gode tips! Skal forsøke med en litt mer gradvis endring:o) Er bare det at det er så lett å sammenlikne med førstemann. Han la seg klokken åtte fra dag en og det var aldri noe problem, men ingen barn er like så dette må jeg bare slutte med:o)
FrøkenJ Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Hei "mor79". Vi er i samme bås...Men de 2 siste dagene har det snudd...vet ikke hva som har skjedd!!!!... Har lagt henne i kurven når hun har blitt trøtt på kvelden..så når hun nesten har våknet ( begge dagene har dette skjedd mellom halv 11 11). Gitt henne pupp, og da har hun sovnet med en gang,har bare vært for meg å legge henne i sengen. Da har hun sovet i 10-11 timer, har selfølgelig fått mat. Håper på det samme nå i kveld..er jo lov å håpe. Trikset for meg har vært å legge henne t puppen før hun våkner skikkelig på kveldstid... greier jeg å få dette til,så skal jeg etterhvert prøve å legge henne tidligere og i egen seng... er ikke lett dette her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå