MiaKristin Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Hvilke bilseter valgte dere til deres små (9 kg og oppover). Og er det noen som har Maxi Cosi Prior Xp som kan komme med erfaringer?
Blue Lady ♥ Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 maxi cosi forovervendt pga lite plass i bilen..vet ikke hva prior Xp er? Vi er i hvertfall fornøyde:=)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Vi har 2 seter i den kategorien du nevner og det er: HTS Besafe Izi Kid et rent bakovervendt sete som er fra 0-18kg. Det er kronglete og montere de første gangene, men når man har gjort det noen ganger er det like lett å montere som de andre setene. Setet står fjellstøtt i bilen, og barnet har god utsikt. Det er et sete som har kommet meget godt ut i tester ift det rent sikkerhetstekniske. Alt i alt et sete vi er meget godt fornøyd med. Vi har hatt det montert i midtposisjon i ganske mange biler, også små biler som golf uten problemer selv om det er et stort sete. Britax Multitech er et kombisetet som kan brukes både forovervendt og bakovervendt som går fra 9-25kg begge veier. Det er like tungvidt å monterer som HTS sitt setet men barnet sitter godt i setet her også. Men kommer lenger ned og har ikke like god utsikt. Setet står godt i bilen. (Har ikke montert det forovervendt ennå). Bruker det bakovervendt til 3 åringen. Vi har 2 barn og det eldste på 3 år startet med Izi Kid setet og har gått over til Multit ech setet bakovervendt nå som minstemann skal ta over Izi Kid setet. Personlig ville jeg ikke hatt minstemann i Multitech setet ennå, det er mye rettere enn Izi Kid setet. Så jeg synes det er et glimrende setet ift at du kan bruke hvileposisjonen til de minste som ikke kan sitte like rett ennå. Mange klager på at hodet faller fremover når barnet sover i Izi Kid (eller lignende sete), men det kommer av at selve setet i bilen i mange biler heller mye. Ta med barnet ditt og prøv forskjellige seter i bilen din for å finne ut hvilket sete som passer godt i den bil :-) Anbefaler uansett et bakovervendt setet! Anbefaler deg å lese på: http://sikringavbarnibil.blogspot.com http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/
MiaKristin Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2009 Takk takk:) Flott med linker, jeg leiter som en gal eter info, men er jo så masse pjatt ute å går. Vi lander nok på bakovervendt, og vi har caravelle så plassen skal nok ikke bety så mye:) Men vet du noe om barneseter som kan legges ned i liggestilling (eller noe i den duren) mens man kjører? Vi kjører ofte på tur da mine foreldre bor 5 timer unna. Vet at Maxi cosi har ett, men det er forovervendt og tror ikke det kom helt bra ut i tester.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Liggestilling er det ingen seter som kan legges i så vidt jeg vet, rett og slett fordi det ikke er trygt nok. Det tryggeste er å sitte så rett som mulig slik at belastningen i en eventuell kollisjon blir riktig. Derfor er også babysetene mer sittende enn liggende. Men det er hvilestilling, som fungerer meget bra i bil med seter som ikke heller nedover, på HTS sitt setet. Vi har som sagt hatt det setet innstalert i mange biler, og i noen har hvilestillingen blitt brukt kun for å jevne ut bilens skrånende seter, men i andre har vi kunnet bruke funksjonen slik den er ment. Jenta vår sov godt i det setet på bilferie i sommer, da 2,5 år gammel.
mamma til søte små Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Vi har sett litt på maxi cosi priori xp, virker som et sete som tar lite plass å det trenger vi!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå