Gå til innhold

Forslag til inneaktiviteter til 1 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte dager er det så surt og når lille gutt i tillegg er forkjøla så går jeg ikke ut i dette været. Bor på vestlandet så det er ofte regn og vind.

Lille gutt kan sitte å leke for seg selv en stund, men så skal han bare til meg.

Vi leser bok, det blir han fort lei av. Leke med byggeklosser gjør vi, og de andre lekene, men har dere andre ideer til hva vi kan finne på inne?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener. Vi er i Bergen og det frister IKKE å gå ut akkurat nå...

Småen har heldigvis mange leker og er flink til å holde på alene, men før eller siden blir han lei.

Vi ser litt på tv/dvd, hopper i senga vår (dyneristing er det morsomste han vet), hjelper mamma å støvsuge e.l.. Dessuten er roting i kjøkkenskapene en hit her.

Men vi vil gjerne ha flere tips!

Skrevet

Kanskje begynner han å like og tegne? Eller male?

Har du en barne-CD - gjerne med barn som synger - kan det være et fint alternativ til å synge selv. "Lille Petter eddekopp" og "Hode, skulder, kne og tå" er morsomme bevegelses-sanger :)

Vannlek er ofte stor stas. Enten fyll i balje/badekar og bad hele ungen, eller fyll i en bolle/balje og la ungen leke med øser, kopper o.l.

Gjemsel er jo morsomt, da! :)

Håper noe av dette passer, da! :)

Skrevet

eller sett ungen i lekegrinda mens du drikker kaffe,snakker i tlf og røyker!Det er en hit her i huset ihvertfall.

Skrevet

Har ikke lekegrind og ikke røyker jeg, ellers skulle jeg ha gjort det ja...

Takk for tips. Maling høres kjekt ut, men han putter alt i munnen enda og maling er vel ikke det beste å spise på.

Fargestifter gjorde susen. Satte han i stolen og fant fram ark og fargestifter. Ville spise disse og, men fant ut hva de skulle brukes til.

Hvilke dvd'er passer for en ett åring?

Vi ser drømmehagen på nrk3 17:30. Det liker han veldig godt. Men sjelden han orker å sitte så lenge i ro.

Skrevet

Hva med puslespill?

Gutten vår fikk ett nå til 1-års dagen sin, et sånt med brikker med knott på.

Han plukker de ut, og jeg setter de inn igjen, er moro en stund det.

Han liker også at vi kaster ball mellom oss.

Har du playhouse-disney kanalen er det en del bra der. Poden her liker spesielt kaninby, mikkes klubbhus og ole brumm.

Tegning har jeg ikke prøvd, men det hørtes ut som en gøy ide :D

Skrevet

Musikk er populært her, har "Barnas Musikkbarnehage" og den liker han. Har også noen musikkinstrumenter vi spiller på, liten gitar og xylofon, kan også riste på esker med noe inn i.

Barna liker gjerne hvis du legger inn store kontraster, f.eks først synge lavt, være helt stille og så komme med noe overraskende.

Det morsomste han vet er når vi prøver å "fange" han, gjemmer oss bak et hjørne og "løper" for å fange han. Da blir han skikkelig oppspilt.

Ellers er vannlek som du allerede har fått tips om populært.

Vi fyller noen ganger vasken på badet og setter oss sammen med han, han sitter i tripp trapp stolen sin.

Vi har også prøvd å male litt med vannmaling, men det er litt vanskelig å holde konsentrasjonen.

Før vi fikk barnehageplass var vi av og til i "Åpen Barnehage", det anbefales.

Skrevet

Teletubbies,Noddy,fimlene,pingo,båten elias,franklin,det store blå huset osv... min gutt på snart 15 mnd. kan sitte i en time i ro og se på film..hihi.. skjønner ikke hvordan han klarer det. Men han koser seg, så da er det jo greit:))

Skrevet

Mange gode forslag her! Jeg kan legge til noe som jenta vår på 12 måneder liker godt for tiden - å leke og tumle bare med mamma. Vi sitter på gulvet, eller jeg ligger kanskje, og hun krabber over meg og under meg. jeg snur henne på hodet (forsiktig, selvsagt), kiler henne, titte-bø, puster på magen etc. Å danse med mamma er også veldig gøy. Setter på musik og har henne på armen.

Skrevet

Vi leker forskjellig i løpet av en dag hjemme, men både han og jeg blir lei etterhvert. Jeg liker å gjøre meningsfulle ting, som diverse husarbeid. For at han ikke skal kjede seg lar jeg ham delta, og han synes det er veldig stas. F.eks. lager vi mat i lag (det blir jo masse gris, men det gjør ikke noe), henger opp eller bretter klær, putte klær i vaskemaskinen, tørker støv, vasker vindu.... osv.

Han bare elsker å gjøre akkurat det jeg gjør og lærer masse samtidig.

Leker: tegne/male, duplo klosser, gjemsel, vannlek, gå opp og ned trapper, synge og høre på musikk...mm

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Nå skal vi kose oss fremover.

Skrevet

Jeg har hengt opp en kritt-tavle på gangen.Da får han skiftet rom litt innimellom, og det er veldig kjekt å tegne, ikke er det særlig farlig om han kommer borti andre ting heller med krittet :)

Har også hengt opp magnet-tavle, og det er også en hit!

Du kan la barnet ta oppvasken :D eller hvertfall la h*n tro at h*n gjør det..Litt vann, såpe, plastkopper og oppvaskbørste så kan det lett gå en time her i gården :) (veldi genialt med de genser-smekkene akkurat til denne aktiviteten ,hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...