Gå til innhold

Har så mange "dumme" spørsmål. Noen som vil hjelpe en nybakt førstegangsmamma? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå litt over 2 uker gammel. Det dukker stadig opp nye, dumme ting jeg lurer på...

Å det er jo sikkert noe her som kan hjelpe :)

1. MÅ man la babyen rape etter hvert måltid? Det virker ikke som snuppa mi har bruk for det egentlig. Å jeg syns det er så dumt å vekke henne hvis hun sovner med puppen. Da får jeg henne ikke til å sovne så lett igjen, så jeg bruker av og til bare å legge henne ned i vugga/senga uten raping.

2. Hvor lenge av gangen kan jeg la henne sitte i vippestolen? (Babybjørn)

3. Skal man vekke en baby som sover for å skifte bleie?

Noen ganger bæsjer hun mens hun nesten-sover og sovner helt når hun er ferdig. Til nå har jeg brukt å skifte på henne, er redd hun skal bli sår. Men hun får jo ikke sove igjen etterpå. (Uten litt skriking, pupp, byssing osv) Blir de lett sår av den morsmelk-bæsjen?

4. Jeg ammer med skjold, å er derfor redd for at melkeproduskjonen min ikke blir godt nok stimulert. Når man har økedøgn, hvor lang tid tar det før babyen er fornøyd igjen, å man har nok melk? (bare så jeg vet om det er det, eller om jeg faktisk ikke får opp produksjonen)

5. Jeg syns det er litt vanskelig når vi skal ut. Må jo nødvendigvis kle på henne ytterklærne inne, å da bli hun så fryktelig varm før vi kommer oss ut døra. Det er vell ikke "farlig" for dem å bli litt heit før man kommer seg ut?

6. Når dere er inne på kjøpesenter og triller, kler dere av babyen ullklær/ytterklær/lue/votter eller tar dere bare til side dynen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting til:

Gjelder vell først og fremst dere med bare ett barn (regner med dagene er litt annerledes for flerbarnsmødre).

Sover dere noe på dagen?

Jeg er så sinnsykt trøtt...MÅ sove litt på ettermiddagen når babyen sover... Er det vanlig?

Skrevet

Hei, og gratulerer så masse med den lille :)

1. Mini her kunne godt la være å rape etter maten, spesielt om natta. Jeg stresset veldig med det, helt til jeg fant ut at han likevel ikke fikk magevondt. Anbefaler deg å ta henne opp til skulderen og se om hun raper. Hvis hun ikke har behov kan du jo prøve å blåse i det så finner du fort ut om hun får plager av det :) Anbefaler deg å prøve dette på formiddagen, så du ikke risikerer å ødelegge natta med mageknip...

2. Det sier vel at de kan sitte en stund på det nederste hakket, men jeg brukte ikke la mini sitte der mer enn ca 10 min. Mulig det står noe om det på babybjørns nettsider?

3. Tja. Hvis det var natt og jeg visste at nå kunne han sove en god stund til, så skiftet jeg bleie. Men innimellom skjedde det at han hadde bæsjet uten at jeg oppdaget det, og jeg fant det ut når han våknet. Mini hadde aldri antydning til sårhet, er vel forskjell på huden til babyene også.

4. Tror ikke jeg kan svare deg der, merket aldri noe særlig til noe økedøgn her.

5. Ja, de tåler det. Er jo ikke mange minuttene det er snakk om :)

6. Mini er født i mai, så da hadde han jo ikke på seg så mye klær :) Men også nå tar jeg av han ytterklær hvis vi går inn noe sted. Det viktigste er lua! De regulerer varmen gjennom hodet, og blir fortere overopphetet hvis de har på lue.

Og ja, det er helt vanlig å sove i løpet av dagen, er også anbefalt :) Sov når babyen sover med god samvittighet :)

Skrevet

Hei. Ingen spørsmål er dumme :-) så ikke tenk på det. Du kan få svar av mange, men ikke prøv alle rådene på samme tid. Det kan tenkes du må bruke flere dager/uker for å få forandringer, bare så det er sagt. Det kan bli for rotete og mye forandringer på samme tid for henne.

1.Det lønner seg nok å la henne rape ettermåltidet så tidlig ja, ellers kan hun få magevondt. Dette blir annerledes når hun blir gamlere ca 6-7 mnd, da kan den komme av seg selv.

2.Ikke la henne sitte for lenge hvis den er på mere sittestilling enn liggestilling når hun er så liten. Det er ikke bra for ryggen. 10 min i gangen kanskje.

3.Du kan godt vente en gang eller to for å se om hun kan bli sår, men det tror jeg ikke. Hun regulerer dette etter hvert skal du se.

4.Det med at du bruker skjold skal ikke ha noen betydning ( det brukte jeg med førstemann ) for melkproduksjonen, men det med at du begynner å tenke på om du har nok melk eller disse økedøgnene, da kan det gå utover melka. Det har jeg erfart. Ta 1 ss linfrøolje + 2 tabletter vitamin 24 pr dag, så skal du klare å holde på melka en god stund ja. Du må drikk mye vann også, prøv å hold deg unna søtdrikker.

5.Den siste du må kle på er babyen, vi voksne får til å regulere varmen/kalder bedre enn de små. Jeg kler på den lille så tar pappa'n med henne ut i bilen. Så hopper jeg selv i klærne etterpå, men det går fort da. Du finner ut av dette :-)

6.Vi tar av lue/votter og legger dynen til side. Jakken tar vi av hvis vi må ta av oss selv. det er jo varmere på ett kjøpesenter enn ute uansett. Du kjenner det bake i nakken på babyen om hun er varm eller kald. På fingrene og føttene er de jo ikke helt varme uansett, for de har ikke så bra blodgjennomstrømning som oss voksne.

Lykke til, dette går bra :-)

Skrevet

1 - man MÅ ikke, jeg merket stor forskjell hvis jeg ikke gjorde det. Da sov hun dårligere og hadde vondt i magen. Kjenner flere som ikke vil risikere å vekke barnet og derfor ikke raper om natta.

2 - brukte ikke vippestol så tidlig - men hvis den kan legges helt ned til flat stilling er det ok en liten stund. La henne mest på teppe på gulvet eller på sofaen ved siden av meg.

3 - Hvis det er bæsjebleie bør du skifte, men ikke ellers

4 - vet ikke, er flaskemor

5 - tåler noen minutter med uteklær inne, du er nok ikke alene om den problemstillingen:)

6 - tar av lue og åpner bagen til dunposen. Bruker ikke votter på henne. Har ikke dyne i vogna heller.

Skrevet

Hei. Du må bare sov så mye du kan, for kroppen din er klar etter ett svangerskap og fødsel. Kroppen trenger vel ca 6-8 mnd for å komme seg helt. Så sov når den lille sover.

Skrevet

Hei og gratulerer med baby! Håper du koser deg masse....

Skal prøve å svare på noen av spørsmålene. Husker da jeg var der du er. Selv har jeg ei lita jente her hjemme på straks seks måneder, og har ei også ei jente på straks tre år, så litt erfaring har jeg jo ;-)

1. Mine jenter har ikke alltid rapa etter alle måltid. Begge to er MME-barn, eller flaske-barn som noen også kaller det. Trenger ikke rape hvis hun sovner, da hadde jeg lagt henne over i vogn/seng eller der hun skal sove.

2. Jeg begynte ikke å bruke vippestol før de var ca fire måneder. Før det lå de flatt på gulvet på et teppe eller skinnfell eller noe annet passelig å ligge på. Der kan de jo ligge så lenge de vil. Tenker litt at det å ligge flatt er mindre belastende for ryggen enn å sitte i vippestol. Jeg har også babybjørn, og vet at i nederste stillingen blir det jo nesten liggestilling, men da kan de jo like godt ligge på gulvet.

5. Hvis du skal ut for å gå tur, og ikke ha jenta opp av vogna ute, trenger hun bare en varm pose og ikke noe tykk dress eller så veldig varme klær i posen. Hvis vi skal trille tur, tar jeg bare på en ullbody, en tynn jakke og sparkebukse og så opp i posen. Også lue da. Ellers tar de ingen skade av å måtte vente litt på at du kler på deg.

6. Inne på kjøpesenter ligger hun bare i tynne ullklær på en skinnfell og så har jeg et tynt ullteppe som jeg tar på henne hvis hun trenger det. En tynn lue er også fint. Kjenn i nakken på henne, der kjenner du om hun er varm eller kald. Mine jenter er varme i kroppen, og de blir veldig fort varme og fuktige hvis de har fpr mye klær på seg, og det kjenner en jo.....

Lykke til, håper det var til litt hjelp......

Skrevet

1. Kan være en fordel, men er ikke alle babyer som må rape.Vi samsov en del da mini var på den alderen og da ble det ikke noe raping siden vi begge sovnet igjen. Nå er mini 4 uker og vi merker fort om det kommer en rap etter mat.

2. På nederste hakk i Baby Bjørnen så kan de fint sitte en liten stund. Tenker at dette blir som med bilstol jeg.

3.Jeg ser det litt an. Viss mini nettopp har sovnet så lar jeg han av og til få sove før jeg skifter. Har ikke blitt sår av det ennå. Prøv deg frem!

4.Stol på at du kan amme og har nok mat til babyen. Ikke stress med det! Føler du likevel at babyen er missfornøyd flere kvelder på rad så kan du gi en flaske mme på kvelden, det gjør vi.

5.Det går nok helt fint! Har to tette og kler på minsten først og så storebror og tilslutt meg selv. Så mini må vente en stund ferdig påkledd... legger han i skinnposen eller legger på han pledd (bilstol) rett før vi går ut.

6. tar dynen til sides og viss vi skal være der lenge så kler jeg kanskje mer av.

Og til spørsmålet ditt om soving på dagtid sammen med babyen så er det helt vanlig og veldig fornuftig av deg! Prøver å få meg en liten lur jeg også, men ikke alltid like enkelt når storebror også er hjemme.

Som andregangs så merker jeg at jeg er mye mer avslappet enn med førstemann.... Senk skuldrene og kos deg med babyen. En må ikke skifte bleie med en gang og la husarbeidet flyte litt!

Skrevet

Du har fått mange svar, men jeg svarer på det jeg har erfart:

1. Frøkna her raper ikke om natta, men prøver å få henne til å gjøre det på dagen. Noen ganger kommer den med en gang, andre ganger tar det 1 time! Ei venninne kunne ikke rape sin, da kom all mat opp igjen...

2. Jeg lot henne sitte en stund, noen ganger sovnet hun der - hun sa fra når det var nok

3. Jeg gjorde det på natta, men ikke på dagtid, da sov hun ikke lenge av gangen uansett.

4.Vet ikke - ammet kun vanlig i 3 uker, så flaske

5. Jeg klær på meg mest mulig først (sko, lue og skjerf) og gjør meg klar med vesker o.l. som skal ut i bilen før dette, så kler jeg på henne og plasserer i bilsete før jeg tar på meg jakke og slukker lys.

6. Ei i barselgruppa mi ble forferdet da hun så frøkna ligge innpakket i voksiposen og sov... ;) Men frøkna mi tåler det - så lenge hun sov fikk hun ligge, da hun våknet tok jeg av lue, brettet ut posen og åpnet strikkejakka. Hun var ikke for varm og ikke klam i nakken.

Når hun har på ulldressen åpner jeg bare de øverste knappene - men tar av lue og votter. :)

Skrevet

Jeg er også førstegangs og syntes spørsmålene var gode! Er jo slikt man lurer på.;) Kan bidra med mine erfaringer på spm.1 og 4.

Raping: I starten var jeg ikke så nøye med det, tenkte at det sikkert ikke var så nøye. Men etterhvert så jeg at det ble mer magevondt og uro på kvelden hvis jeg ikke gjorde det. Så nå er det raping nesten for enhver pris. Men raper ikke på natta, svelger ikke så mye luft når han spiser liggende heller

For å få opp rapen funker det for oss å variere mellom "rapestillinger". F.eks fra skulder til sittende fremoverbøyd på fanget.

Skjold: Var totalavhengig av skjold de første ukene. Tror ikke jeg hadde klart å amme uten, han tok sjelden puppen uten. Merket aldri noe til for lav produksjon, men merket økedager godt, de varte en par dager tror jeg.

Trodde ikke at jeg skulle klare å slutte med skjold, men det gjorde jeg altså!:) Ble inspirert til å slutte fordi det er vanlig å etterhvert få problemer med lite melk, så rundt 6-8 uker begynte jeg gradvis å trappe ned bruken. Nå er bebis 3 måneder, og skjoldene er historie!:)

Lykke til, det blir bare bedre og bedre, og man blir tryggere på seg selv og sin baby!:)

Skrevet

jeg raper alltid på natten, men han er flaskebarn Når jeg ammet noe jeg ikke gjør lenger, så trengte han ikke å rape. Konklusjon, det varierer fra baby til baby.

Skrevet

Når det gjelder varme klær og poser inne på cafe, butikker etc. kommer det vel an på hvor mye klær de har på, men du må følge godt med en gang og kjenne etter i nakken. Jenta mi ble veldig varm inne på cafe en gang selv om jeg hadde åpnet dunposen, tatt av luen etc. Men hun lå veldig godt "innpakket" allikevel siden bagen på vognen er ganske liten (søskenvogn). Så jeg passer alltid på å pakke henne ordentlig ut så hun ikke skal koke over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...