Katsi Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Like før jeg gir opp nå Hun legger på seg og sover godt, ammer hver 2 til 3 time. Men måltidene er så ukoslige for hun styrer konstant! Hun begynner å svelge luft før hun tar tak i puppen, suger 2 tak, setter i halsen, mister pusten, begynner å hyle, opp for å rape all lufta hun har svelget og så er det en ny runde med samme styr. Blir helt stresset av disse ammestundene, ikke koselig i det hele tatt:( De andre 2 ammet jeg i 7 og 6 mnd, så får dårlig samvittighet fordi jeg har lyst å gi opp allerede... Hun er jo bare litt over 5 uker og skulle ikke vært født før på søndag ( 5 uker prematur) men jeg orker snart ikke mer... Har omtrent ikke gitt de 2 andre med flaske så vet jo ikke om det ville vært bedre da. Tenker at det kanskje er lettere å drikke av flaske enn pupp? Eller svelger de like mye luft med flaska??
Frøken Freken Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Snuppa mi hadde feil sugeteknikk på puppen, og jeg kunne merke at hun ble bedre da jeg slutta å amme før flaske, i den perioden hvor jeg delamma. (Gikk derfor over til å pumpe meg, sinnsykt stress . men bra for henne de ukene jeg holdt ut) Men det er slett ikke slikkert det vil være slik for deg. Det er imidlertid ikke lettere å drikke av flaske, slik mange tror - flaska har ikke utdrivingsrefleks hvilket betyr at barnet må suge aktivt hele måltidet. Men sugeteknikken er anderledes, og kanskje lettere å lære. Etter 4 måneder som mor har jeg innfunnet meg med at det ikke er verdens undergang å gi flaske! Barna blir stort sett like friske og fornøyde, og måltidene er mye koseligere når de ikker er forbundet med stress og nederlagsfølelse. Du må selv vurdere hvor lenge du skal fortsette å amme, du kjenner sikkert til ammehjelpen - som er et godt tilbud når man strever. Barna eksperimenterer visst med sugeteknikker ganske lenge, har det blitt meg fortalt, så det kan ennå løse seg! Lykke til, samme hva du velger:)
Erlinda Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Hei. Huff huff...... enkelt skal det ikke være. Har ikke de som er prematur litt vanskeligere med å komme igang med den ammingen da? Skal du begynne med flaske så kjøp DrBrown's sine, de får de ikke luft av i alle fall, men kanskje du vet det. Jeg har også vært litt urolig med denne amminga fordi om det er nr 3 :-) Jeg ville ha snakket med de på helsestasjonen eller er det ikke noe forum for de med prematurbarn da? Lykke til videre, håper alt ordner seg :-)
løveprinsen <3 Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Skjønner godt at amming ikke er kos når det er slik. Min hadde også perioder hvor han tullet på brystet, men om du holder ut, så er det verdt det. Har du prøvd ulike ammestillinger? sitte i ulike stillinger, ligge osv. Kanskje det blir bedre. Se til at hun får skikkelig tak i puppen. Jeg måtte "brette" til leppene hans. Håper det ordrer seg for dere, fpr det er jo så kos med amming. Lykke til!
k70 Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Jeg føler med deg! Men jeg ville holdt ut - selv om det er krevende og lite koselig nå. Hun sliter nok bla. fordi hun er født for tidlig, men mine barn har slitt begge to og de var født til termin. Jeg har hatt veldig tøffe uker mens de var nyfødte. Jeg vet du er sliten, men jeg synes du har en tapper flink liten jente som allerede får til ammingen såpass bra - alt tatt i betraktning. Jeg mener å lese at du igrunn vil amme henne videre? Som du sikkert vet, så er amming så praktisk og koselig når det fungerer. Jeg tror hun trolig vil svelge mer luft hvis hun får flaske. Du vet sikkert at du kan kontakte ammehjelpen? Tlf. finner du i katalogen. Det er jo også egen ammedebatt her inne. Og du prøver sikkert å få ro mens du ammer? Men mitt svar må være at det beste for babyen din er en mamma som har det bra og som greier å ha god samvittighet - uansett utfall. Lykke til!
Grateful mom Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Hadde samme problemer her... Vi styrte vel i ca 6 uker, før jeg endelig begynte å føle at vi fikk det til. Ikke alle babyer som fikser det like lett. Er en treningssak for begge, og slitsomt når det står på. Jeg ammer enda, og nå er hun 7,5 mnd, er glad jeg holdt ut, men mener ikke at man bør "holde ut" for enhver pris...
Katsi Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2009 Takk for fine svar! Godt å se at det er håp for oss enda da... Går til kiropraktor nå for å se om det er noe i nakken som kan gjøre at hun ikke får roen. Nå er hverdagen her igjen og storesøsknene i barnehage og skole, kanskje vi klarer å slappe mer av da. Men har lyst å prøve Dr.Brown sine flasker så kanskje vi får et rolig måltid innimellom:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå