Gå til innhold

Hvis man prøver å legge tidligere på kvelden, vil han da også våkne tidligere???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt et utrolig gjennombrudd. Fått gutten vår i seng i elleve-tolv tida, samtidig med at jeg legger meg. Før måtte jeg være oppe med han til to, tre tiden. Så dette er stort:) Han våkner og skal stå opp ca syv, åtte. Hvis jeg prøver å legge han et kvarter tidligere hver dag, vi han da også våkne tidligere? Kan jo ikke ha noe av at han våkner fire på natten, og er klar for dag liksom:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leah gjorde hvertfall det. Før sov hun fra 23 - 11, nå er det fra 19 - 07

Skrevet

Selvsagt ikke, hehe. Somregel vil et barn sove i 12 timer når det har kommet inn i en god rutine og ikke skal ha nattmat. Dvs fra 19-7 her helt vanlig.

Skrevet

her i huset har vi de siste 4 dagene greid å legge lillegutt rundt kl 19-20:) han sover fortsatt like lenge, ca 09-10. Prøver å vekke han hvis han ikke har våknet til kl 09.30 fordi jeg øsnker at han skal fortsette å sovne kl 19, såååå deilig å få kveldene tilbake:)

Skrevet

Det kan slå begge veier det;=)

men min erfaring var at det gikk greit.vi tok det i barnet vårt sitt tempo,så hans forandringer i rutiner otg prøvde oss frem.vi var veldig spente de første dagene men det var en suksess:=)

Lykke til:=)

Skrevet

Vi begynte å legge jenta vår klokka 19 istedenfor 20 og det gikk helt fint. Hun sover like lenge, til 07, som hun gjorde før. Hun er litt over 6 mnd nå. Men, det er sikkert forskjellig fra unge til unge så det er vel bare å prøve seg frem.

Skrevet

Søvn avler søvn er min erfaring. Et uthvilt barn spiser bedre og får deretter bedre søvn. Et overtrøtt barn er det verre med.

De får evne til voksen søvn. dvs. 6-8timer i strekk, ved 8-12 uker. Da kan man gjerne etterstrebe rutiner og hjelpe barnet i søvn nåår kvelden kommer.

Når jeg starter dagen for sønnen min i 7-8tida så får jeg til denne rutinen anbefalt fra ca 3-6mnd:

07 Mat og stell. Våken

10.00 hvil på ca 45 minutter

11 mat

12 ca 2-3 timer hvil

15 mat

17 liten hvil (så han ikke blir overtrøtt)

18 mat kveldsstell matpåfyll

Mat midt på natta en gang.

Gjorde det samma med eldstemann fra ca 2-3mnd. Har hatt kjemperutiner siden med han.

De må få ro ved kveldstellet. Dvs gjerne bad, kos og mørkt rom. Skap trygghet rundt leggingen. Jeg merker at jeg må trå litt til side for å ikke overstimulere ungen. Han skal vite at jeg er der, men kan skrike max 3 minutter alene for å prøve roe seg ned på egen hånd.

man kann ikke forvente at barnet finner roen i stua med mor og far i fullt lys f.eks.

Skrevet

Ah, jeg lurer på akkurat det samme! Lillegutt (3 mnd) legger seg nå ca kl 22 (mot kl 12-01 tidligere). I natt sov han til kl. 05, fikk mat, og sov (veldig urolig!) fram til kl 08. Lys våken og helt klar for dagen. Jeg trodde at ca 12-timers søvnintervaller var vanlig for sånne små.

Dersom natta hans er på ca 10 timer, så betyr jo det at han er klar for dagen kl 05 dersom jeg legger han kl 19... Og det har jeg jo ikke akkurat lyst til.

Skrevet

Flere som har innspill ang. dette..?

Skrevet

Vi var også sene de første månedene, men jobbet oss sakte men sikkert nedover, snek oss til å begynne med kveldsrutinene litt tidligere etter hvert. Men ventet en til to uker før vi flyttet ca en halvtime om du skjønner hve jeg mener...

Han er også veldig flink til å finne roen selv, dvs, jeg skjønte etterhvert at det ikke var nødvendig å vente på at han skulle sovne for kvelden, for så å legge han noe jeg gjorde helt i starten.

Og det med 12 timers søvn, det går seg sikkert til, og alt kan hjelpe, f.eks får barna nok sovn (evt for mye søvn for sent) i løpet av dagen, nok frisk luft, slitne av gode stimuli og inntrykk osv...

Vi fant ut at vi av og til begynte for sent, at han var litt overtrøtt...

Husk også at man ikke må gi opp for fort da, at for å teste ut om en ny rutine kan funke, så må man kanskje prøve en uke og to...

Jaja, dette er bare egne tanker og erfaringer da, står kanskje noe helt annet i bøker...men siden du spurte om flere tilbakemeldinger ;)

Skrevet

Da babyen min ble 3 mndr. begynte hun å legge seg i åttetida, flere timer før hun pleide. Samtidig begynte hun å våkne rundt halv åtte på morgenen, men jeg ammer henne ofte liggende etter å ha skiftet bleie på henne og "lurer" henne på den måten til å ta neste lur i senga også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...