Top of the hill Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Noen son vet litt om dette? Vet at vi ikke bør samsove hvis en av foreldrene røyker eller tar medisiner... Men hva hvis vi legger tilrette for samsoving...egen dyne, ammemadrass og sunne og friske foreldre!? Her i huset er det eneste måten vi får sove om natta på...hun vil ikke sove i sin egen seng....grrrr!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 De sier jo nå at samsoving er helt greit sålenge begge foreldrene er friske, ikke røyker og babyen får en egen plass i senga med en lett babydyne over seg. Så bare samsov med god samvittighet dere Har til tider vært eneste måten å få litt nattesøvn her i huset også, men nå når hun er snart 3 mnd er hun blitt en drøm å legge Så det blir bedre!! Mer info her: http://www.dagensmedisin.no/debatt/2008/05/16/hva-er-trygg-samsoving/index.xml
husmus &2 Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Vi samsov helt frem til han var 8 uker, det gikk kjempefint. Nå har han endelig begynt å sove i sin egen seng, og av en eller annen merkelig grunn stresser jeg NÅ med angst for krybbedød. Jeg vet ikke helt hvorfor men følte jeg hadde mer "oversikt" over han når vi sov sammen. Han sover 2 cm unna meg nå fordi vi har satt sprinkelsengen helt inntil vår seng, men jeg våkner hele tiden og må sjekke at han puster. Irrriterende og overhysterisk, men. Uansett, samsoving er forsvarlig så lenge man tar de riktige forhåndsregler og det gjør du jo. Tror de små har veldig veldig godt av den nærheten de får fra dette så bare gjør det med god samvittighet. Du sover så lett også at den minste ting vil vekke deg. Det er en god ting syns jeg.
Yun Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Jeg spurte hs om dette da frøkna var liten og bare ville sove inntil meg. Min samboer røyker nemlig. Hun sa at årsaken til at man ikke skulle samsove om man røyker et at man puster ut luft med røyk som barnet får i seg. Det kan jo umulig være det som er grunnen mente jeg, for da er det jo like farlig at hun sover i senga ved siden av. (Og hs ble svar skyldig...) Frøkna ligger alltid på min ytterside, aldri mot hans ansikt... Nå er hun 6 mnd og sover hos oss innimellom, det har ikke vært noen problemer. Men jeg er nysgjerrig på hvorfor man ikke kan samsove som røyker - grunne jeg fikk kan ikke være årsaken??
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Har hørt at man skiller ut giftstoffene gjennom svetten og pusten om natten når man røyker, derfor skal man ikke samsove om ene parten røyker. Men helst så skal ikke barnet ligge i samme rom som en røyker engang om man skal være heelt nøyaktig.. Mannen min røyker, men jeg har jenta oppi sengen vår selvom, men ikke mellom oss, men ytterst..
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Det er dette jeg også har hørt-at giftstoffene skilles ut gjennom svette og pust og at man derfor egentlig ikke skal ha dem på samme rom engang. Men det er klart-det er jo verre om h*n ligger mellom dere enn om du har h*n på utsiden av deg i senga. Helt enig i at det ikke er rare forskjellen om man flytter dem 20 cm til ned i vugga... Sambo røyker på fest, så når han var på julebord og tok siste trekk av røyken omtrent idet han snubla inn døra ble han sendt på enerom. På nyttårsaften tok han derimot siste røyk kanskje 5 timer før vi la oss, så da fikk han lov å sove på samme rom som oss.
Yo&La+spire Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Det er jo faktisk blitt anbefalt å samsove nå, så det kan du gjøre med god samvittighet;) Men man må ta visse forhåndsregler da...søk, så kommer det nok opp. Vi samsover ikke fast, men gjør det innimellom. Snuppa er nå 22 mnd.
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 anbefalt med eiga dyne til den lille, og at han/ho ligge med hovudet langt oppe i senga (mindre sjangse for å få dyna til foreldra over hovudet). Her i gården er det samsoving som gjelde;) Det er såååå koseleg atte! (einaste minus er vel at småen kan sove i eeeevigheiter...må jo vekke han om vi skal stå opp før kl.12 ;P)
Nordhagenjentene :) Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 I dag var det mye rart her - jeg er registrert som Yun her gitt - og i dag var jeg plutselig inne på siden til ei annen... Hmmmm....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå