Gå til innhold

Hjelp! lillejenta vår sovner til puppen og tar ikke smokk. Hvordan skal vi klare å få jenta vår til å sovne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

har en jente på 3 måneder som vi har problemer med å legge på kveld og dag. Gutten min på snart 3 år hadde vi ingen problemer med å legge. Han brukte smokk og roet seg med denne. Jenta vår nekter å ta smokk etter utallige forsøk med 6 forskjellige smokktyper. Hun er helt avhengig av puppen. På dagtid kan det gå 3 timer mellom ammingen, men fra 17-18 tiden og frem til kl 24 vil hun gjerne ammes hver time eller oftere. Puppen har blitt hennes trøst og kos. Har hun luftsmerter er det ingenting som hjelper utenom å amme henne. Har forsøkt å legge henne mange ganger tidligere på kvelden etter at hun har sovnet ved puppen, uten at det nytter. For at hun skal sovne om natta må jeg amme henne i søvn i nesten 1 time og løfte henne forsiktig over i senga. Hvis hun våkner gråter hun og jeg må amme henne igjen til hun sovner og legge henne forsiktig over slik at hun ikke våkner. I går måtte jeg gjøre dette 5 ganger før hun tilslutt sovnet kl 02. Blir utrolig sliten av dette. Hva skal jeg gjøre for å få henne til å finne søvnen selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne opp igjen i håp om svar og råd

Skrevet

jeg har desverre ingen råd og gi da min baby er helt lik... Tror det er veeeldig vanlig dette, høres sånn ut.

Jeg skal gradvis venne han til en annen måte å sovne på, men blir det mye skriking lar jeg han få puppen helt til det en vakker dag går bedre :) 3 mnd. er jo ikke lenge utenfor livmoren så ikke så rart at de vil ha nærhet og kos enda da..

Skrevet

Kan fortelle litt om min situasjon her...

Jenta mi er snart 4 mnd..Hun ble førdt 16.september,2 uker før termin.

Hun nekter å ta smokk..Har prøvd,prøvd å prøvd...alle typer smokker(hun tar latex smokk men kun når hun er ekstremt sulten)

Jeg hadde så vondt i brystvortene mine på kvelden etter at hun sovnet for natten.

Hun legger seg rundt 24.00 på kvelden etter at hun ammer fra 22.00(da ligger jeg i strekk å ammer fra 10-12 på kvelden).

Hun sovner ved puppen etter desse 2 timene.

Hun sover hele natten helt til kl.08.00 å skal amme litt å sover igjen til 12.00 før hun vil stå opp.

Hun har brukt fra dag 1 av tepper som bestemor har lagt til henne som er myke og gode.

MEN...Jeg har kjøpt meg et swaddeling blanket på en leketøysbutikk(henger sammen med fisher price babyutstyr)

Pakker henne inn etter hun sovner å da er det kun hodet som ligger løst,resten er innepakket.

Hun finner da en god trygghet i å være innepakket å elsker å sovne sånn på dagtid også.

Før måtte jeg amme hver kveld fra 18.00 å utover til 23.00 hele tiden uten mer enn 1 time stopp.

Nå sover hun fra 19.00-21.00 å er våken fra 21.00-23.00 før jeg begynner å amme.

Jeg har også begyndt å sitte oppreist når jeg ammer å legger gjerne gulpeklut litt over øynene hennes når hun ammer. Nå sovner hun etter 1 time amming fra 23.00 å utover til 00.10.

Hun sover i tillegg på eget rom, dette har hun gjort siden hun var 3 uker gammel.

Om hun har mye luft i magen kan du prøve å finne en annen ammestilling, siden de små ofte suger inn mye luft

Jeg lå for det meste på sofaen å i sengen å ammet men nå sitter jeg eller sitter i en god stol.

Mye rot ble det men håper jeg kunne hjelpe litt.

Skrevet

tror nok dette er ganske vanlig dessverre:). Ingen av mine gutter vil ha noe med smokker å gjøre, de skjønner ikke vitsen, så jeg ha gitt det opp. Føstemann måtte jeg bære i søvn, og så etterhvert puppes i søvn. Da han ble litt større, 5-6 mnd tror jeg, fikk han ikke pupp før han sovnet,, det tok 3 kvelder, vi lå sammen i dobbelsenga, han skreik, men gav seg etter den tredje kvelden alså, men da var han jo eldre enn 3 mnd vel og merke.

Lillebror er likedan. Jeg hadde jo tenkt at denne babyen skulle sove i egen seng, og at jeg hadde "lært" av mine feil, men neida, hehe, vi sover godt i dobbelsenga begge to, og av og til tre, når storebror kommer . Pappa er henvist til gjesterommet foreløpig.

Tror jeg har bayber som helst bare vil ligge inntill meg jeg, så får det bare blir slik. Har tenkt å starte med et mer rigid leggerutine nå, med bad hver kveld etc, for å se om det hjelper, kanskje han blir så utslått at jeg kan legge ham i egen seng.... men jeg har mine tvil.. :)

Skrevet

det som er litt pussig, er jo at på dagtid kan jeg bare legge ham i vogna eller senga, så sover han som bare det! Men på kvelden og natten bare MÅ han ligge inntill puppen...

Skrevet

Jeg har det helt likt. Men jeg har faktisk ikke lagt han over i egen seng, vi ligger sammen. Før pleide det å gå mellom to og tre timer mellom amming etter at han har sovnet, men i det siste våkner han nesten umiddelbart etter han "mister" puppen, dvs sovner og brystvorta glir ut. Dette har ført til at jeg ammer så og si konstant noen netter, og både han og jeg sover dårlig + at brystvortene mine er helt ødelagte ;-) Har prøvd tusen smokker uten resultat. Jeg trodde ting skulle bli litt lettere med alderen jeg (11 uker), men har jo bare blitt verre!

Hvordan er det med dere andre som har svart, legger dere babyene over i annen seng? Våkner de ikke når de merker at puppen er borte???

Skrevet

Vi hadde samme problem med gutten vår. Han vil fortsatt kun ha pupp om kvelden og er 5 1/2 mnd nå. Løsningen ble at jeg ammet ham i søvn, tok ham vekk fra brystet og dyttet inn en smokk. Det gikk ikke an å lure ham på første forsøk, men nå tar han den greit etter å ha fått litt pupp, og om natta når han våkner opp. Han får smokk når det er sovetid, så han forbinder nok den med det å sove nå.

Skrevet

Hei har det heilt likt....men min er 6 mnd.....men han søv i vogna si om natta...triller den inn på soverommet...og der roer han seg...heldigvis.....elles går det i amming,amming og amming...ingen smokk og ingen flaske.....!!!!

men har ingen gode råd,bortsett fra å kanskje prøve å vugge henne i vogna....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...