Lykkelig mor til tre Skrevet 5. januar 2009 #1 Del Skrevet 5. januar 2009 Dere som jobber i barnehage... Hvordan gjør dere det med tanke på tilrettelegging på arb.plassen. Jeg jobber på en stor småbarnsavdeling. Det er mange små. Mye løft. Opp i stoler, ned fra stoler. Opp på stellebord, ned fra stellebord, opp i vognen, ned fra vognen, løfte opp de som ramler, bære de som ikke kan gå. Bære de som ikke vil gå dit de skal... osv osv.... Sist svangerskap var jeg sykemeldt nesten hele tiden pga ekstrem svangerskapskvalme.. men ikke sikkert det blir slik denne gangen. Er kvalm nå, men ikke like ille som tidligere. Bekymrer meg litt alle de løftene på jobb. Har også en to-åring hjemme... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/
Tudelidu Skrevet 6. januar 2009 #2 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling. Var aktiv sjukmeldt siste måneden, men har ellers vært på jobb. Jeg prøvde å unngå løfting, og de andre passet på meg veldig godt!! Det ble tempoet som kreves på en småbarnsavdeling som ble utfordringen for meg etterhvert. Jobben kjøpte ei trapp, slik at barna skulle klatre opp på stellebordet selv, det var stor stas for barna å skulle stelle seg, i tillegg var de andre voksne også veldig fornøyd med å slippe de løftene: ) I tillegg fikk jeg de som greide det til å klatre opp og ned av vogna selv også bare passet jeg på. Når de skulle trøstes satt jeg meg ned med de isteden for å løfte de opp. det er mye vi på småbarn kan endre på for å spare helsa vår! Men det krever også gode kollegaer som passer litt på og tar hensyn! Jeg syns det var godt å være så lenge i arbeid, men jeg er nå gått ut i permisjon, og ikke så verst det heller : ) Så tenkt litt alternativt, men ikke slit deg ut!! Lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139391277
lini57 Skrevet 12. januar 2009 #3 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei. jeg jobber på småbarnsavdeling, er nå ca 16 uker på vei. Det blir jo ganske så mangen løft i løpet av en dag, til nå ,har jeg vell tatt alle løftene som normalt.. Men tror nok at det er lurt å begynne å trappe litt ned på de nå,, Har ikke noe ønske om bekkenløsning, men har heldigvis gode kollegaer som passer på og som har sagt fra dag en at jeg må ta det med ro og at de kan ta de tunge løftene:) Ikke bare bare å slutte med løftingen på de små når en har blitt så vant med det:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139432282
Mizz-Lene Skrevet 13. januar 2009 #4 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg jobber ikke i barnehage, men på en korttid/rehab avd på sykehjem. Det er mange tunge løft og forflytninger der. Hos meg har det resultert i et begynnende brokk like over navelen. Er selv sykepleier og burde vel innsett og forstått det på et tidligere tidspunkt, men har vært i superform. Har jobbet 100% i pleien fram til nå 27+4. Dere må ta vare på dere selv;) Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139440783
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2009 #5 Del Skrevet 20. januar 2009 Man kan løfte så tungt som man er vandt til å løfte, hele svangerskapet, bare sørg for å løfte riktig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139481540
Neetamor-mednyspire Skrevet 25. januar 2009 #6 Del Skrevet 25. januar 2009 jeg jobber i barnehage og er sykemeldt pga blødning i svangerskapet. overlegen på gynekologisk poliklinikk ved sykehuset her-nektet meg å gå på jobb.. skulle ikke løfte eller noe.. er sykemeldt til onsdag-skal da på ny ul- dersom det fortsatt er liv, er det mulig at jeg blir sykemeldt en stund til- bare for å være på den sikre siden, å så har jeg snakket med sjefen min og vi ble enige om at jeg skulle gå over på aktiv sykemelding etterhvert.. når magen er synlig,så jeg slipper å snike meg unna løftene.. så nå krysser vi fingrene for at spire nummer 3 sitter=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139518516
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #7 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg jobber i småbarnsavdeling, men nesten alle barna er 2 år. Jeg lar barna få klarte opp i stolene selv, klatre opp på stellebordet selv eller opp i vogna. Barn i den alderen vil jo også gjerne mestre selv så det går veldig fint. Barn som ramler klarer å reise seg selv (så sant de ikke slår seg da), og barn trenger ikke å bæres på. Jeg setter meg ofte ned på gulvet eller på en krakk for å trøste, eller bare være i nærheten. Jeg syns egentlig det mest slitsomme er å kle på meg selv, snøre støvler og sånn, og å stå bøyd lenge Jeg har selv vurdert å flytte til stor avdeling, men tempoet der er høyere, og jeg tror det bare blir enda værre så jeg blir. Kanskje det kan være en mulighet for deg? Jeg er i uke 30, og tror (og håper) jeg jobber ut. Lykke til :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139526737
Trultetulte Skrevet 21. februar 2009 #8 Del Skrevet 21. februar 2009 Jeg jobber på stor avdeling og er i mitt 2.svangerskap. 1 svangerskap jobbet jeg helt ut og kunne ha jobbet i bhg helt til selve fødsel startet. Jeg synes også det mest slitsomme er å kle på meg selv. "et ork uten lite". Eller gå på lange turer når du er i slutten av svangerskapet (da det presser mye nedover og i tillegg må jeg hele tiden på do). Snakket med arb.giver om ikke jeg kan være på små barn den tiden de er på lang tur, det var ok. Vi har vært så heldig å hatt fysioterapeauter i bhg og det har lært meg utrolig mye om meg selv og kroppen min i forhold til det å jobbe i barnehagen. Veldig viktig å gi beskjed til kollegaene dine om hvordan du har det og ønsker å ha det. Selv har jeg sluppet å skifte bleier i begge svangerskapet mine. (det sliter jeg utrolig mye med, klarer det hvist jeg absolutt må, men står da og brekker meg over barnet, noe jeg ikke synes er så veldig passende). Var også veldig mye i garderoben i starten av svangerskapet og nesten fra værende i slutten av svangerskapet. (hjelper mye og la barna være selvstendige og prøve å kle seg selv). Så kan du la barna komme til deg når du sitter på en krakk eller stol og hjelpe med småting som glidlåser og ta på lue osv. Barn kan jo også hjelpe hverandre. (sosial.læring) Det e og viktig å gi beskjed til barna (dersom de er store nok til å forstå) at du ikke har mulighet til f.eks å gjøre de oppgavene som du tidligere gjorde fordi du har baby i magen. Eks jeg sier jeg ikke kan brette over støvlene, for jeg har vanskeligheter med å bøye meg ned nå som jeg har baby i magen. Evt du kan få barna til å stå på stoler, slik at du kan brette regntøy/dress over støvlene i fin arbeidshøyde. Hvis vi har barn som sover, ber jeg dem stå på en stol og klatre oppi vogna (samme dersom du ikke har topp moderne stellebenk som du kan vhj av en knapp heise opp og ned): Når de slår og faller seg, trenger du ikke løfte dem opp for det. (la barna komme til deg, sett deg godt til rette, så sett dem på fanget). Som sagt sikkert flere og andre ting du også kunne ha gjort, men her var bare noen eks jeg har brukt i bhg, du kan komme på andre ting. Det er veldig vanskelig å praktisere dette vist kollegaene du jobber med er veldig låste i arbeidsoppgaver i forhold til vakt-systemet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139385638-jobber-du-i-barnehage-er-du-p%C3%A5-jobb-hva-med-alle-l%C3%B8ft-osv/#findComment-139682725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå