Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er førstegangsmor, og lurer litt på dette med søvn...

1. Sover barnet deres hvor som helst når det trenger det på dagen, eller må dere trille etc for at det skal sove?

2. Gutten min gråter litt på kvelden, vil ha mye mat, og det skjønner jeg er naturlig, han sover gjerne 5-7t når han først tar kvelden. Hvor mye kan jeg amme... han gulper mye, og kan kaste opp flere ganger i uken også.. for mye melk?

3. Hvordan få mannen til å skjønne at så lenge vi har bare en stue må det være ro og ikke filmtitting når han skal ammes siste gang...?? føler det ikke er rettferdig at vi må gå på eget rom for å amme om kvelden. Er jo alene med han hele dagen også..

Har en blid og fornøyd unge.. så selv om jeg ikke klarer å ha noe mønster på amming og soving på dagen trives han! Det er jeg som blir litt frustrert over at det er så ulikt hva han sover, og når han ikke sover godt på dagen...

HÅPER NOEN GIDDER SVARE:) Fortell litt om hvordan din erfaring er med babyer på samme alder?? takk:)

klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne, håper noen svarer:) glemte å skrive at han ofte etter nattamming er urolig, kaster på seg, men gråter ikke.. faller i søvn igjen etter ca ett kvarter..

Skrevet

Kan godt svare deg litt, men har ingen fasit på noe. Høres ut som om du har en ganske grei gutt!

1. Jenta mi på nå 3 måneder sovner oftest av seg selv på dagen, så lenge jeg får lagt henne før hun blir overtrøtt. Får henne i vogna med smokk og koseklut så fort hun gjesper litt og da sovner hun som regel av seg selv. På ettermiddagen er det lettere at hun blir litt for sliten, skjer litt mer her og storesøstra krever også litt og da må jeg kanskje trille litt for at hun skal roe seg. Kan forøvrig fortelle at storesøster da hun var 10 uker bare sov i armene våre eller hvis vogna var i konstant bevegelse, så unger er forskjellige! Jeg gleder meg også veldig til å få litt mønster på ting, i hvert fall på soving, noen dager sover hun 3-4 timer i strekk på dagen og andre ganger bare 15-30 minutter. Men det kommer nok for oss begge!

2. Du kan amme så mye og ofte han vil, så lenge ikke du blir veldig sår. Noen sier du ikke skal la ungen bruke deg som smokk, men er jo ikke så lett å vite når disse små er sultne og når de bare kosesuger. Høres jo veldig bra ut at han sover så lenge av gangen. Kan nok hende han gulper og kaster opp fordi han får litt mye, men så lenge han legger bra på seg tar han ingen skade av det. Blir bare mye klesvask for deg..

3. Ikke lett å oppdra mannfolk.. Tror ikke det er så lett for dem å skjønne hvordan mammaen har det noen ganger. Så lenge han sovner greit er det kanskje ikke nødvendig å stresse veldig med at det skal være helt rolig v siste amming, evt bare legge inn litt kos på soverommet før han legges i senga. Andre vil si at det er viktig å få veldig gode rutiner med en gang. Her er det du som må bestemme hva som passer dere! Her har vi prøvd å bare skru av litt lys og hvis tv er på ha lav lyd og det har fungert greit. Lille snuppa har da sovna i bagen i stua og så har jeg bare tatt henne med opp på soverommet når jeg legger meg. Nå har hun blitt så stor at jeg legger henne i vugga om kvelden. Men ammer da i fullt lys og med tv på og bruker heller noen minutter på soverommet på å roe ned.

Dette ble langt, håper jeg svarte på noe av det du lurte på. Jeg stressa mye mer med alt med første barnet, nå regner jeg med at alt går seg til etterhvert så lenge ungen får mat og kjærlighet!

Lykke til med både gutten og mannen!

Skrevet

1. Lillegutt sover stort sett hvor som helst på dagen, men aller best ute i vognen. Har prøvd å ikke la ham venne seg til trilling for å sove, så når vi skal ut og gå tur legger jeg ham ut en 15-20 min før. Selvfølgelig hvis det passer med sovetider og sånt... :-)

2. Tror det er ganske vanlig å ville ha mat oftere om ettermiddag/kveld ja... Ofte så gir de vel beskjed når de er mette (trekker seg vekk fra puppen, tøyser ved puppen), men hvis du føler han spiser for mye og så kaster opp kan du kanskje prøve å følge med hvor lenge han spiser de gangene han kaster opp og så avbryte ammingen litt før? Vet ikke helt, mulig helsestasjonen har bedre råd...

3. For vår del så har vi valgt å gjøre siste matingen på soverommet, inntullet i et teppe og med dempet belysning. Jeg synger/nynner også gjerne litt for ham, en ganske deilig stund synes jeg. I stuen (som ligger vegg i vegg) har vi vanlig lyd på, slik at han ikke våkner dersom tv skrues på senere. Føler at dette fungerer godt for oss i hvert fall, han er så nysgjerrig at han gjerne våkner litt til dersom vi skal flytte oss inn på soverommet etterpå.

Sånn ellers så er du heldig som har en liten gutt som sover såpass godt om natten! :-) Min lille gutt er litt eldre enn din, ca 16 uker, men det varierer fremdeles hvor lenge han sover på dagtid. Og særlig nå etter julebesøk og reising, satser på at det går seg litt til nå når hverdagen er tilbake... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...