Gå til innhold

Om å bli satt i gang!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her inne som har blitt satt i gang rundt termindatoen pga alderen sin?

Ble oppfulgt gjentatte ganger før uke 34 med ultralyder på sykehuset pga svak livmorhals. Siste gangen jeg var der sa jordmoren at hvis jeg ikke hadde fødd til terminen, skulle jeg tilbake for overtidsvurdering - fordi jeg var over 40 år. Primærlegen min sier derimot at jeg ikke er på overtid før jeg har gått 42 uker.

Har en uke igjen til terminen ennå, men merker jeg tenker mer og mer på dette. Er usikker på om jeg har misforstått. Føler meg litt dum hvis jeg må ringe sykehuset og mase om dette, men hvis det skeulle skje noe galt etter uke 40, så klarer jeg nok neppe å tilgi meg selv.

Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Jeg tror ikke du har misforstått. Det er nå flere studier som viser at igangsetting kan redusere sjansen for fosterdød i mors liv og i uka etter fødsel, og at den norske grensa på tre uker overtidighet er uforsvarlig. Jeg er HELT sikker på at jeg har sett noe på tv ang dette, og at det er høyere risiko for fosterdød dersom mors alder er over 35 (eller var det 38?). I tillegg har du jo svak livmorhals, så kombinasjonen av disse to er nok det som har fått jordmora til å trekke konklusjonen på at du bør settes i gang. Legger ved en link til PULS som omtalte disse studiene:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.1668586

Overlegen ved Bærum sykehus, Koss, er det nok flere enn meg som tar meg en klype salt, ho er ihuga tilhenger av at alle skal føde normalt, uansett tidspunkt i graviditeten og mors helse. Satt litt på spissen, men dog...

Anbefaler på det varmeste modningsakupunktur, som er veldokumentert for å modne livmorhalsen og gjøre fødselsforløpet kortere og mindre smertefullt, og som i tillegg gjør kroppen fødeklar raskere. Fikk dette på Rikshospitalet sist, i tillegg til behandling hos egen akupunktør, da jeg visste at jeg ikke burde gå til termin.

Hilsen ei som blei igangsatt i uke 38 sist svangerskap

Har ikke blitt satt i gang på grunn av alderen, men har blitt satt i gang pga andre ting. Det med overtidsvurdering fordi du er over 40 år har jeg aldri hørt om, og det er *teknisk* sant at du ikke er overtidig før du har gått 42 uker, MEN Emblaa har helt rett at det er risikso med å gå over termin i det hele tatt.

Det var et program på tv høsten 2005 om dødfødsel, og det var et tema hvis jeg ikke husker feil.

Var jeg deg, så hadde jeg gitt klar beskjed om at du ikke ønsker å gå over termin pga risiko for dødfødsel. Det gjorde jeg (men så har jeg også hatt en dødfødsel tidligere); jeg sa det rett ut, at når jeg først har passert 37 uker, så er det ingen vits at barnet skal bli i magen lenger, at hvis min baby døde i magen uke 40+4, kom jeg til å bli meget sint på sykehuset for at de ikke satte meg i gang. Jeg ble satt i gang 40+6 og fødte 41+0 en stor, frisk pike. (Og "mitt" sykehus egentlig ikke krever at kvinner som har tidligere hatt en dødfødsel må gå over termin i det hele tatt, så at jeg måtte vente såpass lenge er egentlig litt rart.)

Du må ikke føle deg dum for at du masser om dette; det er DE som kan føle seg dumme for at de ikke tar bedre hensyn til dødfødsel.

Du får ha lykke, lykke til!

Er ikke så lenge siden de hadde et innslag på nyhetene (lurer på om det var lørdagsmagasinet) ang dette. En amerikanske lege hadde forsket på det med overtid og dødfødsel. Der han jobbet satte de i gang alle dersom de ikke fikk til termin...og dødfødselraten hadde gått betraktelig ned.

Synes også den norske "policy"'en med at en skal være laaangt på overtid før de gjør noe, er uforsvarlig. Vi har mye høyere tall enn våre naboland.. Kan dessverre ikke vise til forskning, da jeg ikke har tid å lete det opp akkurat nå;)

Morkaken er laget for å skulle fungere normalt et vanlig svangerskap, og dens funksjon reduseres etter termin..

Kjenner jeg hisser meg opp når jeg skriver om dette;)

Så at enkelte leger/sykehus begynner å gå bort fra at alt skal skje av seg selv synes jeg er fantastisk:) De har faktisk ikke anledning å gamble med våre barns liv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...