Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år og jobber som "ringevikar" på et sykehjem, har ingen fast stilling, men ha gått 100% SM hele svangerskapet. på Sm står jeg sykemeldt fra en 100% stilling(et ikke om det har noe å si, jeg har jo som sagt egentlig ingen stilling). Det jeg lurer på er om far har rett på sine 6 uker med pappaperm og om det evt er mulig at vi kan dele på permisjonen og hvordan vi i såfall gjør dette... Mange spm her, men klarer ikke å få kontakt med vårt lokale NAV-kontor pga sykemeldte arbeidere der..

Håper noen kan hjelpe oss, Har termin i april og må vel snart levere til arb.giver og søke om foreldrepenger?

Fortsetter under...

Hei du

Jeg er veldig usikker, for å være ærlig. Reglene sier :

* Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

* Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Jeg ville nok kontaktet NAV via websiden deres dersom det ikke er mulig å få noen på det lokale NAV-kontoret i tale.

Jeg har også termin i april, og har fått beskjed fra mitt lokale NAV-kontor at søknad bør sendes inn i begynnelsen av februar :-)

Lykke til videre !

Om du jobbet over tilsvarende 50% stilling da du ble sykemeldt har han rett på det. Om du blir sykemeldt helt frem til permisjonen starter vil du få det samme i foreldrepenger som du har nå i sykepenger.

Om far skal ha mer enn fedrekvoten må du ut i minst 75% jobb eller 100% studie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...