babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har altså ikke sluttet å amme ennå....selv om planen var det, og jeg skulle gå over til MME og flaske..men, har altså ikke gjort d ennå.. Nå har nipplene sprukket opp igjen noe helt jævelsk! Skjønner ikke hvorfor dette skjer altså... når jeg ammer kjennes d ut som 10 kniver gjennom puppen, og d river i hele kroppen asså... Prøvde å pumpe isteden men da begynte d å fossblø, og d var minst 5 rifter i hver nippel.. helt grusomt! Noen forslag hva man kan smøre med? Prøver å lufttørke men er begrenset hbor ofte jeg kn gjøre det..vi er på besøk hos svigers og jeg går ikke rundt med puppene mine på lufting her! gjør d om natten når vi skal sove da, men ikke ellers.... og så enda en tng, snuppa hadde begynt å få en slaks søvn"rytme", sovnet ca kl 12 hver kveld(noen ganger kvart på 12, 5 minutter + -) så sov vi til 6-8 og ammet så sovnet vi igjen til ca kl 10. men så, dr vi oppp til svigers 2 juledag, og her har hun sovnet rundt 12, men våkne igjen kl 1-2 og holder d gåene med syting i 1-2 timer...så får hun en flaske HIPP MME da, eller jeg ammer henne, så sover hun igjen til klokkka er 10-11 men d er helt jææævli når hun våkner sånn, er som hun har sjikkelgi mareritt!! Og d har skjedd omtrent hver natt etter vi kom opp hit...Noen som har noen ide til hva eller hvorofr??
Promp Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Ang såre nippler... Løp på apoteket og kjøp ALBUESKJELL!!! Det har vært løsningen for meg med både nr 1 og nr 2, funker kjempebra!!! Og så måå du la de lufttørke litt etter hver amming, smør på litt morsmelk på dem og la de tørke noe før du tar på albueskjell og bh igjen. LYKKE TIL!!!
millie+2klumper Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Unguentum Merk! har den på apoteket. Helt FANTASTISK! og ufarlig for barnet:)
msunicorn Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 PureLan fås kjøpt på apoteket, og gjorde underverker med mine såre brystvorter i allefall:) Coop sine engangsammeinnlegg i bomull trekker til seg fuktighet som bare det og er supre! Holder i allefall mine brystvorter tørre og fine hele tiden. Så må innrømme at jeg ikke har lufttørket så mye.
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2009 Som jeg sa, vi er hos sivgers, så lufttørking er litt "umulig"...går ikke rundt med puppene i været her..er såvidt jeg ammer foran dem liksom.. Albueskjell funker IKKE! Har prøvd d, og ble bare værre faktisk.. kanten på skjellene gnagde seg ned og lagde sår rundt nipplene..så det var ikke noen suksess... Hm...den salven må jeg få prøvd da;) Må man ha resept eller?
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2009 Byrstovrtene mine er mer enn bare såre da..Det er SPREKKER i dem..åpne sår som blør..
msunicorn Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Brystvortene mine var også oppsprukket og blødde forresten! Ikke godt!
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. januar 2009 mhm..helt jævli!!! jeg lekker ikke så brukte bare innlegg i bgynnelsen ....
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Syns du har vært sår veldig lenge nå. Anbefaler deg å dra til legen å sjekke om du har fått sopp på brystvortene. Det kan gi slike sprekker som du har og sårene gror ikke så lenge man har sopp. Og nei man må ikke ha resept for å kjøpe purelan:) Håper det ordner seg for deg:)
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. januar 2009 Har ikke vært sår hele tiden:) den forrige sprekken jeg hadde for 1 måneds tid siden grodde fint den...jeg lot bare være å amme og pumpe 1 ukes tid, så ble d bra.. sånn som brystvortene er nå har d vært i 4 dager ca....trodde først jeg fikk brystbetennelse, for jeg fikk influensa også.... kommer meg ikke til lege nå...er d som er så kukent.. vi er 220 mil hjemmefra, får ikke komme inn til lege her fordi jeg ikke bor her!!! dem ba meg bare vente til jeg kom hjem og kunne gå t fastlegen.. skal heldigvis hjem i morgen da....så håper jeg får kontakt med legen og time på onsdag....men er vel like håpløst nå som før jula prøvde jeg å få tak i legen for å få disse tablettene som stopper melkeproduksjon(vil slutte å amme!) men var nyttesløst...ikke håp om å komme gjennom der..
-blueberry- Skrevet 5. januar 2009 #11 Skrevet 5. januar 2009 Hei! Hadde såre brystvorter helt siden fødselen omentrent grusomt vondt hver gang jeg skulle amme, grudde meg skikkelig til ammingen. jeg smurte purelan, lufttørket osv, men ingen bedring, fikk soppmiddel ( kanskje det var grunnen mente legen), men ingen bedring. til slutt var det et klokt hode på helsestasjonen som ville ta prøve av sårene og melka. det viste seg at jeg hadde gule staffelykokker, derfor grodde ikke sprekken og derfor kjentes det ut som kniver som stakk i brstene. en antibiotikakur og et nytt liv.
Madamina Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 Huff så mye du sliter. Først og fremst må du passe på at barnet har godt tak (HELE brystvorta inn i munnen). Da gjør det ikke så vondt når hun suger. Pumping er verre. Gikk selv med åpne sår i 4 uker. Da jeg sluttet å smøre alt slags kliss på og luftet godt, fikk det over. Godt sugetak er også bra. Kan nesten høres ut som om du og dattera di kan få et bedre forhold om du slutter å amme og ikke er så hysterisk stressa. Ikke sikkert alt løser seg med flaska dog. Du kan jo håndmelke brystene når de er fulle. Ville ikke gitt opp selv enda. Hun sover jo mange timer i strekk, så synes ikke du kan klage der. Husk at barnet lett smittes av ditt stress. Min sønn er ihvertfall ikke en solskinnsbolle de dager jeg er sur, sint, lei meg og stressa. Kanskje går stresshormonene over i melka? Ville også startet dagen tidligere slik at barnet får bedre søvnrytme. De dagene jeg tar poden opp kl 07-08 faller alle brikker på plass. Han sover gode økter og får god apetitt ettter lang søvn. Søvn avler søvn.. Lykke til. Ville dratt hjem fra svigers så du faktisk kan lufte brystene litt. Smør bare litt så de ikke sprekker så lett igjen. Og ja, gå til legen!
Lillepusen-78 Skrevet 5. januar 2009 #13 Skrevet 5. januar 2009 Jeg hadde en sprekk i brystvorten for noen uker siden. Sinnsykt vondtr å amme! Fikk beskjed av legen om å rense med pyrisept etter hver amming og smøre på Brulidine-salve (reseptfri). Denne er bakteriedrepende. Hvis det er bakterier i såret så gror det dårlig..... Jeg ble mye bedre bare på et par dager. (Det ble tatt prøve for å sjekke om det var gule stafylokokker også, men det var det ikke).... Aner ikke om dette er tingen for deg, men.... Lykke til :-)
temine Skrevet 5. januar 2009 #14 Skrevet 5. januar 2009 Finnes det en ammepoliklinikk på sykehuset ditt? Ville isåfall ringt de for å få hjelp. Her kom jeg inn på dagen (St.Olavs) og fikk god hjelp. De kan og snakke med en lege for å gi deg tabletter for å stoppe melkoproduksjonen, selv om jeg av erfaring synes det er like lett å slutte uten. Bare håndmelket av det verste sprenget når jeg måtte. Tablettene er ikke så effektive når du har ammet en stund, de virker best med en gang etter fødselen. Lykke til, såre brystvorter er ikke noe særlig!
anette&tutta mari :) Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 uff dumt at du skal alite sånn da men bra at du fortsetter å amme. jeg er enig i det mange sier her, pass på at jente di har riktig sugetak - spør feks helsesøster på neste kontroll. Jeg blødde også fra brystvortene i starten og jeg smurte de med morsmelk og hadde på ullinnlegg, noe jeg syns lindret. snuppa mi hadde ikke riktig sugetak i starten, noe som forverret alt. jeg merker det nå også, hvis hun bare tuller ved puppen nå og suger et annet sted enn midt på, så gjør det fryktelig vondt. hva med brystskjold en periode? lykke til i allefall - du står på som søren, det skal du ha :)
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 5. januar 2009 Vi drar hjem i mårra=) er 220 mil så er ikke bare å ta bejna fatt å gå, og skulle jeg ombooket billettene hadde det kosta meg enda 3000 minst. Men nå drar vi imårra da, heldigvis=) så skal jeg få tak i fastlegen min og prate med han.. ja, gullet sover mange timer i strekk, skal ikke klage på det. Men å endre rytmen med å stå opp tidligere på dagen, feks kl. 7, d funker ikke for meg hvertfall! når hun hyler til klokken 3-4-5, og så såvidt fått blunde på øyet...da får jeg meg altså ikke opp igjen av sengen så tidlig. man skal jo fungere. Har prøvd et par ganger å stå opp tidlig om morgen, men da sovner hun i vippestolen sin igjen og sover like lenge..så da er man vel egentlig like langt..ikke bra med overtrøtt og sur unge heller...... Men akkurat d må vi ta som d kommer.... jeg har ikke problemer med at hun våkner, men jeg syns synd på henne... hun virker som hun har d helt grusomt når hun våkner i deee krigshylene... Men d er kun når vi har vært her hun har vært sånn..hele tiden hjemme sover hun godt gjennom natten.. og våkner hun så er d bare å bysse henne..mens her hyler hun!. Kan godt være hun merker at jeg ikke trives så veldig godt..så blir godt å komme hjem i morgen=) hmm.. når man slutter uten tablettene, eller med tablettene, hvor lang tid tar d før melkesprengen forsvinner?
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #17 Skrevet 5. januar 2009 riktig sugetak det har hun.. det hadde hun på barslhotellet, mens vi var på "kontroll" på ammepoliklinikken ble vi også "godkjent", og hos helsesøster er vi også godkjent på d der... passer på at hun gaper høøøøyt før jeg tenker tanken på å putte niplen i munnen hennes, og hun har omtrent hele d brune området inne... Så holder jeg godt inntil også...er derfor jeg ikke skjønner hvorfor d her skulle skje...men så hun har hvitt belegg på tunga så kanskje hun har sopp i munnen og d kan ha smittet sånn? Ellers er vi jo i nord norge så hvis d er kaldt kan d vel kanskje sprekke?? eller??
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 5. januar 2009 jaaa... brystskjold, jeg kjøpte noen, men snuppa hata dem, fikk ikke ut noe ...de var jo gediiigne de skjoldene, var såvidt niplen min fantes inni der...=p
Daglilje Skrevet 5. januar 2009 #19 Skrevet 5. januar 2009 Jeg føler virkelig med deg ang melkesprenget, det gjør så jæævlig vondt Hvis du vil kan jeg godt sende deg resten av mine tabletter som jeg brukte for å stoppe produksjonen? Tok vel to piller, og da hjalp det allerede etter noen få timer. Etter et par dager var melka helt borte Syns synd på deg, sånt ødelegger hele humøret!
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #20 Skrevet 5. januar 2009 Du får iallefall nok av råd ! Det virker som det er mange ulike erfaringer med hva som hjelper. Jeg ser ingen har nevnt min redning: hårføneren! Da får du tørket brystvortene raskt, og slipper å gå med puppene ute. Sjekk om du har puss i sårene, tørk eventuelt det bort før du pakker deg inn. Lykke til!
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 5. januar 2009 Hårføner??? D VAR JAMMEN SMART ;) Hvorfor har jeg ikke tenkt på d?? herregud...d skal jeg prøve;) tusen takk=)
MammaMia&Emma Skrevet 5. januar 2009 #22 Skrevet 5. januar 2009 Huff, føler med deg! Når tuppa her var nyfødt var jeg så sår at jeg ikke klarte det. Prøvde kremer og albueskjell, men ingenting virka for meg. Pumpa hver 3 time, å etter noen dager, ble det mye bedre. Takk gud for det! Men amma bare til tuppa var 1,5 mnd. Hadde ikke nok melk, så etterhvert ble det mme. Det var helt forferdelig å pumpe på starten også, men ble faktisk bedre etterhvert. Lufttørking hjalp også litt:) Lykke til!
babygullz <3 vilde Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #23 Skrevet 5. januar 2009 ååh, det er snillt av deg Daglilje=) Men jeg kan bare gå til legen og få dem siden jeg MÅ dit med de pokkers såre brystvortene uansett... lite deilig hvis det er sopp liksom!!! Men seriøst, hjalp de så fort? Er de dyre forresten? og lenge skal man ta dem?
anette&tutta mari :) Skrevet 5. januar 2009 #24 Skrevet 5. januar 2009 hvis du har sopp så kan det være veldig vondt ja. ta en tur til legen du:)
Daglilje Skrevet 5. januar 2009 #25 Skrevet 5. januar 2009 Får håpe du får time fort da, ellers må du bare rope ut her inne så skal jeg sende de til deg Ikke noe problem i det hele tatt! De hjalp kjempefort! Jeg gråt av smerter fordi puppene var steinharde, så det var en STOR lettelse da det begynte å roe seg. Hadde aldri trodd at melkespreng skulle være så vondt. Ble så glad da de hjalp så raskt! Legen min sa at de var dyre, men tror ikke de kostet mer en 150kr eller noe jeg.. verdt pengene for å si det sånn Hvis jeg ikke husker feil tok jeg én eller to piller på samme dag (tas samtidig med mat), og det var det! Vet noen andre har fått piller som må tas i ukesvis, og at produksjonen fortsetter leenge..men melkesprenget forsvinner da. Tablettene jeg fikk heter iallefall Dostinex - be legen om de Er noen bittepittesmå piller på et bittepittelite glass. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå