Gå til innhold

Skal eller skal jeg ikke gi henne middag i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om jeg overreagerer, men saken er at vi skal, eller skulle prøve for 2. gang å gi minsten middag i dag.

Er det veldig dumt at hun fikk en liten bit med sjokoladeglasur i går? (f.....venninne)

Er det riktig av meg å bli sint på henne for at hun har gitt minsten noe å spise uten min tilatelse?

Gubben var ikke der og ikke tar han det noe særlig tungt heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 5 1/2 måned gammel.

Skrevet

Vi reagerer nå så forkjellig. Jeg hadde ikke tatt så veldig på vei tror jeg, men hadde nok sagt "fint om du spør på forhånd" eller noe.

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan gi henne middag fordi hun spiste sjokoladeglasur i går?!

Skrevet

hadde noen gitt min baby sjokolade hadde jeg blitt skikkelig sur! venninnen din gav det kun for egen tilfredsstillelse sånn jeg ser det.

Skrevet

Det er jo noe med at de skal ikke bli tilbudt nye smaker for ofte. Jeg er ganske sikker på at man bør vente en uke mellom hver ny smak.

Skrevet

Melken din endrer jo smak ettersom hva du spiser... på den måten blir baby introdusert for milde små nye smaker. Tror ikke en baby på snart 1/2 år tar skade av å få 2 forskjellige smaker 2 dager på rad. Jenta mi har nå blitt intrudusert for nye smaker jevnt og trutt uten å ta skade av det. Hvis du ser på barnematglassene som er fra 4 mnd + er det jo mer enn en ingrediens i dem :) I barnegrøt og fruktmos er det jo en "eksplosjon" av nye smaker...!

Tror ikke venninna di mente noe harme i det hele tatt jeg. Synes det høres skrudd ut å skulle sitte og tenke "ha ha ha, nå skal jeg godte meg og gi baby sjokolade, mohaha..." men det er min mening da.

Skrevet

Jeg har faktisk prøvd å introdusere 2 middager i løpet av 3-4 dager. Ikke med minsten, men med storebroren. Det førte til at han ikke ville ha maten, er derfor jeg er litt skeptisk.

Og ja, det var middag med mer enn 1 ingrediens.

Skrevet

Er ikke noe personangrep dette.. Mener bare at baby neppe tar skade av flere smaker, og minsten trenger jo ikke være lik storebror? Men du kjenner selvfølgelig ditt barn best :) Tror bare ikke at litt sjokoladesmak en dag skal ødelegge for middagsintroduksjon i det store og dett hele!

Skrevet

Nei, jeg føler det slettes ikke som noe personangrep. Det var ikke meningen at du skulle føle det sånn.

Jeg må nok prøve å være litt mindre hønemor.

For alt jeg vet, kan hun jo like middagen nå. Hun likte ikke middagen første gangen vi prøvde, men hun skal få noe annet nå da.

Skrevet

Snuppa mi likte heller ikke middag i starten, men vi prøvde dag etter dag med en skje om gangen. Så lot vi det ligge litt, for hun ble syk og ville kun ha melk. Prøvde igjen i går, og da forsvant jammen meg et helt glass ned i sluket hennes. Grønnsaker med kalkun var visst toppers :)

Lykke til da.. de er snåle disse småttasene!

Skrevet

Kan legge til at jenta mi er 8 mnd denne uka her, og hun er nå på 6 mnd glassene. Det er først nå grøt med smak og er godt. Å få smake på brød er toppers, og hun gnager IVRIG på grove skorper / kavringer. Da hun var syk og ikke spiste noe omtrent fikk hun smake marie kjeks, og det var populært!!

Skrevet

Oki, du er ikke førstemann som sier at det går bra på forsøk nummer 2.

Ja, det må gå bra. :-)

Skrevet

Jeg spurte helsesøster om noe lignende i dag fordi jeg synes det er så lite informasjon å finne om hvor raskt etc. man skal øke mengdene i tilvenningsfasen. Grunnen til at de anbefaler å vente litt med å innføre nye smaker er at babyen kanskje bruker litt tid på å venne seg til smakene. Jenta mi syntes både grøt og middagsglass var helt topp første gang hun smakte (4.5 mnd), og da sa helsesøster at det ikke gjorde noe å tilby nye smaker. Jeg antar at dette er veldig forskjellig fra barn til barn og at man derfor bare må prøve seg frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...