Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det?? Gutten min på to mnd har absolutt ikke rytmen som skal følges i den metoden. Hvis jeg skal få det til må jeg holde han våken og nekte han mat når han ber om det.. Og det er jeg ikke interessert i å gjøre.. Så derfor er jeg litt nysgjerrig på hvordan dere har klart å gjennomføre så streng rytme på dagen.

og hvordan gjør dere det hvis dere vil ut på en tur som tar litt tid, f.eks et par timer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg synes siden var kjempefin som en mal. Vi har fått vår egen rytme basert på siden, som er mye mer ujevn.

Min sover en time på morningen, tre timer i strekk på formiddagen og en time på ettermiddagen.

Jeg synes du skal skrive ned når han sover og når han får mat, så ser du kanskje at han har et mønster. Det gjør jo ingen ting om han ikke sover akkurat når han skal i følge siden. Jeg er mer opptatt av at min ikke skal være våken mer enn to timer i strekk på dagtid, for da blir han veldig sliten. Den eneste gangen jeg vekker han, er hvis kl blir 18.

Synes du skal ta utgangspunkt i når du gir han mat, holde han litt våken og la han sove når han er trett.

Masse lykke til!

Skrevet

ok, det hørtes jo ikke så dumt ut å forsøke å notere ned litt tidspunkter for å se om det finnes en skjult rytme der:)

Jeg er litt bekymra nå da, for inatt var han veldig urolig, og jeg sov kjempedårlig selv pga det. Nå har han sovet kjempelenge, så jeg er redd han kan ha endret døgnrytmen litt:oS

Skrevet

andre som har erfaringer? dytter litt jeg..

Skrevet

Jeg nekter absolutt ikke mat for å følge rytmen! Huff det kan jo bare ikke bli bra.. Er mere redd for at hun skal sove for lenge sånn at melkeproduksjonen skal gå ned (har slitt litt med å holde den oppe) Nå har jo jenta mi ca sånn rytme som er der, men jeg følger egentlig ikke klokkeslettene, bare ser på klokka når hun sto opp, og da gir jeg henne mat med en gang hun våkner. Når det er gått ca 2 timer så er hun trøtt, så da legger jeg henne, selv om hun skriker og ikke vil i vogna (for hun ER trøtt da, sovner med en gang vogna er trillt ut).

Skrevet

Synes den metoden er fin ved at jeg vet hvorfor hun skriker. Når jeg har gitt henne mat rett etter hun våkner, så vet jeg at to timer senere er hun ikke sulten men trøtt, så da slipper jeg å sjekke om det er sult som plager henne (det funker ikke gi henne mat når hun ikke er sulten uansett, hun her vil ikke ha noe kosepupp akkurat, og blir ildsint!).

Men en ting jeg bruker å gjøre er å prøve å holde henne våken i ca 2 timer hvis hun har noen dager hun er trøtt etter bare 1 time. for de dagene hun er våken 1 time, så sover hun 3 kvarter, og så er våken 1 time osv osv. Og da er hun grinete hele dagen.

Snuppa er forresten 5 mnd.

Skrevet

Hvis han ville ha mat oftere enn skjema, fikk han self. det! Men jeg gav likevel etter skjema, matreguleringa var punktlig når mini var 3mnd.

I starten gikk vi rett og slett mye tur for å holde sovetidene ;-)

Er enig med hun over, rutinene hjalp meg til å lese babyen bedre. Nå legges han når han er trøtt, men han følger likevel skjema ganske bra....

Skrevet

Hei begge to! Igår skrev jeg ned tidspunkt for alt vi gjorde, og jeg så ganske riktig en rytme!!! OK, jeg er klar over at jeg må gjøre dette over flere dager, men det ble MYE lettere å tolke om han var trøtt eller sulten!! Så det endte med mye mindre grining enn vanlig fordi jeg ikke misstolket tretthet som sult!! hehe, det var jo kjempegøy å se:D

Misstolka likevel en gang på kvelden da, der mannen min byssa og byssa fordi vi var enige om at han var overtrøtt. Da det ble min tur forsøkte jeg med puppen, og han var jo kjempesulten! Fikk litt dårlig samvittighet, men man lærer jo;)

Men altså stort sett ble dagen mye enklere igår, og han sovna til og med i sprinkelsenga istedet for oppi hos oss:D

Skal fortsette å notere, så skal vi se om vi ser noe system etter en stund. Var iallfall system igår!

Skrevet

hva går egentlig denne metoden ut på?

Skrevet

Det lurer jeg også på...?

Når kan man begynne med den? Fra nyfødt?

har bare såvidt lest inne på den nettsiden, syns det virker som en skånsom og fin metode.

Men kan noen forklare i korte trekk hva det går ut på? (Før jeg gidder å sette meg skikkelig inn i den, hehe)

Skrevet

Vi har også brukt denne metoden som utgangspunkt, og gjort vår egen vri.

Metoden går ut på at du deler dagen opp i 3 timers intervaller, med mat, våkentid og søvn. Her er også gode råd for hvordan du kan hjelpe barnet å finne søvnen, hvordan du kan få han/henne til å finne roen osv.

Gutten vår tar ikke natt før i 23-tiden foreløpig. Vi skal jobbe oss gradvis nedover, men stresser ikke noe foreløpig. Synes uansett den har vært til kjempe hjelp, og har en mye mer fornøyd gutt.

Skrevet

Lillemy.. Huska ikke at du allerede hadde svart på denne da jeg lovte deg å dytte den opp;)

Skrevet

Hehe, jeg skrev dette inlegget etter vi hadde prøvd metoden i to dager... Da funka det kjempe fint, men etter hvert har det vist seg at småtten ikke liker å følge helt klokka og mors planer :o) Men men, uansett myyye bedre enn det var før, så jeg er kjempefornøyd :o)

Skrevet

Jeg har proevd aa foelge dette nogenlunde siden foedselen. Jeg sliter med at mini ikke vil sove mer enn 45 min paa dagtid noen ganger. Paa det meste er det 1,5 t og da gir jeg mat med en gang han vaakner og lar han vaere oppe 1,5 til 2 t. Men naar han vaakner etter 45 min pleier jeg aa vente litt, og da blir det tull foeler jeg. Mini spiser hvis jeg tilbyr, saa kanskje han er sulten? Jeg fullammer, saa det er ikke lett aa vite om han faar nok synes jeg. Tar ikke flaske heller, men jeg har begynt aa gi groet paa kvelden. Han legger seg mellom 20 og 20.30, og da gir jeg mat naar jeg legger meg kl 23, deretter en gang om natten, mellom 3 og 5. Han er lys vaaken 6.30, noe jeg synes er litt tidlig! Jeg synes det er veldig stress naar vi er i besoek eller ute og handler osv. Jeg styrer paa med aa holde rytmen, og det er ikke like lett med en nysgjerrig en paa 4 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...