Gå til innhold

Felles økonomi-hvilken ordning har dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og noen venninner diskuterte felles økonomi og jeg fortalte at jeg og samboeren betaler våre egne regninger fra hver vår konto,og så deler vi selvfølgelig på felles regninger. Han tjener noen tusen mer enn meg i mnd, og har mindre utgiter enn meg. Jeg er vel den som kjøper mest klær til vesla, bestiller gjerne på Ellos etc.

Problemet er at jeg er blakk HVER mnd 2 uker før lønn, unner meg aldri noe til meg selv eller sløser ikke noe, det går i regninger, mat, klær til dattra vår... Han sitter igjen med 3-5000 etter alt er betalt. Så det ender jo med at han må føre over penger til meg, eller betale all maten de siste tok ukene.

Hvordan gjør dere det? Vi har alltid gjort det sånn, og synes alt annet er "rart"; mine venninner har felles konto med sine samboere, setter inn begges lønn der og betaler alle regninger derifra. Deler det som står igjen. Jeg synes det er litt merkelig/feil at min samboer skal bidra til å betale "mine" regninger, det hadde jo selvfølgelig hjulpet meg mye da. Vi ender jo opp på samme totalbeløpet til slutt uansett hvordan vi gjør det, men det er jo utrolig kjipt hver mnd å måtte spørre etter penger.

Hva er "vanlig"....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden jeg er student så har jeg ikke så mye penger at det gjør noe. Overfører alle pengene mine til samboern min, bortsett fra noen kr til regninger som trekkes fra kontoen min og dagmamman, og så betaler han regningene våre. Meningen er at vi skal betale like mye på fellesregningene og mat, og våre egne regninger selv, men han betaler alltid mest og jeg har penger på kontoen i nøyaktig 2 dager etter at de er kommet inn og så er alt gått til regninger. Han gir meg penger om det er noe jeg trenger, men prøver å trenge minst mulig inntil jeg er ferdig utdannet;)

Skrevet

Tror ikke det finnes noe oppskrift på dette, man må bare finne den løsningen som passer best for hver enkelt.

Her har vi hver våres kontoer, men 1 felles regningskonto. Her setter vi begge inn x antall kroner hver mnd (han noe mer enn meg, da han eier en større del av huset, og fordi han har 3 barn fra før). Denne kontoen har vi begge kort på, så denne bruker vi både til regninger og til å handle mat.

Når jeg kjøper ting til snuppa som vi har felles, så betaler jeg alltid med kredittkortet mitt. Når jeg så får regningen i posten, så deler vi den. På den måten så betaler vi begge to, selv om det er kun meg som kjøper klærne og utstyret til tulla vår.

Skrevet

Vi har hatt felles konto i mange år og alle våre inntekter går inn på den. Derfra betaler vi alle utgifter. Vi har ikke noe vi kaller våre individuelle regninger/utgifter, og bruker hver det vi trenger fra kontoen. Det jevner seg stort sett ut i lengden.

For øyeblikket jobber ikke jeg, så da er det bare "hans" penger som brukes. Tidligere har det vært perioder da jeg har tjent mest.

Vi har kanskje en annerledes holdning til hele penge-greiene. Vi er ikke så opptatt av hvem som bruker mest og vi har aldri kranglet om pengebruk. Vi ser på pengene vi tjener som våre, og synes at de tilhører familien. Ikke er vi så veldig opptatt av ting og klær heller.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Vi har felles økonomi. Vi har hver vår konto da, men det er fordi huslånet er i min bank og billånet i hans bank, og da ble det bare sånn. min konto går til regninger og huslån, mens hans går til billån, mat og forbruk. Skal snart få meg kort til hans konto. Jeg er student, men stipend, ekstrainntektene mine, barnetrygd og kontantstøtte kommer inn på min konto så det kommer inn omtrent like mye på hver konto i måneden. Om noen år kommer nok jeg til å tjene mer enn ham, men vi kommer nok til å fortsette å ha alt felles uavhengig av hvem som tjener hva.

Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Forøvrig spør vi den andre parten før vi gjør "private innkjøp" (klær osv) for over ca 500 kroner, men det er mest fordi vi begge vil ha litt kontroll over hva som går ut av kontoen. Jeg bruker hans kort, eller han tar ut penger til meg når jeg trenger. Evt bruker jeg mitt kort, og overfører deretter penger fra hans kort så det er nok til regningene på min konto. Blir lettere når jeg får kort til hans konto ja!

Skrevet

Han betaler låne på leiligheta og strømmen + mat

Eg betaler mi mobil rekning og ev. andre rekninga. Stort sett eg som kjøper alt av klær, sko osv til ungane.

Det går akuratt rundt på en eller anna måte, så ser fram til å komme meg i jobb når tulla skal i barnehage en dag, om et par år!!

Skrevet

vi har hver vår lønnskonto + en felles regningskonto/mat konto...

til deg HI hvis du er blakk 2 uker hver mnd før du får lønning så burde du sette opp et regnestykke over hva du bruker penger på!?

kjøper du feks klær o.l. til dattern din HVER mnd??

ville se over hva du kan kutte ned på utgiftene dine pr mnd, feks er dere ute å spiser,kino, div aktiviteter..

så er det mye å spare om du "sløser" med pengene dine

Skrevet

Vi har også hver vår lønnskonto, og en felles som vi bruker til regninger. Mannen min tjener mer enn meg, så han betaler gjerne mat o.l fra sin egen konto uansett. Han setter også mer inn på fellesen enn jeg gjør.

Dette er nytt, vi har vært sammen i over ti år og det tok laaaaang tid før vi gjorde det slik som dette.

Skrevet

Her er alt av penger felles, med mindre det er gaver. Har felles regningkonto, og hver våres brukskontoer og sparekontoer, men vi er enige i at det er "ett fett" hvem sin konto pengene står på.

Skrevet

For meg er din måte rar. Når vi bor sammen, er giftog har barn sammen så eksisterer det liksom ikke noe mitt og ditt lenger, vi er sammen om tingene :-) Vi deler på det som både er godt og vondt, uansett, også pengene. For meg høres det trist ut å måtte be om penger fra den man deler livet sitt med, men det er fordi den tanken er fjern for meg siden vi ser på det som en selvfølge å dele alt.

Vi får begge inn lønn på hver vår konto, men overfører omtrent hele beløpet til en felles konto + barnetrygder osv. Derifra går det faste trekk til regningskonto, til mat/diesel/annet av nødvendige ting-konto og sparekonto. Trenger vi mer, overfører vi mer til matkontoen. Må sies at vi begge er ganske så moderate i pengebruken da, så da er det vel også enklere å ha det slik. Kan se for meg at dersom en av oss brukte uhorvelig mye penger til seg selv pr mnd så hadde det kanskje blitt noe annet? Nå kjøper vi bare det vi faktisk trenger og så bitte litt av det vi bare har lyst på også ;-)

Skrevet

HI her, takk for mange gode innlegg!

Må bare få sagt igjen at jeg kan ikke si jeg sløser noe som helst, kjøper svært sjeldent noe til meg selv -kun når det er noe som trengs -fordi vinterskoene fra ifjor er utslitte etc. Kino og ut og spise er en sjeldenhet, de få gangene vi gjør det gjør vi det med god samvittighet og gjerne en mnd vi har litt bedre råd enn andre.

Jeg vil også svært gjerne at vi deler på ALLE utgiftene, men siden vi alltid har hatt denne ordningen og jeg er vant til å styre min egen økonomi, blir det uvant å gjøre det på andre måter. Det er jo ingen "riktig" løsning men å forandre på det ville helt klart hjulpet meg. Utgiftene min er rett og slett høyere enn inntekten, og da går det galt hver mnd. Men når samboer'n har igjen noen tusen og jeg er blakk er det jo helt klart noe som ikke stemmer. Selv om han alltid gir meg penger og betaler det meste på slutten av mnd'en, føles det jo ikke så bra å være den som alltid må spørre etter penger.

Skrevet

Her har vi hver våre kontoer hvor vi får inn lønna vår. Utgiftene er fordelt slik at vi betaler av hver vår konto. Vi betaler på hvert vårt studielån og han betaler størsteparten av billånet ettersom han tjener mest. Mat, bilutgifter på ene bilen og klær/utstyr til junior er mine poster. Mannen min står for husleie, strøm, bilutgifter på bil nr.2, drivstoff og telefon/internett/tv.

Nå er jeg jeg arbeidsledig, så han tjener en del mer enn meg. Så da har han måtte ta seg av det som ikke er faste utgifter. Forøvrig har vi full disposisjonsrett på hverandres kontoer, men jeg liker nå å vite hva som går ut og inn av kontoen når jeg står med kortet i butikken :)

Skrevet

Her i gården har vi hver vår konto som lønna kommer inn på.

Så har vi satt opp et budgett, hvor det står hvor mye jeg skal overføre til felleskontoen (ca 40%) og hvor mye han skal overføre (ca 60%). Han tjener endel mer enn meg, så vi har fnnet ut at dette er rimelig.

Fra felleskontoen går pengene til mat, barneutstyr, strøm, telefon, dagmamma, fritid (snus, røyk, kino ect), kosmetikk-ting...

Det vi sitter igjen med på egen konto, brukes til å betale lånekassen, klær og sparing. Når vi bor sammen og har felles barn, syns jeg det er rettferdig at vi har like mye å rutte med. Klart han sparer mer i måneden enn jeg, pga høyere lønn. Men tror nok han generelt betaler mer "ekstra-ting" enn meg. Og det at vi har et budgett hvor vi hele tiden legger inn hva vi har brukt penger på, vet vi akkurat hvor mye penger vi har og hva det går til. Og ønsker jeg å bruke noen kroner uten å fortelle det til han, ta jeg av reserven på min egen konto (f.eks bursdagsgave, julegave ect)

Dette syns vi er en grei løsning! :)

Skrevet

jeg sier som alva: gift, barn, hus, hund og bil=felles økonomi

Vi har bare vært sammen i 3 år men fra vi flyttet sammen for 2.5år siden har vi benyttet oss av samlet økonomi.

Vi har begge ikke særlig mye behov for å kjøpe masse stæsj, det er vel jeg som handler mest og jeg kjøper ting til mannen min og datteren vår:P

Hos oss er det jeg som styrer økonomien, jeg som betaler regninger osv. mannen min stoler på meg og det funker veldig bra(ja jeg klarer ikke gi fra meg dette, da mister jeg kontroll:P).

Skrevet

Her i huset er de slik at mannen har de fleste regningene og huslånet,

mens jeg betaler alt av klær, gaver, barnehage, mat, mobilregninger osv.

Han tjener en god del mer enn meg men begge jobber vi 100%.

Har vært gift i to år snart.

Skrevet

Vi har gjort det enkelt. Huslånet går fra min konto og mannen min betaler stort sett det meste av andre regninger. Den som handler betaler både når det gjelder mat, klær og andre ting vi trenger. Begynner den ene å få lite penger på konto overfører den andre penger slik at begge har. Vi er begge forsiktig med penger og da er det lett å ha en slik ordning. Aner ikke hvor mye den enkelte betaler i forhold til den andre og det betyr ingenting :) Regningene blir betalt og vi har begge penger på konto.

Her er det ingen som går blakk mens den andre har penger.

Vi har vært gift i 4 år

Skrevet

Vi er samboere, har ett felles barn og jeg har 2 fra før. Vi har hver vår lønnskonto og en felles regningskonto som jeg betaler alle regninger fra (jeg som vil ha det slik fordi jeg gikk rett i fella med en tidligere samboer jeg hadde felleskonto med, ble sittende igjen med gjeld etter det forholdet var over for å si det kort).

Mat og slikt betaler den som handler, blir vel nesten 50/50 tenker jeg. Sambo betaler i tillegg billån (bilen står i hans navn). Vi har alltid noen kroner igjen hver mnd, som stort sett ender opp på en sparekonto :)

Skrevet

Vi har bare "våre" penger vi, men på hver vår konto. Vi spør ikke hverandre etter penger, og vi "låner" ikke hos hverandre - vi bare bruker de pengene vi har. Men så har vi også våre barn, vårt hus, våre biler, våre kjæledyr - har forsåvidt hver våre telefoner og e-poster - og jeg har ei dagbok som er min... Ellers er det ikke så viktig hva som er mitt og ditt sålenge vi har mat, klær, hus, biler og god tid sammen.

Skrevet

vi har ca likt som over her.. vi har våre penger men det kommer på hver sin konto.. han betaler gjerne husleien vist det e hannes konto det er mest på i det øyeblikket å da går det gjerne mat å regninger fra min.. vi gjir somregel besjed til hverandre vist vi skal kjøpe oss klær osv, men det er kun for å ha kontroll. han er student å jeg er uten jobb for øyeblikket så da er det greit å ha kontroll om man har råd å kjøpe ting som ikke er så nødvendig.. regner med vi kommer til å ha det slik når vi begge er i jobb uavhengig av hvem som tjener mest, pengene går jo uansett til familien. han bruker gjerne mobilen min uten å spørre å uten at det gjør meg noe

Skrevet

Delt økonomi for folk som lever sammen i et parforhold har jeg aldri forstått.

Her deler vi alt.. eller jeg tar det meste.. Jeg organiserer penger inn på regningskonto og jeg handler inn det meste så jeg trenger da naturligvis mest..

og jeg tar fra den kontoen som har mest og flytter dit det trengs.. Hvem som tjener hva er et helt uinteressangt spørsmål.

Skrevet

vi har alltid hatt hver vår konto og kommer nok ikke til å slutte med det. men vi deler alt alikevel. all inntekt tilhører familien. ingen dine og mine penger.

men slik gjør nå vi det da:

vi tar ut en viss sum hver fra kontoene våre som er til mat, bensin, fritid og det vi ellers måtte trenge(vi prøver å unngå å bruke kort for da har vi null kontroll på hva som går ut av kontoen... ) og så betaler vi regninger/lån fra begge kontoer. det som er igjen når måneden er over går til sparing til oss selv og barna.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men nå har vi vært gift i snart 5 år og har 2 barn sammen.

Vi har hver vår lønnskonto og 2 sparekontoer hver, men har felles regnings/lån konto. Inn på denne kontoen setter vi x antall kr hver mnd, mens min mann setter 4 tusen mere enn meg da han tjener 7000 mer enn meg i mnd.

Utfra denne kontoen går alle regninger og lån.Kommer det andre regninger som vi ikke har penger til der så tar den som har mest penger å betaler de fra lønnskontoen. Er en av oss tom før den andre så overfører vi til hverandre. Vi snakker også sammen hvis vi skal bruke penger på ting som koster opp mot 1000 kr. Evt snakker sammen hvis en av oss ønsker noe og finner ut hvor pengene skal tas fra.

Vi sparer l 2000 hver i mnd samt at jeg sparer 1500 kr til våre barn, men så er det jeg som får barnetrygden også.

Ellers snakker vi sammen ang sparing. Får han mye utbetalt en mnd så sier jeg at nå skal vi spare ekstra, selv om det i teorien er hans penger. Og det samme andre veien.

Jeg hadde ikke godtatt at han dro ut og "brente" av masse penger på crap til seg selv uten at vi var enige. Det hadde ikke fungert i det hele tatt.

Her er det ikke noe som heter mine regninger eller hans regninger. Her er det VÅRE regninger og hvor mye vi tjener på 1 mnd er våre lønninger til sammen:)

Skrevet

Vi har felles økonomi.Dvs at alle pengene vi har er begge sine.

Skrevet

Kanskje HI burde finne seg en bedre betalt jobb? Er jo lite bra at du er blakk hver eneste måned. jeg hadde ikke funnet meg i det fra sambo sin side, da skulle han fint få funnet seg ny jobb ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...