Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fortoner en rs omgang på premature barn som er oppunder året? Vet jo det er forskjellig fra barn til barn, hvor premature de var, om det er andre komplikasjoner, men håper noen vil si noe om det. Kjenner jeg er litt engstelig nå som vi har gått inn i sesongen. Sikkert fordi det var mye fokus på det i fjor da hun var nyfødt og det var masse rs-tilfeller på sykehuset. Nå er det jo ikke fullt like skummelt, men dog. Hadde ikke likt meg.

Tulla er 10 mnd, 8,5kg og 69 cm.

Har vært frisk hele tiden, og vi har ikke hatt spes. komplikasjoner siden hun ble født 32+0, 1385 gram.

En annen ting, leste at en kvart av all forkjølelse hos småbarn skyldes rs. Men hva med voksne? Kan voksne smitte barn med rs? F.eks hvis en av oss foreldre blir forkjølet? Bare kjekt å vite..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik som jeg har skjønt det er RS virus vanlig forkjølelses virus, og derfor ganske skummelt for de fleste blir jo forkjølet:(

Ny fødte og spesielt premature blr mye sykere en voksene, og enda værre med asma barn.

Det er ikke alle som blir lagt inn på sykehus med RS viruset, gutten min hadde det i fjor, men ble ikke innlagt, fikk effedrin, så skulle vi se ann.

I hannes tillfelle fikk han hostekuler som gjorde at han kastet opp.

Han var ca. 10-11 mnd når han ble syk

Skrevet

Hei

Vi opplevde det for 14 dager siden med jenta vår som er som din igrunn, født i uke 32-0 i januar, veier nå 8.2 kg. Ho fikk rs fra storebror og ble ganske dårlig. Ho begynte etter 3 dager å puste skikkelig fort og med ulyder, og da tok jeg henne med til lege som sente henne til barneavd hvor ho ble lagt inn. Fikk adrenalin og noe annet på sånn pustemaske og etter et døgn var ho bedre. Så vi fikk ta henne med hjem og det var jammen godt! Ble litt værre igjen etterpå,men så snudde det og etter en uke var ho frisk!

På sykehuset sa de at RS ikke er så farlig som det er skrevet om i media og som de sier på nyfødtintensiven.. Vi også har jo fått prenta inn hvor farlig det er så vi ble jo litt redde.. Men det er visst ikke så mange andre enn helt nyfødte premature 8 (opptil 3 mnd) og lungesyke barn det er farlig for. Men alikevel er det jo et guffent virus med MASSE slim..

Barn kan bli smitta av voksne som har det også.

Håper dere slipper unna!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Var på barneavdelingen i like under en uke med Karl T for 2 år siden, da var han 6 måneder gammel. (født 30+1, 1640 gram).

De fikk ikke opp oksygennivået hans, det var derfor han måtte bli så lenge, og det hadde sammenheng med at han var prematur. Det var aldri skummelt, det bare tok den tiden det tok.

Sykehus er redde for RS fordi det er så smittsomt, så vi var på isolat sammen med andre som hadde det samme. Anbefales ikke :-)

RS er et vanlig forkjølelsesvirus - det er derfor det blir så mange RS-syke spedbarn i "sesongen".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...