Gå til innhold

født i uke 35 og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn ble født i uke 35+4 og er nå 2 uker gammel og fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle mate han hver tredje time... Men vet jo ikke for hvor lenge..... for en uke, tre uker 2 mnd eller hva?

Han sover jo veldig mye, men gulsoten var på vei ned forje uke når vi var på sykehuset og tok prøver...

hvilken beskjed har dere fått når det gjelder mat og slikt med barn født fortidlig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du spør, så får du sikkert en haug ulike svar. Det fikk ihvertfall vi da vår 5 uker premature (som også var dysmatur) over til meg på barsel. Det rådet jeg stolte mest på var: Hvis ikke babyen har etterspurt mat etter 4 timer pga at hun sover, så skal du vekke henne. Det gjelder i starten, men var jo ikke noe problem for oss - for hun våknet hver 3 timer (3 timer fra start til start) uansett.

Da hun var 3,5 mnd begynte hun å sove 6 timer sammenhengende om natta og det lot jeg henne gjøre. Etterhvert kunne det gå optil 9 timer (da var hun ca 5 mnd) og da sa hs at jeg skulle vekke henne etter 6, men det valgte jeg å ikke høre på - sover hun så sover hun.

Du skal helt sikkert veie en gang i uka på hs nå de første mnd siden du har prematur, så om vektoppgangen er fin, så hadde jeg latt være å vekke i tide og utide....

Vektoppgangen har vært knallfin - er nå 9 mnd (ukorrigert) og veier 8 kg (var 1900 ved fødsel).

lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Fødte 35+0. Da vi dro hjem fra sykehuset etter 11 dager veide hun 2425g og vi fikk beskjed om at hun skulle spise hver 3 time helt til hun var passert 3 kg. Da kunne vi øke til 4 timer. Men hun styrte det greit selv. Våknet hver 3 time - og ikke lenge etter passerte 3 kg gikk det 4 timer...

Skrevet

Nå var vi på helsestasjonen om mandag og da veide han 3190 gram. har fått beskjed om at han skal ha mat når han vil ha mat men i alle fall ikke mer enn 3 timer i mellom hver gang. om natten kunne vi få lov å drøye lengre....

Synes de sier så mye forskjellig om dagen, men han får mat når han vil ha. om det går en time eller 3 det velger han litt selv om dagen! Han legger i alle fall på seg...

• 1 måned senere...
Skrevet

En liten stund etter at vi kom hjem fra sykehuset fulgte jeg klokkeslettene der, men 12, 15, 18, 21, 24 osv, men det gikk fort over til at jeg ga henne når hun selv ønsket det, noe som var alt fra 2 til 4 timer mellom. Hun la på seg og har ikke hatt noen problemer. Noen netter sov hun opp til 5 timer og det lot jeg henne gjøre. Og det gikk bra det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...