Gå til innhold

Søvntrening ved 3 mnd (mye skriking)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sov og sov de første 2 mnd, men nå er han så våken og nysgjerrig at han sovner kun i vogn, bæresjal eller bil i bevegelse. - eller ved pupp

Nyttårsaften sov han plutselig 9 timer i strekk.

Han er nå akkurat 3 mnd. Har lagt veldig godt på seg og har ingen kolikkplager.

Har begynt å prøve å få han tl å gråte seg ned i søvn, for han er overtrøtt og det blir bare verre når vi styrer med smokk, pupp (han er ikke sulten), synging og alt vi foreldre gjør for å roe barnet. Om han sovner i fanget mitt så våkner han skrikende når jeg legger han fra meg (selv om jeg har hatt ham i fanget i 20 minutter).

Lot han skrike i 20 minutter i dag (står at det er helt ok i flere bøker. Vet at han hverken er sulten, har vondt, må rape, har våt bleie etc).

Flere som gjør det på denne måten?

Tenkte å innføre leggetid i 19-tiden, pupp rundt midnatt og håper han sover til 07. Liten morgenhvil ca 10 og så en lang midt på dagen. 5-6 måltid i døgnet.

Han er blid og glad, bæres ofte i sjal og har en vekstkurve over snittet.

Gjorde samme greia med storebror som har hatt gode søvnvaner siden, men det er så kjipt når det står på. Noen forskere sier også at de ikke tar skade av å skrike seg i søvn. Det er verre om de sover for lite og ikke lærer å sovne på egen hånd.

Det er mellom 8-14 uke at de begynner å sove som vi voksne gjør.

Skrevet

Hvem sier det er greit at en baby på bare 3 mnd skriker seg i søvn?

Om man absolut skal bruke skrikemetoder skal de minst være 6 mnd.

Jeg er helt i mot slike skrikekurer.

Skrevet

Her sliter vi mye med søvn, men hadde ikke klart å la henne skrike seg i søvn. Det må da finnes bedre metoder å lære dem gode søvnvaner?

Nå skal ikke jeg legge meg bort i hvordan du gjør det med dine barn, men må si at jeg synes det høres rimelig brutalt ut å la en baby på bare 3 mnd skrike seg i søvn.

Skrevet

Uff, stakkars babyen din! En unge på 3 mnd er da ALTFOR liten til å gråte i 20 min når h*n skal sove! Eg ville aldri latt mitt barn (eller noen andre eg er glad i) gråte seg i søvn, jenta mi er nå 22 mnd og har aldri gjort det, men vi har fått henne til å sove fint selv likevel (vi har bært og ammet i søvn, og skapt gode rutiner og en trygg stemning rundt leggetid) . Det finnes mange andre metoder som ikke er vondt for barnet.

Det er heller ingen som anbefaler å la barna gråte seg i søvn så tidlig lenger. Til og med Ferber som fant på ferbers metode har senere sagt at han ikke lenger anbefaler denne. Dette er pga senere forskning som viser en sammenheng mellom gråt og psykiske problemer senere i livet (gjerne ikke før barna blir voksne). Eg har ikke linker til dette, men vet at det er flere her inne som har lagt ut gode linker tidligere.

Vil anbefale deg å lese litt og finne gode alternativer til søvnmetoder før du gambler med ditt barns psykiske helse! Beklager visst innlegget ble litt krasst, men dette reagerte eg virkelig på....

Skrevet

Stakkars liten... Enig med de over her. Altfor tidlig å la babyen skrike. Jenta mi er 3,5 mnd. og vi har heller ikke styr på leggingen enda, men lar henne ikke skrike.

Skrevet

Har bare prøvd en kveld. Og har tenkt litt etterpå også. Skal prøve å gjøre det på en mildere måte - "No cry solution".

Men kan ikke bruke puppen som søvnmiddel, for da blir det vanskelig for andre å legge han. Byssing og sang får vel heller prøves.

Har tatt han opp kl 7 idag og håper det kan hjelpe på at han er trøtt nok ikveld,- men ikke så overtrøtt at han blir så sint som igår.

Skrevet

Må vel egentlig legge til at vi ikke har store problemer. Når han først har sovnet for kvelden, sover han til vi tar han opp med et til to måltid underveis om natta. Sovner lett av seg selv igjen etter nattamming.

Han sovner også lett med trilling og i bil.

Smokken sovner han også med, men når han mister den blir han frustrert og sint - og enda mer sliten.

Skal prøve å holde det enkelt. Igår var det til slutt ok at jeg bare var i rommet.

Han har hittil kun skreket max 5 minutter i døgnet sammenlagt, så satser på at han ikke har tatt store personlige skader enda.

Med storebror var det max 5-8 minutter skriking før han sovnet.

Skrevet

Søvn er vanskelig.

Enig med deg at du nok ikke har de største problemene. Du kan vel ikke henges for forsøkene og spørsmålene dine heller(syns du fikk litt krass tilbakemelding av enkelte)

Jeg er enig i at 3 mndr gammel baby ikke bør ligge å skrike.

Syns det er vanskelig med søvnen og nå med nr 2 stresser det meg litt.

Nr 1 var enkel fra dag en han kunne sovne av seg selv om jeg la han i vuggen etter et gjesp.

Tok ikke smokk, men var glad i puppen sovnet alltid etter nattamming mm. Likevel har vi er evig strev med å legge ham nå når han er 2,5 år

Han hyler hver kveld fordi han ikke finner roen, men sover heldigvis godt når han sovner.

Nr 2 er 8 uker og har ennå ikke rutiner, men jeg ser hun må ha hjelp til å sovne bysse,pupp eller smokk.

Jeg er litt skeptisk til smokk fordi jeg ikke vil ha en som våkner av at smokken faller ut.

Jeg ser en over her sier at de har fått til gode søvnvaner med byssing og amming, men det er jo når man tar bort søvnstimuliene man får problemet Så da lurer jeg på hvordan man har gjort det.

3 mndr er for tidlig for meg å ha helt faste rutiner, hadde ikke det på førstmann- kanskje fordi han var så enkel.

Nei jeg blir ikke klok på dette jeg.

Det er mange som også tror de har funnet oppskriften, men jeg tro nok heller at den gjelder for det barnet og ikke alltid kan overføres på andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...