brummemamma- Skrevet 4. januar 2009 #1 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei- er det mange her som har barnet i, eller jobber i basebarnehager? Hva tenker dere om det i forhold til tradisjonelle avdelingsbarnehager? Min gutt skal begynne i barnehage i morgen, i en basebarnehage. Han er ett år, og jeg er litt usikker i forhold til hverdagen hans der, med rutiner, kjente steder, ting også videre. har hørt enkelte si at det er mer uro, støy osv enn i avdelingsbarnehagene og at det er mindre heldig for de små, men dette er gjerne fordommer, så jeg lurer litt på hva deres erfaring er? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubajuba Skrevet 4. januar 2009 #2 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har mitt barn på 18mnd i basebarnehage, og er IKKE fornøyd! For det første er de 14 barn under tre år på fire voksne. Dette er vel kanskje tilfelle i avdelingsbarnehager også, men det er altfor mye synes jeg.. For det andre er de tilsammen over 80 barn i hele barnehagen, noe som stort sett hele tiden betyr støy, bråk, uro og ukjente barn innom hver base. Jeg er ikke komfortabel med at de små hele tiden blir eksponert for andre barn og personale, og et jevnt "stemmesus" fra alle som går forbi. I mitt barns barnehage disponerer hver base ett baserom som i prinsippet kan lukkes, men dette skjer ikke ofte. Resten av rommene i barnehagen deles, og det sier seg selv at det f.eks blir mange barn samtidig på det populære madrassrommet. Garderobene er også åpne, slik at en ikke kan sitte i ro og fred og prate med barna. Jeg synes tilvenningsperioden gikk utrolig dårlig. Det tok lang tid, mye pga stadig nye barn som hoppa og spratt rundt omkring, og enda mer pga stadig nye vikarer (men det er jo ikke basebarnehagen sin feil!). Jeg kan ikke sammenligne med avdelingsbarnehager siden vi kun har erfaring fra basebarnehage, men skulle virkelig ønske vi fant en flott avdelingsbarnehage som vårt barn kunne bytte til. Det er utrolig synd at kommunene nesten bare bygger basebarnehager nå, antar det er av økonomiske hensyn, men se bare til Danmark - var det ikke dem som starta med basebarnehager? De går hvert fall bort fra det nå. Burde ikke vi lære noe av det? Som du skjønner er ikke jeg noen tilhenger av basebarnehage, i hvert fall ikke for de minste barna. Jeg synes barna under tre år burde ha stabile, trygge rammer, med færre barn og voksne rundt seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139378745 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -<<- Skrevet 4. januar 2009 #3 Del Skrevet 4. januar 2009 Har jobbet i begge deler. Personlig ville jeg ikke hatt min 1-2-åring i basebarnehage. Større barn tror jeg kan ha stort utbytte av det ekstra tilbudet man ofte får der ifht aktivitetsrom/temarom etc. Men de jeg har opplevd har hatt høyt støynivå og litt for lite fokus på at de minste behøver sitt trygge område og sine trygge voksne. Jeg er all for avdelingsbarnehage med små avdelinger (9-10 småbarn er fint, 13-14 er for mye). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139378859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #4 Del Skrevet 5. januar 2009 Har barnet mitt i avd.barnehage og er kjempefornøyd, er 8-9barn der fra 1-2år! Barnet mitt får mer utbytte av leken siden de er på stort sett samme alder og det er rolig på avdelingen. Vet om noen som har barn i basebarnehage, de er ikke fornøyd, de har små barn, så mulig det er bedre for de eldste? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139384698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #5 Del Skrevet 5. januar 2009 Gutten min har gått i basebarnehage, småbarnsbase. Omtrent 50 barn på basen. De var imidlertid delt inn i grupper på 9 barn, og disse gruppene virket det som fungerte som "avdelinger" inne på basen. Noen ganger var gruppen alene inne på et rom, andre ganger var de sammen med en eller to andre grupper. Jeg tror ikke egentlig gutten min merket hvor stor basen var, for den var stor, de hadde mange rom, og mye plass pr. barn (mer enn kravet). Han gikk der fra han var 1 til 2,5 år, og var ikke i tvil om hvilke barn han var på gruppe med, det var disse barna han forholdt seg mest til. Det var faste voksne pr. gruppe, og hver gruppe hadde sin førskolelærer/ped.leder, og bestemte selv hvordan dagen skulle være. Jeg må si jeg var fornøyd med organiseringen av barnehagen! Gutten min er aktiv, og trivdes nok med store arealer, de hadde mye løpeplass. En negativ ting, var at det var stor gjennomtrekk av både barn og voksne, men vet ikke om dette generelt er verre i basebarnehager enn avdelingsbarnehager. Vi byttet for å få ham i en mye nærmere barnehage, ikke fordi vi ikke var fornøyd. Gutten stortrivdes. Nå går han i en avdelingsbarnehage og trives godt der også, men det er mye mindre plass der. Jeg er sikker på det kommer til å gå bra. Spør hvordan organiseringen er. Jeg synes for eksempel det var kjempefint at det var faste voksne på hver gruppe. Det var på ingen måte barn som "spant rundt overalt", eller noen tvil om hvilke voksne som hadde ansvar for hvilke barn. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139385812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Anonym Skrevet 13. januar 2009 #6 Del Skrevet 13. januar 2009 Har hørt mye negativt om basebarnehager. Disse barnehagene har kommet til for å skaffe flere barnehageplasser, og det er noe vi ser bakdelen med nå. Mange foreldre som har barna sine hos oss (avd.bhg) har tidligere hatt i basebarnehage, og vært svært misfornøyd. Dette med at de ikke får en fast person å forholde seg til, men stadig nye voksne, er en ting som jeg ser på som svært negativt. De små skal lære om følelsene sine, og lære å få nære forhold til andre mennesker, og når de har 50 "nære" barn og 15-16 "nære" voksne å forholde seg til, sier det seg selv at det ikke blir bra. Ikke nødvendigvis bare fordi de skal lære dette med å knytte seg og følelser og sånt altså, men også fordi barnets følelser for de personene ikke blir bra. Mange har opplevt at et trygt barn har snudd totalt etter å ha begynt å sånn barnehage, og sluttet å sove, blitt innesluttet osv. Ikke for å henge ut noen, men har spesielt hørt negativt om Kjeller barnehage i Skedsmo. Men har grunn til å tro at det ikke bare gjelder den barnehagen. Det som går igjen er at de ansatte er flinke, og gjør så godt de kan, men det blir ikke bra, samme hva de gjør. Pga. hele opplegget i barnehagen, med altfor mange barn og vokne som skal forholde seg til hverandre. I min barnehage (der jeg jobber) er vi ganske mange - 66 barn og 15 ansatte... Men vi er inndelt i avdelinger, der det er 4 voksne på småbarnsavdelingene, og tre voksne på store barns avdelingene. Da får barna et ganske lite antall barn og voksne å forholde seg til i det daglige, pluss at vi andre er kjente ansikter som kan steppe inn og hjelpe hverandre ved sykdom o.l. Vi har også felles uteareal, så alle blir "kjent" med hverandre da vi ser hverandre ute, og vi er også felles i ferier, om det er lite barn. Da har barna de trygge voksne, pluss andre som er litt kjent, (og vi blir godt kjent i løpet av ca 1 år eller så...) Det høres nok mye ut, å ha et godt forhold til 66 barn, men det ER ikke så mange altså... Bare i tallet. For meg er de bare Ida og Tina og Per og Johan osv... Barna er også relativt gord kjent på tvers av avdelingene, da vi har mange søsken på store og små avd. og mange av barna er naboer, har foreldre som kjenner hverandre fra tidligere barn i samme barnehagen osv. Store søsken på stor avd. kjenner jo også andre sine småsøsken på små avd. Så de får faktisk et ganske godt forhold de aller fleste hos oss. (Og jeg jobber i en by, ikke noe lite tettsted der alle kjenner alle) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139438769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snupi27 Skrevet 14. januar 2009 #7 Del Skrevet 14. januar 2009 emilie går i base barnehage og jeg jobber i avd barnehage. må si jeg foretrekker av barnehage for de minste. store barn har nok stort utbytte av basebarnehage men det blir bare rot for de minste stakkar. mange barn/voksne og forholde seg til osv. emilie er en av 36 barn som er under 3 år (hun er 17 mnd) og de er delt inn i 2 grupper, noen jeg syns er altfor dårlig.. kunne hvertfall vært 3 grupper med de minste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139446360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arb.ledig husmor Skrevet 28. januar 2009 #8 Del Skrevet 28. januar 2009 Hei! Eg har hatt barnet mitt i vanlig avd.barnehage, men nå går ho i basebarnehage. Selv har eg jobbert i vanlig avd.barnehage og jobber nå i samme basebhg som datteren min går i. Da eg jobbet i avd.bhg hadde vi 14 barn under 3 år på 4 voksne, som er veldig normalt. Nå er eg på en 2 (3) års base, og det er vel 5 voksne der på 17 barn.. Har merket litt stress om ettermiddagen når foreldrene skal hente, pga at gruppen flytter seg rundt på hele huset hele dagen (dvs fra 9.30-11, og fra 14.30 til stengetid), og det er ikke alltid gruppen har kommet seg på rett base til kl 14.30, og heller ikke skrevet noen lapp til oss foreldre.. Barnehagen er stor, plass til 150 barn (den er ikke full enda), så er et stort hus med to grovgarderober og mange rom. Er 6 baser der nå. Men eg ser/høre ikkje mer støy nå enn da eg jobbet i avd.barnehage...Vi deler også gruppen om nødvendig.. Har som regel to baserom hver dag vi kan råde over... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139541079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2009 #9 Del Skrevet 11. februar 2009 Jenta mi går i basebarnehage, og vi er fornøyd med det. Det er 4 grupper med 9 barn hver, hvor hver gruppe har 3 voksne (der èn er ped.leder). De spiser på grupperommet og har deler av dagen hver for seg, men stort sett sammen. Dette synes vi ser ut til å fungere strålende! Vi er fornøyd med barnehagen og baseinndeligen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376982-basebarnehage-versus-avdelingsbarnehage/#findComment-139621231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå