Gå til innhold

Dere med 1 åring, når og hvor ofte gir dere mat? (Hvordan ser måltidsrutinene ut?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min jente er 13 mnd og veier i underkant av 9 kilo, hun er liten og jeg uroer meg litt! Slik ser rutinene ut.

07.00-08.00 Frokost: ca 180 ml mme og 1 brödskive

10.30 Mellommåltid: fruktpure

12.00 Lunsj: 1 glass middag/ evnt hjemmelaget

15.00 Mellommåltid: Gröt hvis hun har spist lite lunsj, har hun spist bra får hun frukt/pure.

17.00 Middag: hjemmelaget mat som oss andre i familien

19.00 Kvelds: en flaske mme som hun nesten aldri vil ha noe av!

Synes jeg gir henne mye mat, men apetitten se varierende, og jeg synes jo ikke jeg kan presse i henne mat om hun ikke vil ha. Hun sier tydlig i fra om hun ikke vil ha mer ved å knipe igjen munnen og vende hodet fra skjeen!

HVordan ser deres rutiner ut og hva synes du om våre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi er og 13 mnd og veide 7,7 på 1 års kontrollen. Hun var bare 73 cm lang da så er jo ikke store knerten.

08 Frokost 1/2 porsjon grøt og ca 100 ml NAN

12 Lunsj Youghurt eller lunsjbeger fra småfolk

15-16 Middag 1/2 glass middag

18-19 Kvelds: 1/2-1 porsjon grøt og så litt frukt, gjerne en clementin

19-20 Ca 100ml NAN

22 140-200 ml NAN

Som du ser spiser jenta deres mer enn vår.

Jeg bekymrer meg ikke stort ettersom ho ikke ser tynn og skren ut.

Hun vil heller ikke ha mere mat, snur hodet og sier bestemt nei.

Skrevet

Gutten vår er 13 mnd, var 78 cm og 10,4 kg på 1-årskontrollen.

ca 7.30 Frokost: 1 brødskrive uten skorper, 1 liten tomat og 1 dl Ekstra lettmelk

ca 11 Lunsj: 1 brødskive uten skorper og vann, + litt raspet pære, banan, eple eller litt youghurt med ekstra bær i.

ca 14.30 Middag: hjemmelaget middag av ulikt slag eller et kjøpeglass og vann

ca 18 Kvelds: en porsjon grøt, 1 dl Ekstra lettmelk og noen skjeer med sviskemos.

Dersom vi er på farten og det blir litt kluss med rutiner osv får han noen ganger youghurt med litt havregryn i, noen grove kjeks, litt rosiner eller lignende. Nå skal vi forresten til å endre litt på rutinene, slik at vi spiser middag sammen kl. 17, i stedet for å lage og fryse ned egen middag til ham. Er litt usikker på om vi skal gi grøt 14.30 og gi middag kl. 18 eller om vi skal gi middag kl 17 og litt påfyll kl, 18... Hmm vi må tenke litt på det.

Skrevet

Min gutt er 16 mnd og veier 9kg og er 78 cm.

Han er veldig glad i mat. =)

kl 08 - 2 brødskiver med skorpe + 1 kopp melk

kl 12 ( når han våkner etter formiddagsluren) - 1 banan eller annen frukt

kl 15 - 1 stort middagsglass eller stor porsjon av det vi har

kl 18 - 2 brødskiver med skorpe

Noen trenger mye og noen lite, så lenge de trives og er blide og fornøyde tror jeg ikke vi skal bekymre oss.

Skrevet

Gutten vår er 14 mnd og var 82cm og 11,6kg på 1 årskontrollen. Stor gutt med stor apetitt:

8.00 Frokost: 1-2 brødskiver med skorpe, en stor og tykk tomatskive, småfolk smoothie og vann

11.00 Lunsj: Grøt av ca 4 ss grøtpulver, fruktmos og litt yoghurt

11.30 ca 230 ml lettmelk før soving (medmindre vi er ute på tur)

14.30: mellommåltid: Et par skiver, litt pasta eller knekkebrød, frukt (liker å gnage på et eple eller en pære), lettmelk å drikke til.

16.30: Middag: samme som oss eller middagsglass

18.30: Kvelds: Grøt av ca 6 ss grøtpulver, lettmelk til.

Tror de små stort sett kjenner hva de trenger og sier ifra hvis de trenger mer eller ikke vil ha mer. Min sier ihvertfall klart ifra hvis han er sulten og når han er mett havner gjerne resten på gulvet eller i håret....hehe.

Han ligger ihvertfall rett på kurven sin og er hverken spesielt lubben eller tynn. Glad og fornøyd, det er det viktigste!

Skrevet

Jeg har ei jente på 15 mnd. Hun er 10 kg (og jeg tipper rundt 76 cm)

Hun spiser følgende:

Pupp før vi står opp.

08.00: Frokost bestående av brød. 1-2 skiver.

11.00: Lunsj bestående av brød og litt frukt. 1-2 skiver

14.30: Mellommåltid bestående av litt yoghurt eller frukt, f.eks 1/2 banan og pupp.

16.30: Middag bestående av en porsjon av de vi spiser/evt barnemat på glass.

19.00: Kveldsmat bestående av grøt og frukt. Pupp.

Når jeg skriver 1-2 skiver så betyr det at hun oftest spiser 1, av og til 2. Hun drikker melk til frokost, lunsj og kvelds og vann til middag. Hun er ikke så glad i melk og drikker lite av det.

Skrevet

Synes deres rutiner ser fine ut, og jeg synes ikke jenta er for liten heller. Samme str som min var på 1 års ktr cirka.

Men jeg lurer på hvorfor dere fortsatt gir mme?

Skrevet

Gutten min er 12,5mnd, skal på 1 års kontroll til tirsdag , men tipper han er ca 9kg og 77cm nå. Han er fryktelig aktiv. Har følgende ca rytme:

ca 08: 1-2 brødskiver uten skorpe, 1/2 youghurt, 1dl lettmelk

ca 09: 1dl lettmelk før formiddagslur

ca 11: 1-2 brødskiver(barnehage), grøt av 4ss pulver + 1/2 banan(hvis hjemme) + 1dl lettmelk

Hvis hjemme(ca 13.30): fruktmosbeger, 1dl lettmelk før ettermiddagslur

ca 15: grøt + fruktmosbeger(barnehage), middag ca tilsvarende 1 glass(hjemme) + vann

ca 18: 1-2 brødskiver uten skorpe, 1/2 youghurt, 1dl lettmelk

ca 19: 1 dl lettmelk før legging

Får noen ganger litt frukt innimellom hvis han gir uttykk for at han vil ha. Er veldig gla i druer.

Skrevet

Når vi står opp,ca kl 09.00 får hun 2 brødskiver med kaviar.

Hun elsker kaviar,vil ha baaaare det på brødskivene sine.

Så drikker hun melk ved siden av.

I 12 tiden spiser hun en youghurt.

I 15-16 tiden spiser hun middag.

I 18.30 tiden spiser hun 1-2 brødskiver og drikker melk.

Drikker masse vann gjennom hele dagen da,drikker som en helt.

Sluttet med flaske,så melk får hun fra vanlig kopp.

Vann drikker hun fra tutkopp,siden hun styrer med den selv.

Skrevet

Sønnen min er 14 mnd og veier 10,135 og er 82/83 cm og han spiser dette i løpet av dagen:

08: frokost: for tiden hjemmelaget middag (1 stor potet, grønsaker og saus) + 1 ss energipulver

11: lunsj: litago yoghurt og fruktbeger + 1 ss energipulver

15: middag: hjemmelaget/glass og fruktbeger + 1 ss energipulver

18: kvelds: grøt av 200 ml vann eller samme middag som på frokosten.

Melk er det full nekt på, og han får tynn saft bortsett fra når han spiser, da drikker han vann:)

Skrevet

lurer jeg også på, han er jo en plugg?

Jenta mi spiser slik:

Frokost: 1-2 skiver.

Lunsj: 1 skive, evnt en youghurt, evnt banan,eple,klementin.

Middag: det vi spiser, dvs mye grønnsaker, ris, paste,kjøtt,fisk. Lite saus og liker ikke poteter.

Kvelds: en posjon grøt.

Har fått 150 ml mme på kvelden før legging, men har sluttet nå.

Drikker vann, lettmelk, biola og av og til en skvett eplejuce til maten.

Får av og til litt rosiner eller puffet ris mens jeg lager middag, for hun maser sånn.

Hun er 13 mnd og 12! kilo.

Skrevet

Han er vel ingen plugg? Gutten vår er helt normalvektig og han er like tung, men ikkeså lang som denne gutten. Så tror ikke han er noen plugg nei...

Skrevet

Jenta vår var ved 13 mnd nesten 9,3kg og 78cm. Var på ekstra veiing fordi ho hadde gått ned nesten 1/2 kg frå 10 til 12 mnd (hadde gått opp igjen alt til neste kontroll heldigvis).

Matlysten er varierande frå dag til dag, ho har aldri ete graut og det går ikkje an å mate ho, ho skal ete alt sjølv (og har gjort det sidan ho begynte å godta fast føde ved 10,5 mnd).

I dag var maten slik:

Pupp ca kl 5

kl 8.00: 1 skjeve med smør og skinkeost. Får tilbud om ekstra lett melk men vil ikkje ha meir enn ein slurk eller to. Glad i vatn.

kl 11.30: 1 1/2 skjeve med leverpostei og smør. Litt ost, og litt agurk og tomat.

kl 13.30: ein eplebit

kl 16.00: pupp

kl 16.30: middag, ein grei porsjon pølsestappe (ho har aldri godtatt å ete "babymat", har alltid fått det same som oss/storebroren, berre i mindre krydra variant)

kl 17.45: fekk tilbud om skjeve med skinkeost men ville berre ha to små bitar. Pupp etterpå.

Får pupp 1-2 gongar i løpet av natta, enten ca kl 1 og 5 eller berre i 3-4-tida (har nattavvendt 3 gongar, men ho har blitt sjuk like etterpå alle gongane, så no blir det snart avvenning igjen - så snart ho er heilt frisk. Håpar ho held seg frisk lenge nok denne gongen til at nattavvenninga blir permanent)

Synest det ser ut til at jenta di et godt. Du seier ikkje kor lang ho er, det er jo ganske vesentleg å vite i forhold til vekta. Og viss ho har begynt å gå/bevege seg mykje forbrenner ho jo maaaasse kalorier.

Skrevet

Hehe, gutten min er nok ingen plugg nei;) Han er for tynn i forhold til høyden sin og han sliter veldig må legge på seg. Han ligger for øyblikket på nederste vektkurve i forhold til høyden, han har vært utenfor skjema flere ganger så energipulveret er bare for å holde ham innenfor skjema:) Vi går til ernæringsfysiolog og skal undersøkes nærmere om han bare er tynn fra naturens side eller om det er noe mer.

Skrevet

for meg virket det mye med middag to ganger...?

det er ganske vanlig at jenter er små da=)

snuppa er 11 mnd og våkner seint:

09.00: Brødskive + 200ml collett

12.00: 150-200 ml melk evt noe brødskive hvis hu er mer sulten.

15.30: Middagsglass + vann

19.00: Grøt + 200 ml collett

og hvis hu ikke tar natta før 22 så får hun 150 ml collett...

Er det lite mat????

Skrevet

Hvorfor gir du Collett etter fylt 1 år? De skal vel ha et normalt kosthold nå , bortsett fra at en ikke skal salte eller gi noe særlig sukker? HS sa til oss at vi bør begrense melkeinntaket (inkl youghurt og grøt), til ca 5 dl pr. dag, da det ellers kan fortrenge annen mat og dermed bli for lite næring. Ville gitt et ordentlig måltid kl. 12, gjerne med vann til i stedet for å gi bare drikke. Vi vil jo ikke bare ha melk som måltid vi heller. Syns også det gis lite frukt og grønnsaker, dersom det ikke kommer i tillegg til det du har ført opp? Det er mange ting en kan gi for å venne barna til ulike smaker og konsistenser og det er fint med mat som de kan spise på egenhånd. Syns også at de små godt kan få mer variert og spennende kost. Vi gir tomat, agurk, paprika, druer, epler, pærer, banan, mango, avokado, sviskemos, tinte bær, smoothies, fruktbeger fra Hipp, youghurt med tinte bær eller havregryn i, revet gulrot, Biola, kalde pastaskruer, en ostebit, rugkjeks osv. Vi "kryddrer" middagen med feks muskatnøtt, basilikum og oregano og vi har kanel og gjerne en smørklatt på grøten. Husk også at de små trenger mye fett for å utvikle hjernen sin. Dersom en gir ferdige middagsglass bør en ha en ts rapsolje i maten, da disse inneholder mindre fett enn anbefalt for små barn.

Skrevet

Min gutt er også ca 13 mnd, og er en skikkelig liten plugg. Ved 1 års kontrollen var han 74 cm og 10,5 kg. Han spiser mye, og en vanlig dag ser slik ut:

08.00 To skiver grovt brød og 150 ml lettmelk. Banan/Mandarin og/el. yogur

1215 Middag i barnehagen (spiser f.eks to fiskekaker, en potet og en gulrot) og fruktmos eller yogur

1530 Yogur eller frukt

1900 Kveldsmat: Samme som frokost.

Passer på at det er ca 5 dl melk/melkeprodukter om dagen.

Ser han noen spise går han gjerne bananas for å få mat, men han får aldri noe mellom måltidene. Det er lett å se om han er sulten eller bare er sugen på noe.

Skrevet

Gutten vår fylte akkurat 1 år, han er 9,4 kg og 77 cm.

Sånn ser dagen ut hos oss:

MME når han våkner i halv seks-seks tida, ca 150-200 ml

Frokost: Brødskalk eller litt brødskorper med leverpostei, og en safari yoghurt. Vann+eplejus å drikke

Lunsj: Grøt, vann+eplejus å drikke

Mellommåltid: MME ca 220 ml

Middag: 1/2 glass eller hjemmelaget (har endelig funnet en hjemmelaget rett han liker :) ), fruktmos og MME ca 150 ml

Har begynt å tenke på å kutte ned på mme, men han koser seg veldig med flaska. Pluss er usikker på hva jeg skal bytte den ut med siden han ikke er så glad i brød.

Mat med klumper vil han ikke ha, tror ikke han har funnet helt ut hva tennene skal brukes til, he he

Han var lenge lei av grøt, og fikk da middag to ganger for dagen. Men nå vil han heldigvis ha det igjen :)

Ikke så lett alltid dette med mat altså :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...