Gå til innhold

Noen forslag til et aktivt svangerskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Slik du gjorde før, bare pass på å senke intensiteten når du kjenner at det er nødvendig.

2. Slik du gjorde før?

3. Ikke så mye. Sliter med bekkenet, og da er det best å holde seg i ro, ellers straffer det seg. :-(

4. Frukt, grønnsaker og fisk må vi spise mer av enn vanlig. Legen min sa at jeg kunne fråtse så mye jeg ville av frukt og grønt. Ellers er det lurt å variere kosten slik at vi får i oss mest mulig forskjellige slags næringsstoffer og vitaminer. Drikk vann, melk og juice. Biola er bra for fordøyelsen som gjerne er litt treg under svangerskapet.

1. Du kan trene akkurat som du har gjort før. Har du ikke trent i forkant av graviditeten bør du ikke akkurat nå gå inn for å komme i kjempeform. Da er i så fall tur gåing supert. Men ikke noe i veien for å trene moderat på et treningssenter. Svømming er også bra. Da bruker du hele kroppen. Du trenger IKKE være redd for styrketrening. Det er IKKE farlig. Men som sagt tiden er ikke inne for å bli sterkere så knallhard styrketrening er ikke akkurat å anbefale. Men å styrke ryggen er jo supert, den får jo gjennomgå i disse tider.....

2. Trener du fra før, kan du trene like mye som før. Tro meg kroppen gir beskjed når det er nok:-). Er du utrent kan du jo gå deg en tur om dagen. Evt gjøre noe anna en dag eller to i uka. ALt avhenger jo om hvordan formen din er. Er jo ikke akkurat bra å lange ut dersom du sliter med bekkenløsning.

3. Jeg trener gruppetreningstimer. For tiden har jeg slitt med en skikkelig bronkitt så nå prøver jeg å komme meg tilbake i form der jeg var.

4. Jeg er nok ikke den rette til å spørre her. Men det står jo alle plasser at en skal spise sundt når en er gravid. Frukt og grønt og godt med fisk må jo være en god oppskrift (jeg er ikke like flin i kosten men prøver å spise jernrikt da jeg har lavt jernlager)

Kari Bø, professor ved idrettshøgskolen, og Jill Jahrmann, fysioterapeut, har gitt ut bøker om dette temaet. Anbefales!

Ellers anbefaler helsedirektoratet minst 30 min moderat fysisk aktivitet hver dag (for eksempel gå tur), dette kan deles opp i for eksempel 10 min x 3 eller 15 min x 2. I tillegg anbefales minst 1-2 økter per uke med sykling, styrketrening, aerobic uten hopp eller andre aktiviteter du syns er gøy å drive med. Anbefales IKKE å drive med kontaktidretter som kampsporter, håndball, fotball e.l.

I tillegg bør du gjøre bekkenbunnstrening HVER dag også i svangerskapet, ta 12 repetisjoner med knipeøvelser 3 ganger om dagen for eksempel. Noen jordmødre hevder at dette gjør at fødselen blir vanskeligere, men det faktisk ikke vitenskapelig bevist.

Hvis du har kontraindikasjoner ift trening i graviditeten så bør legen ha gitt deg beskjed om det. Dersom du får smerter, blir svimmel, kvalm eller lignende bør du ta opp dette med legen din.

Ellers ønsker jeg deg lykke til, og håper du får et flott svangerskap:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...