skorpi81 Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Svigermor sier stadig når vi er på besøk at jeg og sambo kan ta oss en tur ut, så kan babyen vår på 6 mnd sove hos henne slik at hun får tilbrakt tid sammen med gutten. Men jeg har ikke behov for å ha guttungen borte en hel natt! Og hvorfor er det så viktig med overnatting da? Hvorfor ikke nøye seg med å passe han noen timer mens vi er vekk?? Det er helt greit at hun kan passe han noen timer en dag/kveld hvis hun vil, men noe overnatting blir det ikke! Jeg har ei venninne som sa til meg at det er veldig viktig at jeg kan separere meg fra ungen nå før det er for sent. Hva hun enn mente med det..... Jeg har hatt barnevakt til han mens jeg har vært hos legen og tannlegen og sånn, det syns jeg er helt greit, men jeg er ikke klar for å være fra han en hel kveld og natt. Og hvorfor skal jeg det? Skal jeg sette han bort bare for å tilfredsstille andre som vil ha guttungen?? Nei, det har jeg ikke lyst til. Det er greit å venne seg til å være borte fra han noen timer en dag, men netter?? Nei, hvorfor skal jeg det....?! Hva mener dere?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Her var ikke eldste på overnatting alene før hun var 17mnd, det passet oss helt utmerket. Vi trengte ikke overnattingspass før det, og det ble respektert. Nå er nr2 på plass, som nå nærmer seg 5 mnd og det er heller ikke aktuelt denne gangen med overnattingspass før han er minst 1 år. Før minsten kom til og før de hadde størsta på overnatting så hendte det at de kom etter at hun hadde sovnet og satt hjemme hos oss mens vi var ute. Eller de kom et par timer før legging, koste seg, la henne og satt her til vi kom hjem. Det fungerte helt supert for oss :-) (Og sånn for kommentarene som sikkert kommer..) Og barna våre har god kontakt med besteforeldre og andre omsorgspersoner, og størsta er trygg på andre som dagen er lang. Og ikke minst vi har et helt utmerket kjærsteforhold selv om vi ikke går ut. Vi tar vare på kveldene og samværet i stua etter leggetid for de små :-)
Frøken Freken Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Syns du skal gjøre akkurat som det passer deg, jeg! Si tydelig fra om at du ikke har lyst til å være borte fra gutten din en hel natt, men at du gjerne slår til når han er blitt litt større. Tipper dere vil ha mer glede av det både sønnen din, dere og svigers om et halvt års tid! Tror ikke gutten tar skade av at han ikke overnatter borte før han er eldre - det høres veldig snodig ut, syns jeg. Kanskje vi nybakte mødre bør være litt flinkere til å si fra om hvordan vi vil ha det. Det er vi som bestemmer. Selv hadde jeg en mor som maste om å få komme og bo hos oss noen uker etter jeg hadde født, det var snillt ment, men jeg får frysninger av tanken. SÅ jeg sa tusen takk, du er verdens snilleste, men nå vil jeg og mannen min være sammen med vår nye skatt. Hun syntes det var helt greit.
Erlinda Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Hei. Gjør det du føler for og ikke hva andre sier og mener. Jeg har 2 jenter på 11 og 14 år og en liten tulle på 8 mnd. De største her var over 1 år før de lå borte, det gikk kjempebra det. Så hvordan det går når han hos deg skal ligge over noen plass, er fra barn til barn. Med de 2 største hadde jeg et kjempepress fra svigerfamilien, men jeg holdt meg hard. Fikk beskjed om at jeg hadde fødselsdepresjon osv, for de ville ikke høre hva jeg ville. Er glad for det den dag i dag for at jeg sto på mitt ja. For all del ikke la de presse deg. Kan ikke si at jeg er klar for at lilletuppa her skal ligge noen plass ennå jeg heller. Jeg også er borte noen timer, men pupper ennå, så føler ikke for å være borte så lenge i gangen. Gjør det du føler.
Tante Gustava Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Helt enig! Mini har hadde barnevakt på kveldstid første gang når han var ca 6 mnd men da kom vi hjem kl 24. Uaktuelt å ikke sove på samme sted som han. Og som du sier, hvorfor skal dere det hvis dere ikke har behovet? Aldri i verden om jeg hadde gjort det fordi noen ville passe. Som jeg sa til svigermor når hun ble litt snurt så skal hun nok få mer enn nok sjanser til å være barnevakt fremover
Puselure Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Svigermoren din har ingenting i å legge seg opp i hvordan dere gjør dette. Mamma og pappa er barnets viktigste personer i de første leveårene, og også der hvor barnet er tryggest. Største gutten vår var 10 mnd når han sov hos mine foreldre. Nå er han snart 3 og har sovet vekk fra oss kanskje 10 ganger i sitt liv. Jeg har fått unger fordi jeg vil ha dem selv. Mini på 7 mnd har ikke sovet fra oss enda, holder litt på med nattamming enda. Jeg og mannen min har vår tid etter gutta har lagt seg for kvelden. Gjør det som du føler blir riktig for dere, ikke alle andre!
tjommis Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Helt enig i at du må gjøre det du føler er riktig. Ikke la deg presse til å la babyen sove borte uten at du vil. Det blir ikke noen god kveld for deg uansett. Selv har jeg allerede hatt sønnen min borte på overnatting 5 ganger, og han er bare 4 måneder. To av gangene har vært pga at vi har skullet bort på noe, tre ganger for at jeg desperat har trengt søvn:-) (Og da lå jeg på pikerommet hjemme og han sammen med mamma og pappa) Har slappet av veldig hver eneste gang, så det har vært "riktig" for meg. Han har nok også hatt det like bra som meg håper jeg. Men en gang svigermor var veldig gira på å ha ham natten over og jeg slett ikke hadde lyst så jeg klart i fra om at det var uaktuelt. De passa ham noen timer på kvelden bare. Det er JEG som bestemmer:-)))
apr 07,apr 08 ,Okt 10,prøver Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Hei:) Her er det ikke snakk om overnattinger, mine er 20 mnd og 8 mnd. jente og gutt. hvorfor skal de absolutt overnatte borte om ikke mor trenger det?? nei vettu hva. de trenger stabilitet og trygghet. ikke det, de hadde nok hatt det at strålende hos svigermor men... om ikke mamma er glad er ingen glad så hvorfor bry seg med det. si ifra at du ikke trenger"fri" og fikk barn for å være sammen med det!
2SmåTroll Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har ikke noe problem i og sende barna bort på overnatting. Personlig så synes jeg det er litt deilig og kunne finne på noe uten barn, kanskje ta en fest eller gjøre noe annet. Få litt krefter igjen og være sosial og treffe venner (ser de jo med barn og da) Men alle er ikke like. Du må jo gjøre det du føler er riktig for deg. Nå har jeg en 4 åring som stadig vil sove borte, selv om vi ikke trenger barnevakt. Besteforeldre og tante storkoser seg. Og de får jo en kjempekontakt. Og minsten på 7 mnd har besteforeldre og tante fått lånt. Selv om jeg tripper litt på morningen uten barn. Er så tomt hjemme.. Jeg har bare positivt og si om og ha barnevakt. Ikke bare for vår del, men også får barna og de som får passe de.
EbbaLille c Skrevet 5. januar 2009 #10 Skrevet 5. januar 2009 Har du sagt dette til henne? Hvordan du føler det? Det er jo veldig snillt av henne å tilby seg å hjelpe da! Hvis hun ikke vet hva du mener om det så kan hun jo heller ikke slutte å spørre om hun kan ha gutten. Har du sagt til henne at hun gjerne kan få passe gutten noen timer på kvelden? Er jo tydelig at hun ønsker å vere sammen med barnebarnet sitt og det er jo forståelig! Gutten vår på 6 mnd har heller ikke vert på overnatting, og jeg synes det er alt for tidlig å vurdere det ennå, dette vet besteforeldrene om og sier ikke noe på det. Mine foreldre har passet han noen timer innimellom på ettermiddagen. De synes jo det er sånn stas å få dulle med gullet! Svigermor kommer til helgen og da skal hun ha lillegutt mens vi tar oss en dagstur på fjellet med de store guttene. Er nok lenge til han skal sove over hos noen så det forstår jeg, men du må gi tydlige meldinger så de vet hva de skal forholde seg til.
skorpi81 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. januar 2009 Godt å høre at det er flere som føler det som meg:-) Har nemlig ei venninne til som ikke har problemer med å sende ungen sin bort stadig vekk for å feste osv. Det behovet har ihvertfall ikke meldt seg hos meg enda. Nei, jeg har ikke sagt noe til svigermor, men det kan jeg selvfølgelig gjøre. Neste gang den kommentaren kommer fra henne, så skal jeg prøve å få sagt noe til henne, uten at hun kan bli fornærmet;) Tror hun vil ha ungen på overnatting for det er det eneste hun kan få til. Hun jobber kjempemasse (hun gikk hjemme med ungene sine i alle år uten å jobbe, så hun ELSKER å ta igjen jobbingen nå), så det er ikke mye vi ser til henne ellers. Skal vi på besøk hos svigers, er det ikke ofte hun er hjemme. Vi har nå sluttet å spørre om de begge er hjemme før vi tar en tur, for da blir det ikke noe besøk på oss hvis de begge skal være hjemme bestandig. Det må jo være greit å besøke "bare" bestefar også?;-)
FruBoger fødeklar Skrevet 6. januar 2009 #12 Skrevet 6. januar 2009 hadde ikke latt noen passe på min når ho er 6mnd.. overnatte ihvertfall ikke.. svigemor røyker og deler garantert seng med ho om ho får a på overnatting.. dessuten må ho ut for å røyke, går jo når ho sover.. men når man trenger røyk ofte og ho kanskje er våken? og å stinke røyk å kose med babyen.. nei! og ho bor i 3 etasje, uaktuelt at ho bærer vesla opp og ned betongtrappene.. 50 år gammel lita vimse.. er vel bare at jeg stoler mer på mammaen min,vanlig det.. glad i svigemor altså,men stoler ikke på henne med ungen min.. (førstegangs:P, og ho er 5 uker nå..overbeskyttende enda)
FruBoger fødeklar Skrevet 6. januar 2009 #13 Skrevet 6. januar 2009 legge til: sikker deiligere når du har flere barn å ha de på overnatting,, vært igjennom det en gang og vet hvordan andre behandler dem... vil du ikke så gjør det ikke, blir en vond og urolig natt for deg,,,kanskje babyen også.. våkner opp å vil ha mamma, eller mat om du ikke har avvent... vi samsover, så det er helt uaktuelt for min del...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå