Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mamma til en god gutt på seks måneder, og har hele tiden tenkt at jeg skal hvertfall ikke ha to tette, det blir for mye jobb slik at jeg har vært redd for å ikke trives i hverdagen. Men jammenmeg merker jeg at jeg begynner å tenke på når det kan passe med nr to allerede, og kanskje er det like greit å kjøre på, få en lekekamerat til førstemann? Tenkte før at førstemann skulle være nærmere tre år før vi fikk en til (om vi blir gravide selvfølgelig), men nå driver jeg å vurderer å prøve med en til når gutten vår er mellom et og et halvt og to år... hjelp, blir helt redd meg selv;-) Noen som kjenner seg igjen?

er litt redd for at jeg har begynt å "familieplanlegge" i hodet fordi jeg ikke liker tanken på å være i en stressende jobb lange dager som jeg skal tilbake til etter permisjonen lenge, og at det kanskje derfor kan være like greit å kjøre på. Ikke få en baby fordi jeg ikke vil jobbe altså, men få en baby til litt tidligere enn tenkt fordi det kanskje er det beste for hverdagen. Vi kommer uansett til å flytte til et roligere sted (bor i oslo) når nr 2 trenger mer plass. Tenkte først at jeg kan jobbe redusert, f eks 80 % i et halvt års tid når jeg begynner i jobb igjen til sommeren, har jo krav på to års permisjon. Men hvis vi skal få en til rimelig fort, bør jeg jo jobbe fulltid for å få et bra foreldrepengegrunnlag, er vel de seks siste månedene som gjelder. Så tenker mye på hvilken av to alternativer som vil skape en glad mamma, og derfor en god mamma, jobbe litt redusert etter permisjon og få det mindre hektisk , og dermed vente litt med nr 2, eller jobbe fullt og kankje få litt for mye på meg en stund men så håpe på snarlig familieforøkelse.

Noen andre som tenker i disse baner? hehe, blir helt skremt av meg selv, men godt å få ut litt tanker, og det hadde vært hyggelig med innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

akkurat som å høre meg selv dette ;) vi har en gutt på straks 6 mnd...og seinest i dag satt vi å prata på nr 2....gruer fælt for jobb i mai d ahan er bare 10 mnd.=( huff....og vi vil jo ha flere så hvorfor ikke m d samme.og så er det jo dette med "om" vi blir gravide igjenn.

ikke bare bare å planlegge når det ikke er stor sannsynlighet for at den kommer på 1 forsøk hihi...jeg har ikke helt tid å skrive mer nå....men skal titte innom seinere...i morra kanskje...klem

Skrevet

hehe, ja gjør det, moro å drømmegruble litt her inne;-)

Skrevet

jeg skal ikke ha en til før enn på leeeeeeeeeeeeenge om jeg skal ha en til..;) men vi har to nå da. akkurat 2 år i mellom. veldig greit. kunne godt hatt dem tettere også....

Skrevet

Har begynnt å tenke på nr 3....

Har ei på 3 år og 8 mnd, så har vi en gutt på 8 mnd...

Kunne tenke oss at det klaffet i mars......

Skrevet

Jeg har sagt det helt siden fødselen jeg for 9 uker siden at jeg ville ha en til med en gang, og jeg holder forsåvidt fast på det enda. Jeg er frilans, så jeg er litt fremogtilbake på hva som er "lurest". Være borte fra bransjen i to år, eller jobbe litt for så og bli gravid midt i et prosjekt igjen. En annen ting er at jeg nærmer meg pensjonistalder med stormskritt og har vel kanskje bare tiden og veien. Med andre ord, man vet aldri hvor lang tid det tar før spiren sitter. Første gang gikk det på første forsøk, men man kan ikke regne med å være like heldige igjen!

En annen ting, jeg bør kanskje sette meg litt inn i ulemper ved å bli gravid så raskt igjen. Det er vel ikke anbefalt for en grunn vil jeg tro.

Skrevet

hehe, så bra at du syntes det gikk bra med to ganske tette "jeg er trøtt"! men jeg antar man blir trett, hehe;-) Er jo så vanskelig å vite hvordan livet med en på nesten to år er, og derfor om man takler en baby i tillegg, når man bare har en på noen måneder. gir jo han all tid og oppmerksomhet, var det vanskelig eller fikk du dårlig samvittighet av å plutselig måtte prioritere litt annerledes?

Skrevet

Har også begynt å tenke på det allerede, snuppa er snart 8 mnd nå... hjelp... Men det hadde jo vært greit å være ferdig med det også på en måte, uten at jeg mener at det er noe man bør bli "ferdig med" fortest mulig.. :) Men jeg har litt ambisjoner om å studere litt, dvs jeg jobber egentlig 100% nå, men studerer også (en helg nå og da), og i forhold til skolen passer det faktisk å bli gravid igjen til høsten, og få ungen på sommeren. Hvis jeg vil vente, må jeg plutselig vente veldig lenge igjen, hvis jeg ikke skal utsette studiene veldig, og det ønsker jeg heller ikke.. Så godt mulig det blir nr 2 til høsten - hvis det går.. :)

Skrevet

Her er mini 7,5 mnd, og jeg har akkurat funnet ut at jeg er gravid igjen...hjelp... :)

Ønsket oss forsåvidt to tette, men ble litt tatt på senga likevel. Brukte 2 år på å bli gravid med førstemann, så kom nr 2 etter bare litt uforsiktig omgang gitt, hehe :)

Så vi har akkurat hatt motivasjonssamtaler hvor vi kommer på alle ting som er positivt med å ha to tette! Ja, det blir fryktelig travelt noen måneder, men i det lange løp så blir det jo topp! Alltid en lekekamerat :) Det negative er vel at jeg fortsatt har fødselen litt for friskt i minne...

Skrevet

Vi har lyst på to tette. Tenker at da får de gode lekekamerater i hverandre. Blir nok slitsomt noen år, men...

Vi lurte på å bare droppe prevensjon nå og se hva som skjer, snuppa er bare 4 mnd og fullammes. Men med tanke på permisjonspenger som da evt regnes ut fra det jeg har nå fikk vi kalde føtter. Ser ut som vi venter med å lage en til, iallefall til sommeren.

Noen som vet hvor mange lønnslipper med 100% lønn jeg må ha for å få det som grunnlag for foreldrepenger?

Skrevet

Grattis med graviditeten! Hvis du har vært like sløv med knipeøvelsene som jeg kommer sikkert ungen skliende ut på første pressria, hehe.

Selv skal jeg kose meg med snuppelure leeenge før jeg lager en lillesøster eller lillebror til henne. Har en venninne med 3 tette, og det ser veldig slitsomt ut. Men så er jeg bedagelig anlagt også, da. Når det gjelder det å ha en lekekamerat - har selv 4 søsken og kan ikke si at jeg hadde spesielt mye glede av dem før vi ble voksne;)

UAnsett - barn er en velsignelse uansett når de kommer! Vi er jammen heldige som har fått barn i det hele tatt, med tanke på alle de som går og lengter etter barn men ikke får det til!

Skrevet

Må slenge meg på denne tråden og si at jeg selv har vært innom tanken.. selv om jeg dyrt og hellig lovte min kjære mann at jeg ikke skulle TENKE tanken engang før det var gått IHVERTFALL ett år.. Vi hadde en pangstart med frøkna som gråt og gråt og gråt (ja, dere skjønner) i 6,5 uker.. laaaaange uker.. Nå er hun jo et eneste stort solskinn og livet kunne ikke vært bedre. I de første 6 mørke ukene tenkte jeg "ALDRI igjen, jeg er fornøyd med ett barn".. Men nå, tja.. må jo ha to? Men når? Også er det dette at man selv ikke kan bestemme helt når man skal bli gravid (selv for oss som elsker å planlegge og er rene kontrollfreaker på alle andre områder).. så da gjelder det å begynne i god tid.. Hehe. Stakkars mannen min! ;o)

Skrevet

hehe, så gøy med så mange innlegg;-) Virker som om vi er mange som grubler på nr to, og når det vil være best å prøve;-) De siste daga har jeg plutselig tenkt masse på det, hehe;-) du som spurte hvor mange lønnslipper man må ha for å få 100 % grunnlag for neste permisjon, jeg tror det er seks måneder, hvis det ikke er noen nye regler. Jeg driver litt å tenker at jeg kan begynne i redusert stilling etter denne permisjonen, og så eventuelt jobbe fullt fra når man er 2 mnd på veg, da rekker man det jo. eller er det noen andre fine smutthull for å få full pott i permisjonspenger, så si fra folkens, haha;-)

Skrevet

Har alt fortalt sambuaren min at eg kunne tenke å få nr.2 litt før nr.1 fyller 2år. For då er eg ferdig med skule og sånn. Han er litt skeptisk, men no har eg ca 1år på å få han til å meine det same som meg;)

Skrevet

Man trenger bare en lønnslipp før man kan gå ut i perm, svigermor jobber på nav...jeg vurderer det samme, mi tulle er 9 mnd

Skrevet

Jeg er gravid med nr 2, gutten min er litt over 6 mnd og det blir 14 mnd mellom våre:-) Det blir nok hektisk men og veldig morro! Gleder meg masse, men på sånne dager hvor jeg er supersliten og kvalm og gutten er umulig tenker en jo "hva har vi gjort" hehe, men igrunn bare gleder vi oss, det var planlagt og vi ser sååå mange fordeler med to tette.

Skrevet

Jeg har 5,5 år i mellom mine, og jeg har hatt 2 babyer, som har fått lov til å være det. Uten at en må må vente fordi mamma må bare! En 6 åring kan man forklare ting til om hvorfor osv. Det ar vel ikke helt det vi hadde planlagt men jeg er glad til alikevel, det har ikke hvert sjalusi, og storebror er kjempe snill og glad i lillebroren sin.

Det er 4 år mellom meg og brodern og vi var IKKE venner da vi var små, men nå har vi veldig glede av hverandre

Skrevet

For å få foreldrepenger må man ha pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter. Foreldrepenger er pensjonsgivende inntekt, så i teorien kan man gå rett fra en permisjon til en ny :)

For oss som er fast ansatte vil det være lønnen vi har når vi går ut i permisjon som er givende for hva vi får utbetalt. Så om jeg har forstått det riktig så trenger jeg bare så vidt innom jobben for å få 100% lønn som igjen vil gi fullt grunnlag for den nye permisjonen (har 80% nå).

Snakket med nav i dag, og hun mente at jeg hadde rett, helt sikker var hun ikke, men syntes det hørtes fornuftig ut :) Jaja, tenker jeg hører med lønnskontoret på jobben jeg, tror nok de har mer peiling :)

Skrevet

Å da tror jeg at jeg har forstått utregning av perminsjonspengene feil, etter hva du sier "b-mummy! Jeg trodde det var sånn at foreldrepengene ble regnet ut av gjennomsnitt av de seks siste månedene, og at man derfor må jobbe fullt i seks måneder for å få 100% som grunnlag. Men da forstår jeg deg rett hvis det er sånn at så lenge jeg har jobbet 100% kun en måned, men denne måneden må være den vi er i da vi går ut i ny permisjon? Så i teorien kan man jobbe deltid første del av svangerskapet, og så få en måned fulltid på slutten, istede for 6 mnd fulltid som jeg har trodd?

Skrevet

Her har vi fått de to barna vi ville ha og det er 2,5 år mellom dem. Veldig greit og akkurat det vi ville ha:o)

Skrevet

aaha..

hehe.. ja trøtt er jeg. men det er nok ikke pga at jeg har to barn som er tette. men heller at jeg har en liten stabeist av en gutt som nekter å sove... hehe...

jeg syns det har gått helt supert.føler jeg gir dem like mye oppmerksomhet. i starten når vi kom hjem fra barnehagen og jeg måtte amme var jo snuppa på 2 giret på mamma oppmerksomhet. da fant jeg en tåteflaske til henne med litt melk i så satt hun i armkroken min mens jeg ammet. så koste vi alle tre. fungerte helt supert. hehe.. hun var vant til å sitte i armkroken og ikke på magen på slutten av svangerskapet. hehe..

men jeg anbefaler barnehage til eldste...selv om eg nå liker godt å ha eldste mye fri...var iallefall glad for at hun hadde plass i starten. selv om hun kun er der fra 9.30-10 til 14-15....

jeg sier LYKKE til iallefall..;)

Skrevet

Er sånn jeg har forstått det, og hun på nav syntes som sagt det hørtes fornuftig ut.... Men jeg stoler ikke helt på det, og vil sjekke det opp ordentlig. Men så lenge man er fast ansatt i alle fall, så tror jeg det er sånn.

Skrevet

Hehe... jeg sitter og tenker på nummer 3 jeg og vi har alt to tette på 21 mnd og 3 uker. Frem til nå så har jeg tenkt at nummer 3 må vente noen år, men så langt har det gått veldig fint med de to tette guttene våre så leker nå litt med tanken på 3 tette. Nett nå kunne jeg godt ha tenkt meg samme avstand til nummer 3, men regner med det kommer travlere dager så har ikke nevnt det for mannen ennå pluss at vi vil trenge større plass når vi en gang får nummer 3.

Jobbet 100% mellom nr 1 og nr 2. Veldig travelt da jeg også brukte minst en time i kjøring til og fra jobb. Var i fin form under begge svangerskapene, men merket jo at det var mer slitsomt å være småbarnsmor og gravid. Når jeg nå skal tilbake i jobb igjen så ønsker jeg å jobbe 80% for å ha litt mer tid hjemme.

Jeg vil si gå for det! To tette har mange fordeler!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...