Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #1 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har skjønt det slik at en har rett til ferie i tillegg til permisjonen, men at det da utbetales feriepenger, ikke permisjonspenger (hva er disse feriepengene basert på da? vanlig inntekt pluss permisjonspengene, som jo kan være realiteten om en var i jobb halve året, og i permisjon resten?) Men for oss lærere er det litt spesielt. Vi har 4 ukers ordinær ferie, resten av sommerfrien vår er avspasering. Og i praksis kan vi heller ikke velge selv når vi vil ta ut ferien vår, den er når den er. Jeg har termin i begynnelsen av september, og om jeg for eksempel velger 44 uker med 100% lønn, skal jeg være tilbake i jobb rundt 20. juni neste år. Da er det lite som skjer på skolen.... hva skjer da? Nå kommer jo pappapermen inn i dette regnestykket også, men jeg finner ikke noe informasjon om når de nye reglene trer i kraft, og hvor mye permisjon pappan skal ha, og om det kommer i tillegg til, eller tas av mammans permisjon eller hva. På nav står det fremdelen bare 6 uker, som tas av de 44/54. Tror det blir nye regler snart. Men om pappan også er lærer, blir jo problemstillingen egentlig den samme. Skal en være sleip og ordne slik at en kan "gå på jobb" de dagene som er avspasering og ingenting skjer på skolen likevel, og så legge til 4 ukers ferie med feriepenger etter at permisjonstiden er over? Vil det være noen vits i for meg å velge 54 uker permisjon, når de siste ukene er tid jeg uansett hadde fått fri/avspasering på grunn av lærerferien min? har jeg rett på disse avspaseringsukene når jeg ikke har jobbet siste skoleåret? kan de evt sette meg til andre oppgaver i denne tiden, når elevene ikke skal ha undervisning likevel? Ble veldig langt, og kanskje litt krøkkete det her.. men noen som skjønner hvor jeg vil hen? lærere med erfaring? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376166-permisjon-og-ferie-for-l%C3%A6rere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #2 Del Skrevet 5. januar 2009 Veldig vannskelig dette for lærere og på grunn av mye er det lettest å føre med lærerlaget? om dette. Men om du ikke har jobbet deg opp avspasering får du ikke dette. Du er nødt til å ta ut ferie på sommeren. 3+6 uker morskvote + 6 uker fedrekvote(skal vist bli 10 uker fra 01.06.09) er inkludert i de 44/54 ukene(blir forlenget noe når fedrekvoten blir forlenget. Har ikke hørt noe om at morskvoten blir like mye forlenger noe som da blir helt feil spør du meg. Hvorfor skal far ha mer enn mor?). Du kan settes til annet arbeid om det er stille på skolen(planlegging og annet). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376166-permisjon-og-ferie-for-l%C3%A6rere/#findComment-139382055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #3 Del Skrevet 5. januar 2009 Hm, nå ble jeg litt klokere:) Det høres jo i utgangspunktet logisk ut at jeg ikke skal ha rett på avspasering når jeg ikke har jobbet, men så leser jeg at folk (pappaer) som jobber i nordsjøen (noen uker på jobb, noen uker fri, noe som selvfølgelig må regnes som avspasering) kan fordele permisjonen slik at de har permisjon de ukene de skulle ha vært på jobb, men får bruke avspaseringen sin mellom der, og slik få permisjonen til å vare lenger. Da blir det isåfall veldig urettferdig om dette ikke skal gjelde for lærerene sin avspasering også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139376166-permisjon-og-ferie-for-l%C3%A6rere/#findComment-139382499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå