LilleVildeogMamma Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 her er alt bare rot... Ingen dager eller kvelder er like. Sikkert mye pga. lang juleferie...Synes det er så vanskelig å komme inn i gode kveldsrutiner da hun er trett til forskjellig tidspunkt hver kveld. Hva gjorde dere for å få fast tidspunkt for leggetid, soving på dagtid, opp om morran osv.? Synes dere det er tidlig å få strikte rutiner når hun bare er 3 mnd.?
Chezka Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Lillegutt er 4 mnd, og kveldsrutiner var det første vi startet med. Det var det enkleste å innføre. Vi starter i 7-tiden med bad og grøt. Da nærmer klokka seg gjerne 8 før vi er ferdige. Etter det er det ingen leking og herjing, kun ro. Han er ikke enkel å få til å sove av seg selv på kvelden, så vi driver med opp/ned-metoden, i går sovna han i 9-tida. Vi starter kveldsstellet ca samme tid hver eneste kveld uansett om han virker trøtt eller ikke. Dette for at han (etterhvert) skal skjønne dette med kveld. På morgenen våkner han alt fra 6 og ut, og det er forsåvidt greit å stå opp da. Tror det er viktig å stå opp på morgenen og ikke bli fristet til å få babyen til å sove så lenge som mulig fordi man selv har lyst til å sove. Lillegutt er våken 1 1/2 - 2 timer før han blir trøtt igjen, og jeg legger han ut i vogna, også da om han virker trøtt eller ikke. Han sovner faktisk kjappere når han ikke virker så trøtt som når han er for trøtt. Han sover ute i vogna i 2 - 3 timers økter flere ganger i løpet av dagen, med våkne perioder altså på 1 1/2 - 2 timer. Dette er forsåvidt enkle rutiner å innføre syns jeg. Jeg følger litt med på klokka, og lar det ikke gå for lenge mellom hver soveøkt. Han spiser frokost (grøt) ca kl 0700, lunsj (grøt +fruktmos) kl 1100, middagsglass kl 1500 og kvelds (grøt) ca kl 1900 Kveldsrutinene krever da at vi er hjemme til i 7-tida på kveldene, og det kan kanskje være litt kjedelig, men for oss er rutiner viktigere enn å få være på besøk utover kveldene. Jeg syns ikke det er for tidlig å ha "strikte rutiner" når de er 3 mnd, rutiner er tvert imot et gode for barn. Det gir trygghet for barnet å ha noenlunde faste rutiner. Vi så også at da sovingen på dagtid var innført som fast rutine, ble lillegutt mye mer fornøyd og lettere å legge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå