Gå til innhold

Noen andre som har opplevd MA ved tildligere svangerskap?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en MA i sommer, oppdaget etter 12 uker. Det var veldig vondt for meg, og denne gangen er jeg fryktelig nervøs, klarer ikke glede meg, ligger våken om natten osv. Det var så tøft både psykisk og fysisk (de anbefalte medisinell abort og det tok 12 timer og var et mareritt med altfor stort blodtap og psykiske påkjenninger da "ting" kom ut, og så til slutt måtte de gjøre det kirurgisk også!)

Er bare 6 uker på vei enda, så det er jo en evighet til jeg vet om alt er ok denne gangen. Dere som har opplevd dette, hvordan takler dere det/gode råd? Hjelper liksom ikke at jeg ikke har noe særlig symptomer heller.

Fortsetter under...

Jeg hadde en MA i juli 7+3 fant det ut når jeg var på tid.ul. De fant ikke noe hjerteslag og ble sendt til utskraping dagen etterpå. Og bestemte meg for at neste gang jeg blir gravid skal jeg også på en tid.ul, uansett hva det koster. Er nå i uke 8 og var på ul fredag, der så vi hjerte slå. Tusen kilo lettere ble jeg, og ble mindre beskymret. Jeg anbefaler tid.ul, da kan de at alt er som det skal osv...har selv ikke så mange synptomer, jeg tror det er viktig at du tenker mest mulig positivt. Embryoet blir jo påvirket av deg.

Takk for svar, jeg har tenkt på tidlig ultralyd selv. Tenker jeg skal bestille time hos legen min i morgen. Bør vel vente til jeg er sikker på at de kan høre hjertet, slik at jeg ikke blir enda mer nervøs. Er jo livredd for ultralyden også, redd for at de ikke skal finne noe liv. Uff, jeg er helt tullete om dagen. Skal du ha flere ultralyd før den i uke 18? Er det vanskelig å få tildig ultralyd, og må man betale selv?

Jeg har hatt to MA. En 7 uker på vei. Ble gravid igjen med en gang, og hadde MA 12 uker på vei. Jeg var skikkelig langt nede lenge. Særlig etter siste gangen. Jeg brøt fullstendig sammen da jeg så babyer, men tiden går. Man vil aldri glemme, men man lærer jo å leve med det. Jeg hadde et barn fra før og har fått ett etterpå. Er 7+5 nå. Jeg er også veldig redd for at det skal skje igjen. Jeg er nervøs hver gang jeg går på do -kommer det noe blod denne gangen?....

Jeg hadde kirurgisk inngrep begge ganger. Ble godt tatt vare på av sykehuset. Ble operert i 22/23-tiden begge gangene, og har fått fin oppfølging senere. Jeg har også fått tidlig ultralyd, har blitt henvist av fastlegen. Og så har hun latt være å ta den vanlige underlivsundersøkelsen -bare for å være på den sikre siden. Og så har jeg blitt rådet til ikke å ta tilskudd som f.eks. folat. Det bør jeg heller få i meg gjennom maten. Dette er også for å unngå ulike kunstige tilsetningsstoffer (kanskje spesielt for meg siden det er enkelte ting jeg ikke tåler i utgangspunktet???).

Tidlig UL er nok ingen problem å få. Man blir tryggere og slapper bedre av. Ellers så er det jo viktig å prøve å tenke positivt... Gjør ting du liker, da blir man ihvertfall i bedre humør. Smitter umerkelig over på psyken.

Lykke til videre :)

Takk for svar. I dag morges sjedde det jeg fryktet mest, at det kom litt brunaktig (blod?) da jeg gikk på do. Så nå er det ikke så greit må jeg si. Skal ta blodprøve i morgen for å sjekke HCG nivået, og så igjen om en uke. Så får vi se. Det var slik det begynte forrige gang, så jeg forbereder meg på det verste... I alle fall blir det oppdaget mye tidligere nå hvis det er noe galt.

Annonse

Hei. er 10+2 på vei og såklart bekymret for SA eller MA, men prøver å ikke tenke på det. Men et spm. Om man har hatt en MA, kan man ta en graviditetstest å finne det ut? Eller vil det kun vises ved UL? skal jo ikke ha det før om 8 uker. Føler meg helt fin og har fortsatt alle symptomer på plass.

Med MA tester man positivt helt til HCG nivået er nede under 5 (tror jeg det er). Så det hjelper ikke å teste vanlig, man må sjekke HCG nivået. Hvis det går ned har barnet sluttet å utvikle seg.

Jeg har nettopp fått svar på min HCG. Den er på 115 760, så det er bra sa de. Jeg likevel tenkt å høre hva andre har hatt. Men jeg må teste om en uke igjen for å se om den har gått opp eller ned. Går den opp er alt bra, så nå krysser jeg fingrene.

Hei du!

Tenkte jeg ville komme med noen trøstende ord til deg. Har prøvd akkurat det samme som deg. Veldig vondt og føles uvirkelig.

Det skjedde da jeg skulle ha nr fire. Hadde tre gutter og var 16 uker på vei med fjerdemann. Fikk litt rosa utflod og små stikkesmerter. Ble redd med en gang, har aldri opplevd det før.

Legen mente det ikke var noe, men stusset på at livmor var ca 12 uker på vei.. jeg var som sagt lengre.

Fikk UL og fant et dødt lite foster på akkurat 12 uker. Uvirkelig, men jeg hadde hatt en følese av at noe ikke stemte. Ville legge meg inn med en gang, men jeg ville bare hjem. Fikk med både stikkpiller og smertestillende og time neste dag..

Tok aldri de pillene, visste kroppen var igang og i løpet av natta kom han ut av seg selv. Høres kanskje ekkelt ut, men jeg syntes det var naturlig. Måtte uansett inn for å fjerne rester, for å unngå for mye blødninger. Men de "tok" liksom ikke babyen min, jeg syntes det på en måte var riktig at det skjedde av seg selv.

I ettertid føltes det tomt og rart men jeg hadde jo de andre tre fra før.

3 mnder etter var det en ny spire der og fikk UL flere ganger for å berolig meg, det var godt! En nydelig prinsesse kom til verden omtrent ett år etter han jeg mistet.

Nå er det nok en liten der. Skal ikke til lege før i uke 14.. ikke mitt valg, men de vlle ikke ha meg inn før uke 12 og måtte flytte time etc. Er ikke urolig denne gang.. "Føler" at det er ok, liksom, men skulle gjerne tatt en titt for sikkerhetsskyld. Har bestemt meg for å ikke stresse med det. Sjelden det skjer flere ganger i livet.

Ønsker deg alt godt. Få deg en UL time eller flere for å berolige deg selv. Du skal jo kose deg med spiren også, ikke bare være redd..

Lykke til!

Fikk en ny time uken etterpå fordi legen var ikke sikker på om det var to...på mandag fikk jeg plutselig brunt utflod og det har forsatt siden. Ringte legen og fikk komme tidligere...der var alt som det skulle. Han sa jeg ikke skulle tenke så mye på det så lenge det var brunt utflod. Skjønner at du er nervøs, jeg var helt spent i kroppen når jeg satt på vente rommet...klarte ikke å sitte stille, gikk frem og tilbake på do. Så forstår deg veldig godt. Jeg skal nok på flere...det koster ja men får bare ikke shoppe så mye fremover :P hihi....men skal det, bare for å forsikre meg. Mulig jeg høres helt på tuppa ut men for min del og sambo så bruker vi penger på det. Man går som regel på privat ul og det koster fra 650 kr og oppover...så samt man ikke har en lege som har ul da.

jeg hadde en MA i mars 08 - og en exu i august 08. Nå er jeg gravid igjen og har gått 9 uker. var på tidlg ul i uke 6 og fikk se bankende hjerte. det hjalp for min usikkerhet! skal nå om en uke på andre ul - og er selvsagt spent igjen. har lite symptomer, men er nok gravid da det ikke er noen endringer i formen. slapp og sliten - og selvsagt større, mer ømme bryst. til deg vil jeg også si at du bør få deg en tidlig ul. prøv og tenk at sa og ma er faktisk ganske vanlig i en kvinnes liv, dessverre. men statistisk sett så vil det gå tilslutt for de fleste av oss som opplever å miste.

lykke til

Jeg hadde en ma som ble oppdaget i uke 12 men fosteret hadde vært dødt siden uke 9. Skjønte egentlig noe var galt siden min ekstreme kvalme forsvant over natten. Nå er jeg gravid igjen og begynner på uke 12 i morgen.Var på ul 10+2 og alt så kjempe bra ut. Hjertet slo fint og den lille bevegde armer og ben så satser på at det går min vei denne gangen:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...