Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Så snart man vil begynne å innarbeide gode søvnvaner hos den lille Man kan egentlig begynne når som helst. Vi har begynt ganske tidlig med begge våre. Første arbeidet vi oss ned fra rundt kl.23.00, og kom til slutt ned til i syvtiden. Med andremann begynte vi med kl.21.00 og er nå nede i kl.19.00. Veldig greit å få det etablert tidlig, første var vel rundt en måned gammel, og minsten noe det samme.
*En rosa og en blå* Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Vi begynte når snuppa var ca 6 uker, og når hun var 7 uker så la hun seg ca 20.30-21, og fra hun var 10 uker har hun lagt seg mellom 19 og 20. Nå er det mellom 18.30 og 19.30 (hun er nå 5,5 mnd)
FrøkenJ Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 hvordan går man frem hvis hun ikke vil legge seg?denne lille damen sovner ikke før mellom 1 eller 3 på natten..viser allerede i 9 10 tiden at hun er trøtt,men vil ikke legge seg. Hun kan sovne i kurven sin eller på armen,og sover kanskje 10 15 min...prøvde igår å legge henne klokken 11 da hun hadde sloknet..våknet etter 5 min og var lys våken...vil så gjerne legge henne før!!
husmus &2 Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Her har vi ingen leggetider, men legger han ved siden av meg på sofaen, og bærer han bare i seng når jeg synes det er på tide og legge meg selv. I går for eksempel sovnet han tidlig, 21.30, og jeg var redd han ville våkne allerede rundt midnatt, men jeg tok han med meg allikevel og la meg sånn i 23 tiden og han sov jaggu til 03.30 gitt. Kan hun sove ved siden av deg eller oppe på deg til du synes det er på tide og legge deg selv? Det funker i hvert fall bra her. Han er 9 uker nå. Gud hvor tiden flyr...
lykkelig78 Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Vi har ei jente på 4 uker, vår første. Har egentlig helt fra starten prøvd å skape litt rutiner rundt legge stunden, slik at hun blir vant til hva som skjer på kvelden. Rundt kl 8-9 tar vi kveldsstellet (vaske, bytter bleie evt bader og tar på pysj) men vi legger henne ikke før hun skal ha kveldsmåltidet sånn ca kl 10.30-11. Den av oss som legger henne tar henne med seg inn på soverommet og gir henne maten der (hun er flaskebarn). Med bare et lite lys på (slik at hun etter hvert skal skjønne at når det er mørkt er det natt, på dagen sover hun med lys på)Når hun viser tegn til å være trøtt og mett legger vi henne i sengen sin og der ligger hun og pludrer litt. Vi sitter ved siden av sengen så hun ser oss, og om hun klager tar vi hånden oppi til henne og viser at vi er der. Gråter hun prøver vi først med smokk (men hun tar ikke den så ofte) elle tar henne opp, men ikke ut av soverommet. Dette har gjort underverker for oss, og det har nå ført til at hun har gått fra å legge seg kl 1.30 til ca kl 11-11-30. Og ofte er det før vi selv legger oss, slik at vi får litt tid sammen før vi skal sove. Vi håper og tror at dette fører til at hun legger seg tidligere og tidligere! Hun er også en veldig rolig baby som sover masse på dage også, så jeg vet ikke hvordan det er med babyer som gråter mye.
AO3 Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Gutten vår på straks tre mnd legger seg fremdeles når vi går og legger oss. Vi samsover, så det er ikke så greit å få til noe annet... Skal forsøke å legge ham litt i den ubrukte (bortsett fra den første natta hjemme) sprinkelsenga på dagtid snart, og ta det derfra...
LilleVildeogMamma Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 sånn er vår jente også...slitsomt...
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Vår baby er 3 mnd og den siste uken har han begynt å legge seg før oss. Før dette var han veldig urolig på kveldene og la seg ikke før i 1-2 tiden på natta. Nå legger han seg i 22-23 tiden og sover helt til i 9 tiden. Han våkner da evt 1-2 ganger for å spise men sovner igjen med engang. Endelig får vi litt tid til kos meg og samboer også. Det er godt å kunne være litt kjærester igjen.
gullis Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 Dette tror jeg varierer veldig fra baby til baby. Vi hadde hørt mye om dette å innføre rutiner tidlig, men for oss ble det mer et slit. Hun var tydeligvis ikke klar for det, og når vi begynte å legge henne tidlig ente det bare med at hun var klar for morgen klokken fire. Og hun hadde gjerne en lang soveøkt på kvelden når vi var våkne men når vi hadde lagt oss og var klar for litt søvn begynte hun å sove i korte etapper. Jeg ble bare kjempe sliten av det. Vi sluttet å legge henne når vi ville og gikk over til å legge henne når hun var klar for det. Etter som ukene gikk og hun ble eldre gikk det seg til. Når hun var ca fire mnd var hun klar for skikkelige rutiner. Da var det kveld når vi hadde bestemt oss for det, hadde vi først gått inn på soverommet kom hun ikke ut der i fra igjen før det var morgen med mindre det var noe helt spesielt. Vi bare trøstet inne på soverommet.I løpet av noen dager var dette helt greit og hun var veldig enkel å legge. Midt råd er å ikke stresse for mye med det, for det vil gå seg til av seg selv etterhvert. Ikke føl at det er noe galt med deg som mor fordi du ikke har kommet inn i rutiner når barnet er 3 mnd. Lykke til:)
FrøkenJ Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 godt å lese at det er flere som ikke stresser..problemet her er at hun ikke vil sove på kvelden/natten. Behøver ikke være grinete eller urolig,bare våken... sover en del på dagtid,men da klarer jeg ikke å holde henne våken,har prøvd litt,men hun sovner uansett. vi samsover også,noe som gjør det enda mer vanskelig å legge henne. Så gode råd om hvordan jeg skal venne henne av samsoving og legge seg tidligere taes imot med stor takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå