Gå til innhold

Kan dere som gir MME se hit litt? Har noen spørsmål :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper dere kan hjelpe meg med svar og tips :)

1. Når man begynner med mme (enten helt fra begynnelsen eller etter å ha ammet en stund) hvordan vet man da hvor mye man skal gi?

Spiser de små bare til de er mette, eller kan man gi dem for mye?

2. Er det mye styr med flaskemating?

Jeg tenker på når man drar ut på tur f.eks. Eller som min snuppe, hun blir sulten SÅNN - å da skal maten serveres tvert før hun blir hysterisk. Tar jo en stund å tilberede mme...?

3. Hvor mange flasker behøver man for å slippe å koke hele tiden?

4. Er det verdt å kjøpe en sånn flaskesterilisator?

5. Skal flaskene vasken for hånd før de kokes (i såpe da, eller?), eller kan man vaske dem i oppvaskmaskinen før koking?

6. Må man koke dem hele tiden, eller kan man slutte med det når barnet blir litt større?

7. Har du noen gode tips som gjør flaskemating enklere?

Takker for alle svar :)

Skrevet

Nå gir jeg ikke mme lenger, men de første 6 leveukene til mini bestod av nan og flasker - så jeg lærte jo litt :)

1. Det står bak på pakken hvor mye man kan gi barnet, avhengig av barnets alder. Dette er kun en veiledning, og stemmer ikke alltid. Nå vet jeg ikke hvor gammel jenta di er, men er hun feks 1 mnd ville jeg fylt opp til 150 ml for å se hvor mye hun drikker. Husk å ta rapepauser ofte, for så å tilby flasken igjen. Smokken på flasken kommer såpass langt inn i munnen at hos noen barn vil sugerefleksen bli utløst selv om barnet er mett - noe som igjen kan føre til mageknip. Med pupp er det litt enklere å bare vri hodet unna :)

2. Ja, det er en del styr for å være helt ærlig. Det er derfor jeg gav alt for å klare å fullamme. Men det går ann å forenkle det ganske bra; Kok opp vann og ha ca 3/4 av det du trenger i flasken - sett i kjøleskapet. Ha resten av det kokte, varme vandet i en termost, og gå til innkjøp av avent sin pulverdispenser. Når babyen blir sulten har du det varme termost-vannet i flasken som allerede inneholder kaldt vann - slik blir det perfeekt temperatur. Ha så i pulveret som du allerede har målt opp.

På denne måten går det ganske enkelt å dra ut på tur også :)

3. Vi hadde 6 flasker, og kokte 1-2 ganger om dagen

4. Det vet jeg ikke. Man må jo uansett vaske flaskene først, og når man først står der på kjøkkenet så kan man like så godt ha de i en kokende gryte - tenkte vi hvertfall.

5. På sykehuset sa de at de skulle vaskes i zalo før koking, men regner med at det går like greit å ha de i oppvaskmaskinen.

6. Man kan slutte når barnet blir litt eldre, men husker ikke når ...

7. Tja - sa vel tipset mitt litt over her. Står også mye fint på flaskeposten.no

Skrevet

1. Du kan ta utgangspunkt i hva som står på pakningen på alder og hvor mye. Dette behøver ikke stemme, noen spiser mer og noen spiser mindre. Min gutt har hele tiden fått så mye han vil ha.

2. I begynnelsen før jeg skjønte de enkle triksene var det jo litt styr med flaskemating, men lærte etterhvert ett veldig godt tips, siden min gutt var som din, skulle ha mat SÅNN.. nyttet ikke å varme opp i vannbad, eller ha glovarm mme for så å avkjøle - tar jo evigheter.

Jeg forberedte alltid (både hjemme og ute på tur) en termos med kokende vann. En flaske med kokt kaldt vann. Dette var klart hele tiden.

En pulverdispenser med ferdig oppmålt pulver.

Når lillegutt var sulten blandet jeg varmt og kaldt vann til riktig temp, blandet i pulver og klar ferdig gå! Tar 30 sekunder.

Jeg blandet i mme ved 70 grader da og da gjorde jeg det sånn:

145 ml ferdig mme:

Kokt vann til ca 70 ml

Iskaldt vann opp til ca 110 ml

Tok i pulver og ristet

Fyllte opp med iskaldt vann til 145 ml - Melken var klar til å drikkes.

Vet mange ikke blander pulver ved 70 grader, men ved 40 grader.

Det er helt ok.

3. Vi hadde 7 flasker. Da steriliserte jeg en gang om dagen.

4. Jeg synes det var mer praktisk med flaskesterilisator, noen synes det er like greit å koke i kjele. Hadde jeg fått ett nytt flaskebarn, ville jeg tatt frem sterilisatoren igjen - uten tvil.

5. I følge flaskeposten.org skal flaskene først skylles i kaldt vann.

Så vaskes i varmt zalo vann og skylles i så varmt vann du klarer før du putter de i kjelen eller sterilisatoren.

Vet ikke hvor gammel jenta de er, men de anbefaler vel å koke/sterilisere de 4 første mnd.

6. Sluttet å sterilisere flasker når han var ca 7 mnd, men det var fordi jeg synes sterilisatoren var mer praktisk enn oppvaskmaskinen, siden den ikke går så ofte - orker bare ikke ha den på benken lenger. :-)

7. Blande kaldt og varmt vann er det beste tipset jeg synes ved flaskemating. Dessuten blir alt en rutine etterhvert og jeg synes ikke det var noe pes i det hele tatt etterhvert. Positivt med flaskemating er:

Pappa kan også ta del i mating

Enklere å få barnevakt når man virkelig trenger det.

Man trenger ikke tenke på hva man putter i seg selv

Min gutt spiste hver 4 time siden fødsel, sov godt på nettene, vet ikke om det har med mme å gjøre eller bare flaks. :-)

Man slipper amme bh'er og lekking av melk. :-)

Jeg ville jo selvfølgelig heller ammet gutten min, men valgte å fokusere på det postive når det ble som det ble.

Skrevet

Sjekk ut www.flaskeposten.org - der står det veldig mye bra.

Skrevet

Jeg ammer denne gangen, men gav mme med førstesnuppa så kan prøve å svare på spm dine, det jeg husker fra den tiden iallefall!

1) Vi bare laget en god flaske egentlig og så såg vi hvor mye hun trengte utifra hva hun drakk. Så justerte vi etterhvert som hun tydelig viste at hun trengte mer, det merker du fort :)

2) Hvis du skal ut på tur en plass der du ikke har mulighet til å varme opp så er det greit å ha med kokt varmt vann på termos, så går det kjapt. Ellers hvis du er på kjøpesenter e.l. så er det alltid en kafe e.l. som har micro.

3) En pr måltid i løpet av en dag pluss en i reserve. Da kan du koke alle opp på kvelden etter siste måltid. Hadde vi iallefall :)

4) Har jeg aldri hatt, kokte i begynnelsen og så etterhvert ble de vasket i oppvaskemaskinen.

5) Vi har skylt flaskene for å få vekk melkerester og så kokt de, ikke brukt såpe.

6) Når baby er 3 mndr kan man slutte å koke flaskene. Etter det så tok vi de i oppvaskemaskinen på 60 grader.

7) Kok opp vann til å blande mme på kvelden, og sett i kjøleskapet (holder vel ca 24 t) så du slipper å stå med en hylskrikende baby på armen og koke vann, akkurat når hun er sulten. Ellers så vet jeg ikke helt..Er et par år siden jeg holdt på med dette, men er snart ferdig å amme så ikke lenge til jeg skal i gang med litt mme selv ;)

Skrevet

Hei HppyFreak - ser du har fått mange svar alt, så jeg gjentar ikke det de andre har skrevet.

Jeg syntes det var mye styr i staren, da spiste snuppelure 9 - 10 flasker i døgner, og små porsjoner hver gang. Dette medførte mye koking også, og jeg var hele tida redd for at noe uforutsett skulle skje og at jeg dermed ikke kunne mette jenta mi. (Har lett for å bekymre meg) Ble også veldig fiksert på mengdeanvisningene som står på pakken. Men etter 8 uker ble alt VELDIG mye enklere, hun begynte å bli sulten til faste tider, sov hele natta uten mat, og jeg fikk styr på kokinga. Nå er hun snart 4 måneder og spiser 5 ganger per dag. Selv om jeg helst ville ammet tror jeg faktisk ikke det er mer styr med mating for meg nå enn for dem som ammer. Ser jo at mange feks ammer veldig ofte på natta, da sover jeg min søte søvn. Mannen min har stått opp og gitt henne første flaska hver dag i jula, så jeg har sovet til 0900 hver dag:)

Tips:

-Hvis jenta di spiser saaaakte kan du ha et halvliterglass (feks kaffeglass fra ikea) med glovarmt vann på bordet, når jenta har pause i spisinga setter du flaska oppi vannet, slik at melka holder temperaturen. (Dette kan du ikke gjøre i mer enn en time, da må du lage ny mme)

- litt malt i flaskene gjør at magen til barnet ikke blir hard

- vær bevisst på at det skal være en god stund både for deg og barnet. Hold barnet tett inntil deg og ha øyenkontakt (hvis hun har åpne øyne når hun spiser,da;) Ha det gjerne litt stille i rommet. Slå av tven. (Dette foretrekker i alle fall jeg) Pass på å ha lave skuldrer, jeg sleit med vondt i nakken og skuldrene i starten.

- vær stolt og glad for at du kan mate barnet ditt og gi god omsorg!

- Lykke til!!

Skrevet

Ser at du har fått svar på det meste, jeg vil bare slå et slag for mikrosterilisator til å sterilisere flasker i mikrobølgeovnen.

Jeg er andregangs flaskemamma (pga ekstremt lite melk) og må si at rengjøring av flasker denne gangen er som en drøm i forhold til sist da jeg kokte flasker i kjele på ovnen.

Vi har 10 store flasker + 2 små (Avent) og vasker kun en gang i døgnet. Nå rekker vi ikke å bruke alle flaskene i løpet av et døgn (han er 4 mndr nå), men syns det er godt å ha mange flasker slik at man ikke behøver å stresse med å vaske flasker hvis man har det travelt :-)

Vi vasker flaskene, enten i zalo i oppvaskkummen, eller i oppvaskmaskina (ikke smokkene i maskin), putter de i mikrosterilisatoren - 2 min på full styrke - og vips så er flaskene sterilisert!

Jeg kan ikke få poengtert godt nok hvor mye enklere dette er enn koking i kjele, hele flaske"styret" jeg husket fra sist gang er forsvunnet :-) Vi har Avent-sterilisatoren til våre Avent-flasker, kostet 299 kr, og verdt hver eneste krone.

Jeg syns ikke det er mye styr med flaskemating, tvert om syns jeg det er ganske behagelig at pappan kan få trå til 100 %, jeg kan både være ute og sove uten å måtte tenke på mating.

Når man "får teken" på dette med termos/dispenser/etc er det ikke særlig mye mer styr enn amming, OG man slipper unna debattene omkring offentlig amming :-)

Bare for å ha det sagt: Jeg er ikke fanatisk flasketilhenger, men etter å ha strevd med amming (og overgang til MME med tilhørende dårlig samvittighet) noen uker i begynnelsen, fant jeg ut at det slettes ikke er så ille å være flaskemamma likevel.

Skrevet

Hulda77: Disse posene må være kjekke å ha på reise, men blir jo veldig dyrt til hjemmebruk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...