Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har noen sp.mål om den nye ekteskapsloven.

Etter insemenasjon på stork i november venter vi nå et lite nurk i august om alt går som det skal:)

Det vi lurer på er om vi da faller inn under den gamle eller den nye loven?

Hvordan sikrer man at barnet får to juridiske foreldre fra fødselen av?

I den nye loven står det: Ektefellen/samboeren må ha gitt skriftlig forhåndssamtykke til assistert befruktning. Er det tilstrekelig å ha skrevet under på papirene fra stork eller er det noe annet som trengs her?

Takknemlig for alle innspill om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Sjekket litt rundt dette da vi brukte åpen donor, og så langt ser det rett og slett ikke ut til at noen vet helt. Loven sier skal ha gitt samtykke, mens retningslinjene som ble sendt ut på høring fra departementet sa noe slikt som at samtykket måtte være gitt på et spesielt skjema. Men disse retningslinjene er ikke vedtatt ennå, og bl.a LLH protesterte på formuleringen i sitt høringssvar. Dessuten ble det også i forslaget til retningslinjer tatt høyde for at man skulle kunne gjøre unntak.

Antagelig vil dere falle under den nye loven. Om ikke bør dere lage et mediehelvete uten like, og så vil antagelig noen bestemme at dere faller under den likevel...

Gratulerer så mye med spire, forresten! =)

Skrevet

mener å huske Olemick Thommessens innlegg under debatten at lesber måtte, som "alle andre" prøve på andre måter i et år før de kunne få tilbud om inseminasjon... vet ikke om det betyr at en også må ha registrert seg som "prøver" i et år, før en kan regner med å ha oppfylt alle lovens krav og bokstaver...?

Lykke til!

Vi er i full gang med å skrive adopsjonssøknad -

Skrevet

Da har jeg fått bekreftet fra et venninnepar som er i helt lik situasjon som dere, at de IKKE må stebarnsadoptere. De har brukt åpen donor på Stork, så hvis dere har åpen donor slipper dere faktisk unna. Dvs at dere må fylle ut et skjema, men dere slipper all dokumentasjonen som vanligvis legges med en søknad.

Lykke til med alt :)

Skrevet

Takk for innspill alle sammen.

Er det skjema for samtykke til assistert befruktning eller hvilket skjema er det?

Hvor finner man dette skjema?

Har ikke funnet noe.

Skrevet

Hei igjen,

nei, jeg tviler på dette skjemaet finnes. Det var som sagt et forslag i høringsutkastet fra departementet at det skulle være et spesielt skjema som ble signert av kommende medmor før befruktning, så vidt jeg kan huske. Men det ble protestert mot det i hvert fall i høringsuttalelsen fra LLH, og forskriftene er ikke ferdige ennå.

Høringsutkastet fant jeg et eller annet sted via regjeringen.no, og høringssvaret til LLH tror jeg de har på websidene sine - evt kan dere ta direkte kontakt med Karen Pinholt i LLH, var hun som stod som avsender.

Men jeg vil gå ut fra at det går i orden, så lenge dere har åpen donor.

Skrevet

Har lest foreskriften før men blir ikke helt klok på hva som trengs.

Det står: Ei kvinne som skal reknast som medmor skal ha gjeve skriftleg samtykke til assistert befruktning før behandlinga skjer.

Har hørt rykter om at dette skal være på et fastsatt skjema, men finner ikke noe mer om dette.

Gav jo samtykke på papirene fra Stork, så kanskje dette er nok?

Takk for svar alle sammen:)

Skrevet

Den linken jeg la med er en oppdatert versjon. Jeg har lest de eldre versjonene og da ser jeg de har sløyfet det med at dette samtykket skal være på eget skjema, så da regner jeg med at det er greit med det man signerer på klinikken, håper det i hvertfall :)

Det står at man skal søke om medmorskap på et eget skjema, men dette kan jeg ikke finne noen steder, har du funnet noe sånt enda?

Skrevet

Har ikke funnet noe skjema nei så kanskje det er tatt bort fra loven?.

Får bare vente å se om det kommer noe. Har jo litt tid siden vi bare er kommet til uke 11:)

Skrevet

Skal høre med LLH om de vet noe, si ifra hvis du skulle finne det :)

Vi er i uke 16 og har sånn sett god tid vi også, men jeg vil gjerne bli ferdig med den prosessen så fort som mulig :)

Skrevet

"Ei kvinne som skal reknast som medmor skal ha gjeve skriftleg samtykke til assistert befruktning før behandlinga skjer. Folkeregistermyndigheita kan i særlege tilfelle godkjenne samtykkje gjeve etter behandlinga har funne stad."

Vi var i Danmark på tirsdag denne uken, og i forrige uke ringte vi NAV flere ganger, de kunne ikke finne dette skjemaet det er snakk om. De virket veldig fortvilte, da de forsto at det hastet. Må jo underskrives FØR inseminering/behandlingen skjer. Ettersom NAV/myndighetene ikke klarer å fremskaffe disse skjemaene, altså ikke klarer å formidle viktige dokumenter, som gjør loven gjeldende, må vi nødt å komme under "særlige tilfelle" i lovteksten over.

Håper det ordner seg for oss alle, ganske viktig med to juridiske foreldre allerede ved fødsel!

Skrevet

Får håpe det holder med den godkjenningen begge parter må signere hos klinikken, noe annet synes jeg ville være rart.

Men et annet skjema/blankett jeg lurer på hvor man finner er dette:

"Søknad om å få fastsett medmorskap skal ein skrive på fastsett blankett og sende til folkeregistermyndigheita. Søkjar kan sende søknad så snart den assisterte befruktninga har funne stad."

Har noen av dere andre noe kjennskap til dette?

Skrevet

Ingen kjennskap til skjemaet nei. Har søkt en del på nett men finner ikke noe som ligner en gang.

Vi får vel bare vente å se.

Håper dere gir et vink her om dere finner noe:)

Skrevet

Hei! Var i kontakt med norge.no (informasjonstjenesten til departementene) siden Folkeregisteret ikke kjente til dette fastsatte skjema. De oppfordret oss til å skrive en søknad - og vi kommer til å legge ved svaret vi fikk fra norge.no.

Skrevet

Har vært i kontakt med Barne- og Likestillingsdepartementet og fikk der beskjed om at den fastsatte blanketten for søknad om medmorskap og skjema for samtykke ikke er klar enda. Fikk beskjed om å ta kontakt med Folkeregisteret for å høre når dette er på plass. Snakket akkurat med en hyggelig dame fra Folkeregisteret som kunne bekrefte at disse blankettene ikke var på plass enda og at de heller ikke var blitt informert om at dette skulle benyttes (?). Jeg spurte om det var mulig å sende inn en søknad uten disse skjemaene og om det var folk klare der til å behandle disse sakene, dette måtte hun sjekke opp og skulle gi meg en tilbakemelding. Så da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente i spenning....

Hold oss oppdatert om hvordan det går med søknadsprosessen deres :)

Skrevet

Nå er jeg rimelig oppgitt her, fikk telefon tilbake fra damen hos Folkeregisteret og fikk beskjed om de har mottatt et informasjonsskriv som kan fortelle at 2. mars 2009 vil det fastsettes rutiner for registrering av medmorskap, det vil si at det pr. i dag ikke finnes rutiner for hvordan disse søknadene skal behandles, med eller uten den fastsatte blanketten. Fikk et tips om å ta kontakt med Personregisteret i Hammerfest som mest sannsynlig skal behandle disse søknadene (dette var også veldig uklart), men heller ikke der hadde de rutiner klare for å behandle disse sakene og damen tipset meg om å ta kontakt med Justisdepartementet som fastsetter lovene. Hun kjente ikke til loven som er vedtatt om fastsetting av medmorskap og kunne derfor ikke hjelpe meg.

Er det virkelig mulig at det skal ta sååå lang tid å få rutiner på plass om en lov som ble vedtatt 01.01.09?? Så foreløpig er jeg litt tilbakeholden med å sende inn noe søknad med tanke på at våre søknader blir lagt i en haug og glemt bort....

Skrevet

Er det mulig?

Får vel bare vente. Det går vel greit for oss som ikke venter noen før i sommer. Jeg regner med at søknaden blir mer som en formalitet og ikke vil ta lang tid å behandle. Kan selfølgelig ta feil her også.

Fryktelig kjedelig for de som skal ha nå, eller har fått, at dette ikke var i orden når loven tredde i kraft!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...