Gå til innhold

Kan noen hjelpe! ang. problemer med legging og soving på natta.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei tulle på snart 16 mnd som den siste tiden har blitt veldig vanskelig å legge+ urolig på natta. Hun har for så vidt alltid vært litt urolig på natta, men det har vært nok å gå inn til henne å si natta og legge henne ned, så har hun roet seg.

Nå er det derimot ikke så enkelt lenger... Det har blitt slik at jeg eller min mann må ligge på madrass ved siden av sengen hennes, visst ikke roer hun seg ikke.

Når hun legger seg er det slik at vi må sitte ved sengen hennes å holde henne i hånden til hun sovner....

Har de siste to kveldene prøvd en ferber-light ( ingen kritikk, takk! ), men ikke gjort noe med problemet på natta... Synes også at det er forferdelig å høre henne gråte slik!

Noen med erfaringer og gode råd?? Vi begynner å bli ganske fortvilet over mangel på søvn, i tillegg venter vi nr. 2 om 3 mnd, og skulle gjerne hatt orden på kveld og natt før det...

Tusen takk for svar!!!

Skrevet

jeg var på et foredrag for en del mnd siden, om barn og søvn, og helsesøstra som holdt foredraget (er forfatter med et par bøker bak seg, husker ikke navnet hennes) var veldig fan av ferber (eller trøstekuren som hun valgte å kalle den!)

sara var vell bare fire mnd når vi var på dette foredraget, så jeg har hatt alle rådene hennes friskt i minne når vi har etablert søvnrutiner hjemme.

så mine tips, fortsett med ferber, vær konsekvente! veldig, veldig viktig. dersom du halvhjerta forsøker en ferber, og gir opp etter en time, har barnet ditt grått i en time for ingenting, til ingen nytte. og det er jo slemt!

ikke legg dere på rommet hennes, gå ut! dersom hun blir vandt til at du eller pappan alltid ligger på rommet, er løpet kjørt, ikke gi henne den vanen.

hun er jo trygg og føler seg mest sannsynlig trygg, så det er ikke noe vits i å gi henne uvaner. gå ut av rommet, ikke stå der inne i mørket som en statue som ikke sier noe, dette er ganske forvirrende for barnet.

ferber er jo ikke så grusomt! når barnet gråter av syting og ikke en reell gråt av frykt/utrygghet, er ikke foreldrene grusomme dersom de lar barnet gråte. ja, det er ikke alltid like lett å høre på, dersom det blir for vanskelig, få mannen til å stille opp, og du tar deg en tur ut!

Skrevet

vi benyttet oss av noe annet, vi følte at etter 5 min. så ble hun bare h ysterisk så vi gjorde det slik:

gråte 1 min. = gå inn, si god natt, legge ned og gå ut

gråte 1 min.=samme som over

SÅ gikk vi over til

2 ganger 2 minutter, 2 ganger 3 minutter osv.

men vi holder det aldri gående til over 5 min fordi det førte til at hun ble hysterisk og ikke gråt for å få oppmerksomhet. jeg klarte fint å høre forskjell på dette.

Ja det var ikke så lett i starten, men dag 1 brukte vi 40 min. , så gikk det over til 20 min. så 10, så 5 og nå sovner hun om kvelden etter 1 minutt!

(altså hun gråter seg ikke i søvne, det er ikke det vi ville oppnå!).

Vi har litt mere trøbbel om dagen, men bare fordi mannen min ga opp og plukket henne opp en gang;) (dette husker de LENGE).

Vel, ingen råd passer til alle barn, men dette funket for oss:)

Ønsker dere lykke til

ps. når vi fikk leggerutinene i orden, gikk det også bedre om natten. i starten pleide vi å stå hos henne til hun sovna, for å så snike oss ut når hun sov. Det funka IKKE, dette prøvde vi i 2 mnd. men etter at vi også om natten gikk inn, ga smokk og sa god natt så har hun sovet HELE natten frem til kl 7!

Skrevet

Tusen takk for svar!!

Da lurer jeg på om det er lurt å gjøre som vi gjør nå, med å kjøre denne ferber-light på kvelden, og ta natta etter hvert, eller ta alt i en smell? Synes det virker så hardt å gjennomføre dette hver gang hun våkner på natta også...

De to kveldene vi har gjennomført dette nå, har det tatt 1 time før hun har fallt til ro. Synes dette er lenge med gråt, selv om vi har gått inn hvert 2. min. gjennom hele timen...

Skrevet

igjen, MINE tanker...sier ikke at det ejg sier er riktig:

Det vi gjorde var å ta alt samtidig fordi vi følte at dette hører sammen....hun testet oss bare. Første natten tok pappan, han ga seg kl 4(da hadde hun våknet hver 15.minutt fra kl 10 om kvelden til 4 om morran). Neste natt gjorde hun det samme i håp om at vi ga oss kl 4, men da var det jeg som tok henne. Hun sovna halv 5 og våkna 2 timer senere. det hjalp LITT...

Så..natten etter det våknet hun hver halvtime frem til kl 4, men så sovna hun...også plutselig sov hun hele natten gjennom.

jeg oppfatter det slik at hun VET at hun kan tvinne oss rundt lille fingeren, og når hun da skjønte at det ikke funka så ga hun seg fort og er MYE blidere også om dagen!

igjen, lykke til og man må vel trolig bare prøve seg frem!

HVis dere IKKE er konfortable må dere ikke gjøre det, fordi de merker det jo om dere egentlig ikke liker dette. Da blir det jo enda vanskeligere for henne å roe seg!(når hun tror at foreldrene ikke synes det er en god ide)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...