Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #1 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg ser at mange av dere tenkter på vendig av babyer som ligger med hodet opp i stedenfor ned. Jeg ville bare si at dere skal vite at det er en viss risiko med dette. For det første må dere få sjekket opp på UL hvordan babyen ligger og hvordan morkake og navlesnor ligger i forhold til om det er ok å prøve å snu babyen. SOm regel er det en grunn til at babyen ligger slik den ligger, mest sannsynelig for at den har funnet den stillingen som har vært best med tankte på den plassen og de forholdene den har i magen. Dersom navlesnoren skulle bli tvinnet rundt kroppen eller halsen i forsøk på å snus, kan dette være svært farlig. Så husk å få nok informasjon før dere går med på å vende.... Lykke til! Og KS kan ofte være den beste løsningen, da får man ut babyen i kontrolerte omgivelser med leger tilstede, og ikke bare jordmødre som prøver sitt beste... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139373696-husk-at-vending-kan-v%C3%A6re-veldig-farlig-uten-ul-og-s%C3%A6rdeles-kontroll/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guttemamma75 Skrevet 4. januar 2009 #2 Del Skrevet 4. januar 2009 Skjønner ikke helt dette innlegget.. Det er da ingen leger som forsøker vending uten å ha avklart leie til babyen ved ul????? Og ja, stemmer at det er risikoer ved å forsøke vending, men man blir jo observert både før under og etterpå en god stund. Greit at folk skal være oppmerksomme på at det er en risiko med prosedyren, men det burde nå egentlig folk spørre om (eller egentlig informeres om automatisk da..) uansett hvilken prosedyre det gjelder som de ikke har vært igjennom før... Dette virker som et skremselsinnlegg og oppfordring til ks.. Det aller beste for babyen er å bli født vaginalt og ca 50% av de som forsøker å føde barn i seteleie får det til.... Det at de resterende 50% likevel ender opp med å ta hastesnitt er i seg selv ikke noe godt argument for at alle skal ta ks når barnet ligger i seteleie.. Jeg hadde barn i seteleie og fikk utført vendingsforsøk - det gikk helt fint men fungerten ikke. Forsøkte å føde vaginalt men det gikk ikke så da endte det med hastesnitt.. Hadde ikke valgt annerledes hadde jeg fått valget igjen i dag!!!!!!!!! Følte meg godt ivaretatt under både vending og fødsel/keisersnitt.. Om du har barn i seteleie så ikke hør på anonyme på bim som ukritisk oppfordrer til en stor operasjon som jo faktisk ks er - snakk med din jordmor og lege og få råd fra de som kjenner deg og din situasjon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139373696-husk-at-vending-kan-v%C3%A6re-veldig-farlig-uten-ul-og-s%C3%A6rdeles-kontroll/#findComment-139373776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mama B Skrevet 13. januar 2009 #3 Del Skrevet 13. januar 2009 Skriver under på den "lille M + st. hans gutten". Dette virker som skremselspropaganda. Jeg var selv på et vendingsforsøk som ikke fungerte, men jeg ble nøye observert lenge både før og etterpå. Deretter tok de rtg av bekkenet, og det var god plass til fødsel. Så lenge det er god nok bekkenplass er det ingen større risiko med å føde setebabyer vaginalt. Det kan bare ta litt lengre tid! Selv fødte jeg lillemann i seteleie på 3 timer. Null problem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139373696-husk-at-vending-kan-v%C3%A6re-veldig-farlig-uten-ul-og-s%C3%A6rdeles-kontroll/#findComment-139440981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2009 #4 Del Skrevet 18. januar 2009 JEg ville bare gi litt informasjon på hva det kan medføre. Og jeg har selv snakket med lege angående dette, og det er f.eks en ganske stor risiko ved vending, for det første så venter de jo lengst mulig med vendig fordi faren er stor for at ungen skal snu seg igjen, og jeg sier bare: kanskje det er en grunn til at den velger seteleie??? En annen grunn til at de venter er at det kan oppstå komplikasjoner som gjør at det må utføres hastekeisersnitt og da vil de ikke at babyen skal være prematur.. Så det er ikke bare bare å snu/vende, og som dere selv skriver, det fungerte jo ikke så bare for dere...??? Hilsen meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139373696-husk-at-vending-kan-v%C3%A6re-veldig-farlig-uten-ul-og-s%C3%A6rdeles-kontroll/#findComment-139468696 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå