*Mamma og lille gull* Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Hei Jeg synes jenta mi virker litt skeiv, at hodet heller litt mer mot den ene siden og lurer på om det kan være kiss. Har sagt til helsesøster og barnelegen at hun har en favorittside, men hun snur hodet fint til begge sider så de har ikke sagt noe mer om det. Hun er veldig sterk og spenner ofte hele kroppen, det har hun gjort hele tiden. Hun er nå 3 1/2 mnd. Er det veldig sent å oppdage det nå? Har dårlig samvittighet for at jeg ikke har stilt spm ved det før, men visste ikke noe om det før jeg leste om det her inne og tenkte ikke så mye mer på det siden helsesøster og barnelegen ikke sa noe mer. Hvem er det lurt å ta kontakt med? Helsesøster, barnelegen, fastlege eller direkte med manuell terapeut? Kan barnelege henvise til m.t.? Uff Kjenner at jeg bekymrer meg masse nå. Noen andre med erfaringer ang dette?
*Mamma og lille gull* Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. januar 2009 Ups.... Ser det er en stund siden sist ja... Er jo ikke lenger høygravid, hehe
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Jeg ville nok tatt direkte kontakt med manuell terapaut, da det ikke er alle som vet nok om dette til å gi deg de rette rådene. Ta en titt på www.kiss-kidd.no (under behandlere), der ser du manuelterapauter som har erfaring med KISS. Det er ikke spesielt sent å oppdage det nå, det er mange som det oppdages mye senere på, men jo tidligere, jo lettere er det å behandle slik jeg har forstått det. Lykke til!
mama73 m/tre søte små Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Hei! Gutten min har også en helt klart favorittside, men kan allikevel bevege hode fint til begge sider, men jeg har sett så tydelig at han heller mot en side, og særlig på bilder og etter at jeg ble bevisst på dette. Har også lest endel om KISS og tenkte at det kunne være et snev av dette. Da vi hadde gruppefysioterapitime på helsestasjonen (med barselgruppa), spurte jeg fysioterapeuten om hun kunne se på nakken hans etter timen. Hun gjorde det og mente at han var et tvilstilfelle. Jeg fikk en time hos henne et par dager etterpå, og hun så tydelig at han var skjev, men hun mente at han fortsatt var i gråsonen da han kunne bevege hodet til begge sider. Men jeg var utrolig heldig da hun har et godt samarbeid med en manuell terapeut som vi ble henvist til. De to hadde også sammen hatt et prosjekt om KISS, så jeg kunne jo ikke ha kommet til mer rette personer! Manuell terapeuten mente også at han var et tvilstilfelle, men trykket på noen punkter i nakken hans, og etter kun EN time hos henne så var han mye bedre. VI skal tilbake noen ganger til og blir godt fulgt opp. Vi stimulerer han til å bruke den andre siden, og har lært endel gode øvelser hos terapeutene som funker! Viktig at det er øvelser som du kan klare å gjennomføre hver dag, for av erfaring så kan trening fort gå bort en dag da det er andre ting som kommer i veien. Derfor være bevisst på løftestillinger, bærestillinger osv, samt å legge dem på magen så ofte som mulig. Det er absolutt ikke for sent å oppdage dette nå! Fram til barna er fem år er det mye som kan gjøres, og når de er så små som nå er det veldig gode forutsetninger for at de blir helt "bra" (det er jo ingen sykdom - viktig å huske!). KISS er utbredt, men omstridt, så det er mange i helsevesenet som ikke vil vedkjenne dette, så lurt å komme til kompetente fagfolk. Står en artikkel om dette også i nyeste nummer av Foreldre & barn. Ellers, sjekk ut linken til hun over her. kiss-kidd.no. Behandlingene er gratis hvis de påviser at det er KISS. Har en venninne som har vært på barneklinikken i Oslo sentrum, hvor de er spesialister på dette. Ellers så anbefaler jeg Agnes på stadion fysikalske på Kjelsås hvor jeg har vært:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå