Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #26 Skrevet 10. januar 2009 er helt sikkert ikke noe i veien med jenta de. Om ungen din har PWS, så har jenta mi Downs;-) De er jo også glad i mat, sant...he he Jenta mi er akkurat som de, bortsett fra det med fingrene i halsen. men hun har også spist så mye at hun ble uvel og kastet opp om natten (vi fulgte ikke med hvor mye hun egentlig spiste). Hun kan spise både to og tre brødskiver til frokost, og sikkert en youghurt på toppen av det, men vi gir henne "normal" mengde mat og tenker litt over hva vi serverer da hun er stor og tung.(og lang) Hun krabber også rundt som en høne og plukker mat fra gulvet, hyler og strekker seg etter fruktskåla så man nesten ikke kan snakke i samme rom som henne og hun blir altså tilsynelatende nesten aldri mett (vi kaller henne "den lille larven "aldrimett":-) Hun har vært både stor og sulten helt fra fødelen av. Alle sier at hun kommer til å ta av litt når hun begynner å gå...vel...la oss virkelig håpe det..Hun har gått i en mnd og jeg ser ingen foskjell. Hun er mye syk og da sier man jo at det er godt de har litt å gå på.. Men jenta mi har aldri fått dårlig matlyst når hun er syk heller:-/ Hvor stor er jenta di? Vi gir maks en youghur om dagen, ingen juce eller søte drikker. Vi gir ikke mme lenger (hun fikk kun en gang for dagen, 150 ml)og vi gir mye grønnsaker og frukt.
May-juli07+mai09 Skrevet 10. januar 2009 #27 Skrevet 10. januar 2009 Hei HI Vår sønn er oxo sånn.... går i mat, mat, mat, mat!!!!! Jeg tenker slik at mads er høy, tynn, veldig aktiv, livsglad, sover bra og er generelt i godt humør og da er det ikke noe galt med han, bare at han er enormt glad i mat!!!!! Akk som jeg er enormt glad i sjokolade ;P Så hvis hun er normal i vekten, og i bra sinns- og allmen tilstand så skal du ikke bekymre deg så mye!!!! Og ja jeg gir mads mat når han vil ha!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #28 Skrevet 10. januar 2009 HI her... Tusen takk for alle svar:) Blir lettet når jeg hører at det er flere som har det på samme måte..I våres omgangskrets er de fleste barna stikk motsatt..Lite interessert i mat, og foreldrene føler de spiser for lite..og noen befinner seg selvfølgelig midt i mellom disse ytterkantene...Aldri sett, eller hørt om noen som er så ekstreme som jenta vår.. Jenta vår er nå 13 mnd, og på 1.års kontrollen veide hun 11,1 kg, og var 78 cm lang. Tror dette tilsvarer nest øverste kurve..(Her har hun ligget siden 6 ukers kontrollen) Hadde selvfølgelig veid mye mer, hvis hun hadde fått spise det hun selv ønsker. Veide 3, 5 ved fødsel, og 6 kg. 5 uker etter på (på 6 ukerskontrollen). På den tiden drakk hun det hun ville av melk, og var oppe i ca 200 ml pr flaske...Etter dette (og forsiktig ytring fra HS, om at dette var litt mye), begynte vi å redusere maten til mer normale mengder..La seg etter dette fint på nest øverste kurve.. I dag spiser hun 1. brødskive, 1 middagsglass, 1 god porsjon med grøt+ litt mme til 2 av disse måltidene (morgen+kveld) + 1 frukt(av og til fruktpure`i stedet) i løpet av en dag..Dette regner jeg som helt normalt.. Problemet er som sagt dette ekstreme fokuset på mat..og at hun aldri stopper å spise når hun får fri tilgang(forklart i hovedinnlegg) Du som skriver at 1/100 normenn har dette PWS syndromet...Hvor har du funnet disse tallene?.. Hvis dette stemmer blir jeg enda mer bekymra. ..Alle stedene jeg har lest. står det 1/15 000..Blir jo enom forskjell der:)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #29 Skrevet 10. januar 2009 gutten min er også veldig lik jenta di. han veide 3,2 ved fødsel og ca 6 på seksukers kontrollen. ca 12 kilo ved 1 år og nå veier han ca 15 kilo, og er 19 mnd. han går fortsatt alt for mye opp.. og ligger over øverste kurve. han har vært ekstremt utålmodig og blitt nærmest hysterisk når jeg har lagd mat, særlig middag som tar tid. men etter han begynte i bh har det blitt mye bedre. de sa til meg at de ikke orket det maset, og valgte å overse han. etter litt tid skjønte han at han måtte vente. jeg har fotsatt ikke helt roen hvis han skriker, prøver da ofte å avlede ahn i stedet for at han må finne seg i å vente. det tror jeg er dumt. etter ca 16 mnd har han også blitt mye mer kresen. førs kastet han i seg alt, nå sier han nei til masse. det dumme er at det stort sett er frukt og grønnsaker. på kaker og boller osv er han ustoppelig, og hvis vi er på besøk og noe kommer på bordet så kommer han løpende mens han sier nam, nam. jeg syns ikke datteren din spiser mye. det gjør ikke min gutt heller (mer enn mange småspiste) men jeg ser at han er rolig. han kan sitte lenge med bøker, se tv osv, og får derfor ikke "trimmet" nok. jeg har slått meg til ro med at vektøkningen vil stoppe opp, og er nå godt fornøyd med store armmuskler!!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #30 Skrevet 10. januar 2009 Så bra at det har gått seg litt til..Håper det samme vil skje her, når hun begynner i bhg til høsten.. Jenta vår er også ganske rolig..(bortsett fra når det er mat inne i bildet)..Så det blir lite trim. Ikke har hun begynt å gå enda heller.. Ellers høres det veldig likt ut..Slik du beskriver gutten din:) HI
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2009 #31 Skrevet 10. januar 2009 anonym fra forrige innlegg 20.24. det blir nok sånn for dere og. vår sønn har også spist til han kaster opp, fram til ca 16 mnd sa han aldri nei eller viste han var mett. nå gjør han det. i selskap går han fortsatt og spiser opp alle smulene etter de andre barna... jeg prøver å fokusere på at det er hyggelig å ha en som koser seg rundt matbordet. han er veldig sosial og elsker å sitte rundt et stort bord med mye mat... i selskap eller med gjester. og sånn er det jo mange som ikke har det. når han begynte å gå sa alle at vektenlkningen ville stoppe opp, men det har den ikke gjort. og det er jo fordi han er rolig. håper det ordner seg for dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå