Gå til innhold

Noen som har peiling?? Det er fukt på alle vinduene på innsiden her

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt usikker på hvordan det er med fukt som i vanndråper.

Men hos oss dugger hele vinduene seg titt og ofte.

Pappa som jobber med bla vinduer sier det er et "kvalitetstegn" på at ting er som det skal. (2år gammelt huset vårt)

Kanskje det også er et kvalitetstegn på at det er tett osv?

Må være dårlig luftsirkulasjon/utlufting.

Vi får dette problemet på badet når det er veldig kaldt ute og vi har dusjet. Selv om vifta står på blir det fukt på vinduet. Er vanskeligere for vifta å få ut fuktig luft når det er kaldt ute vil jeg tro.

Men det skal ikke være slik i tørre rom altså. Spørs om det er noe byggfeil.

Kan det være at huset er for tett? at det er for høy luftfuktighet?

Jeg vet ikke, men det er hvertfall tanker som slår meg. Kan google litt å se om jeg finner noe.

Annonse

Her fant jeg litt:

"Det kommer som regel av dårlig lufting og lite varme,er det på soverommet det skjer??

Det du beskriver, er kondens som kommer på kalde flater når det er for høy luftfuktighet inne i forhold til luftvekslingen. Dette forekommer ofte på soverom, fordi hver person puster ut mye vanndamp.

Unngå også kondenspunkter i huset. Hvis kondens dannes, er luftfuktigheten for høy. Kondensfukt kan føre til muggsoppvekst som kan skade både mennesker og materialer. "

"Dette er kondens. Kondens dannes på kalde flater. Det hjelper ikke å åpne ventilen over vinduet, dette gjør bare at det blir kaldere rundt ventilen og nedover. Det at det dugger mer etter at dere fikk kledd blokka med betong, Flyttet de vinduene utover i konstruksjonen samtidig? I så fall gjør det at temperaturen i inneluften din ikke når frem til glasset men fuktigheten gjør det.

For å hindre at det kommer kondens på en overflate, ØK temperaturen. Økes temperaturen bare i rommet senker det den relative luftfuktigheten, men duggpunktstemperaturen vil være den samme. Ja fjærn persienner og tunge gardiner som hindrer temperaturen å komme frem til vinduet, taket. "

"Å skifte vinduer til noen med bedre isoleringsevne vil hjelpe, men kondenseringen på vinduet er ikke bare avhengig av temperatur. Det er også viktig at luftfuktigheten ikke er for høy. Da må det luftes, eller man kan bruke avfukter."

En annen ting jeg har merket er at om natten, hvis vinduet er lukket så våkner jeg midt på natten av at det er så forferdelig klamt i rommet. Er det vanlig at det blir så tett? eller fuktigt eller hva som er årsaken?

tusen takk for informasjonen! altså må jeg lufte mer, er jo absolutt ikke bra at det er for fuktig i huset..

Kan det kanskje hjelpe å innstalere varmepumpe? syns å ha hørt at det hjelper mot fuktig inneklima??

kan ikke si at dette er ett tema jeg har greie på.... får skaffe meg en fuktmåler å se ka det ligger på..

Tørker du klær inne på feks stua? Det gjør vi, og da kan man ikke unngå at det blir kondens i vinduene. Og når det er -17 ute så er det begrenset hvor mye man har ventilene åpne. Selv om vi har litt lufting, så blir det ikke nok. Men eneste måten å unngå det på er å lufte mer, og fyre sånn at man holder varmen oppe.

Går over med klut et par ganger om dag, sånn at det ikke blir liggende vann i vinduet.

Og det er jo ikke det samme som at man har et "rått" hus fordi om man har kondens i vinduene, for her er den bare når vi vasker klær, og det er naturlig at vannet fra klærne blir av et eller annet sted.

ja, tørker klær i stuen for tiden, så er vell forståelig nok kankje... Men det er sånn i alle vinduer i alle rom nå, derfor jeg ble litt bekymret. men har hatt tørketrummelen på også i dag, så der kommer det jo masse fukt fra. Har luftet masse samtidig da. Men sikkert ikke fått ut all dampen..

Annonse

Ville først og fremst ha målt luftfuktigheten ja.

På soverommet ville jeg ha åpnet ventilen.

Er luftfuktigheten alt for høy (mål en dag du ikke har tørket klær inne) ville jeg kjøpt en luft-tørrer. De er nok mye rimeligere enn å innstalere en varmepumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...