Gå til innhold

Jenta mi er så forsiktig ift andre barn. Gruer meg til bhg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun godtar å bli skubbet, slått, ropt i ansiktet, bøllet bort, U name it..

Jeg syns det er så vondt å se på.

Hun elsker f.eks. å være i sklie, men venter og venter til alle andre er ferdig.

Blir jo lei seg å gråter hvis de gjør henne skikkelig vondt, men ellers står hun bare på sidelinjen og ler og hopper og ser på.

Men hvorfor er de så slemme med henne?

Og hvordan vil dette bli når hun begynner i bhg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si i fra til pedleder at du vil de skal hjelpe henne med det! Vi har også det problemet, og i barnehagen blir barnet holdt litt ekstra under oppsikt for å bli tøffere, og for å forhindre at hun blir mobbet.

Skrevet

ja jeg får gjøre det.

Huff så sårt det er, får tårer i øynene bare av å tenke på det..

Skrevet

Hvis de voksne er flinke og oppmerksomme på det så kommer det til å gå kjempefint!

Noen barn er forsiktige som din og noen er for voldsomme, høylydte og hardhendte. Du får trøste deg med at det er nok lettere å lære en forsiktig unge å ta igjen litt enn det er å dempe en som er for voldsom. Hun vil dessuten antageligvis vekke sympati i både voksne og de litt større barna og de vil nok hjelpe henne skal du se.

Da jeg jobbet i bhg for noen år siden hadde vi også ei veldig forsiktig og snill lita jente og jeg tror vi alle følte at vi burde passe litt ekstra på. Vi snakket mye med henne og gikk inn i forskjellige situasjoner og hjalp henne å si i fra. Hun lærte seg å si i fra og sette grenser i løpet av det første året i bhg og trivdes godt på avdelingen.

Jeg råder deg til å snakke med de voksne på avdelingen hennes om dette så de er klar over det med en gang, så går det nok bra med jenta di!

Skrevet

Vår jente er ( var) en slik jente. Men nå går det veldig bra. De har tatt tak i det i barnehagen, pluss at vi er "så heldig" at hun er eldst i avdelingen. Bare gjør barnehagen oppmerksom på det.

Skrevet

takk for alle svar:)

hun begynner på mandag, jeg skla snakke med dem da..

Skrevet

Dette var et nyttig innlegg for meg også, har også ei forsiktig jente som godtar det meste fra andre barn, hun reagerer med å gråte dersom det blir for ille, men gjør ingen tegn til å ta igjen mot den urettferdige behandlingen!

Hun begynner også i barnehagen nå, og jeg tenker at der ser hun sikkert et mønster, hvordan man må gå frem for å få det som man vil, ikke bare godta å bli skubbet vekk.

Jeg ser datteren min hermer fort etter hva andre barn gjør, så jeg tror hun kommer til å bli tøffere etterhvert.

Men helt klart et godt tips det med å si ifra til ped.leder i bhg, greit at de er oppmerksomme på det fra starten av, slik at hun ikke blir ei stille jente som godtar alt fra de andre barna.

Og ja HI, jeg og syns det er vondt å se på datteren min når hun blei herset rundt av andre barn, det er en del av den sosiale læringen, men det er jammen brutalt å vokse opp å lære av og til :-)

Skrevet

Gutten vår var samme typen på den alderen. Godtok at andre unger rev fra ham leker og dyttet ham overende uten å protestere. Ble bare veldig overrasket og såret når slikt skjedde - dyttet feks aldri igjen. Dette til tross for at han alltid har vært veldig stor for alderen, og gjerne større enn de ungene som har dyttet ham osv.

Men barnehage var utvilsomt det han trengte! :) Nå er han skolegutt, og mye tøffere av seg, selv om han aldri har begynt å slå igjen eller noe sånt (og det er vi jo glade for da).

Ha en åpen dialog med barnehagepersonalet helt fra starten av, så blir det sikkert fint for jenta di å begynne i barnehagen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...